جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

نخستین همایش بین‌المللی ژوراسیک ایران برگزار شد: غربت «چینه‌شناسی» در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28301
یکشنبه، ۱۶ مهر، ۱۳۹۶ | 10:36

نخستین همایش بین‌المللی ژوراسیک ایران برگزار شد: غربت «چینه‌شناسی» در کشور

نخستین همایش بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار با حضور متخصصان زمین‌شناسی از کشورهای مختلف از روز گذشته در مشهد آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این همایش کارشناسان و متخصصان حوزه ژوراسیک علوم‌زمین از کشورهای آلمان، ایتالیا، فرانسه و ترکیه به همراه متخصصان ایرانی جدیدترین یافته‌های خود را در قالب ۳۳ سخنرانی و ۲۷ پوستر در ۳ سالن ارائه دادند.

این همایش به پیشنهاد اداره‌کل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق برنامه‌ریزی و از سوی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی ایران برگزار شد.

جعفر طاهری،‌ مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق کشور در آیین گشایش این مراسم در هتل پردیسان مشهد ضمن تشریح دلایل برگزاری این نشست گفت: در شرایطی که در گسترده جهانی با ورود روش‌های جدید مطالعاتی در علوم‌زمین به‌ویژه مطالعات چینه‌شناسی پایه، روح جدیدی در مطالعات چینه‌شناسی دمیده شده، در کشور ما توجه کافی به این مساله نشده است.

وی با بیان این‌که یکی از دلایل این موضوع، فعال نبودن کمیته ملی چینه‌شناسی است که آسیب‌های فراوانی از این خلأ به دانسته‌های چینه‌شناسی ایران وارد شده، تصریح کرد: دوره زمانی ژوراسیک نه تنها از دید زمین‌شناسان یک دوره مهم تلقی می‌شود بلکه افکار عمومی جامعه نیز به سبب ورود هنرمندان در معرفی رخدادهای این دوره آشنایی بیشتری با ژوراسیک پیدا کرده‌اند.

مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی منطقه شمال شرق برگزاری نخستین همایش بین‌المللی زمین‌شناسی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار را آغازگر نهضتی عنوان کرد که به احیای مجدد بررسی‌های زمین‌شناسی ایران منجر شده و فصل جدیدی در مطالعات سازمان‌یافته با نگرش خاص به دوره‌های زمین‌شناسی به‌ویژه چینه‌شناسی می‌گشاید.

وی، کمک به شکل‌گیری دوباره بررسی‌های دقیق زمین‌شناسی پایه با تاکید بر چینه‌شناسی ژوراسیک به صورت هدفمند، سازماندهی متخصصان مختلفی که به گونه‌ای با مباحث مرتبط با زمین‌شناسی ژوراسیک در ایران کار و تلاش کرده‌اند، فراهم کردن زمینه و مستندات لازم برای حضور در یازدهمین کنگره بین‌المللی ژوراسیک جهانی و نامزد شدن برای دوره بعدی را از اهداف برگزاری این همایش برشمرد.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار گفت: در این همایش کارشناسانی از کشورهای همجوار و نیز کشورهای اروپایی و آسیایی که در دوره ژوراسیک کار علمی انجام داده‌اند، اعضای هیات علمی دانشگاه‌های مشهد و تهران و سایر دانشگاه‌های کشور حضور یافته‌اند.

طاهری اظهار کرد: اگر مضامین و موضوعات مختلف زمین‌شناسی متولی داشته باشد، ایران خواهد توانست با یک تعامل گسترده جهانی داشته‌های خود را بهتر بشناسد و به سمت تکمیل نداشته‌های خود حرکت کند.

وی ادامه داد: از آنجا که مشهد در سال ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی شد، همزمان با اجرای برنامه‌های ویژه برای این مناسبت، کنگره علمی ژوراسیک با همکاری سایر کشورها پیشنهاد و همه الزامات قانونی، علمی، اداری و اعتباری این همایش فراهم شد.

دبیر اجرایی نخستین کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار، تهیه و انتشار فراخوان همایش، تشکیل دبیرخانه، جمع‌آوری مستندات برای برگزاری نخستین همایش ژوراسیک ایران، تهیه دیباچه‌ای از ژوراسیک ایران به زبان انگلیسی، تدوین نقشه پراکندگی ژوراسیک ایران و ژوراسیک شمال شرق کشور و تهیه اینفوگراف‌های مقاطع تیپ ژوراسیک ایران را از اقداماتی برشمرد که در راستای این همایش انجام گرفته است.

به گفته مدیرکل زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی شمال شرق بعد از برگزاری این همایش، تهیه نشریه ژوراسیک ایران در دستور کار قرار می‌گیرد تا تحلیلی از این همایش به مجامع بین‌المللی ارسال شود و زمینه همکاری‌های بین‌المللی را بیش از پیش فراهم کند.

طاهری خاطرنشان کرد: بعد از انتشار فراخوان این همایش، ۸۸ مقاله به دبیرخانه ارسال شد که ۳۳ مقاله در زمینه چینه‌شناسی و فسیل‌شناسی، ۱۳ مقاله در حوزه سنگ‌شناسی ، ۱۶ مقاله در حوزه رسوب و محیط رسوبی ، ۹ مقاله در زمینه زمین‌شناسی اقتصادی ، ۹ مقاله در زمینه تکتونیک و ژئودینامیک و هشت مقاله در زمینه زمین گردشگری بود.

وی تصریح کرد: برای تداوم دستاوردهای این همایش، مقرر شد گروهی از متخصصان ژوراسیک ایران تشکیل شود و هر سال نشستی را برای تطبیق و عملیاتی کردن برنامه‌های خود اجرا کند.

مهندس مقدوری، معاون امور عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز معرفت‌شناسی در حوزه علوم زمین را بسیار با اهمیت توصیف کرد و گفت: متخصصان این رشته با دقت بیشتری در حوزه اکتشافات به بخش‌های معرفتی نیز توجه دارند و نتایج آن برای بشریت نیز به ارمغان آورده می‌شود.

مهندس مقدوری، اهمیت این کنگره بین‌المللی را در راستای معرفی مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ برشمرد و افزود: در سالی که از طرف آیسسکو مشهد به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال ۲۰۱۷ انتخاب شده این رخداد علمی و فرهنگی بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

در این مراسم از سه متخصص برجسته در حوزه ژوراسیک ایران، شامل پروفسور فرزیش از کشور آلمان و پروفسور آقانباتی و پروفسور سیدامامی از ایران به لحاظ مطالعات بنیادی در حوزه ژوراسیک ایران و زمین‌شناسی ایران تقدیر شد و لوح سپاس و یک هدیه ارزشمند فرهنگی نیز اهدا شد.

ژوراسیک یکی از دوره‌‌های زمین‌شناسی در دوران میانه‌زیستی است و طول زمانی این دوره به ۱۹۹٫۶-۱۴۵٫۵ میلیون سال پیش بازمی‌گردد و به سه دوره ژوراسیک پسین، میانی و پیشین تقسیم می‌شود و نام خود را از کوه‌های ژورا در آلپ گرفته‌ است. نخستین پرندگان در این دوره به وجود آمدند و همچنین مهره‌دارانی مانند ماهی و دایناسورو… در این دوره فراوان بودند و اولین قورباغه مانند قورباغه‌های امروزی در این دوره ظهور کرد و وجود این میزان تنوع زیستی نشان از هوای معتدل این دوره‌ دارد.

چینه‌شناسی و دیرینه‌شناسی نهشته‌های ژوراسیک، رسوب‌شناسی و محیط رسوبی واحدهای منسوب به ژوراسیک، زمین‌ساخت صفحه‌ای و ژئودینامیک حاکم بر پوسته ایران و کشورهای همجوار در زمان ژوراسیک، زمین‌شناسی اقتصادی ژوراسیک ایران  و کشورهای همجوار، پترولوژی و ماگماتیسم در دوره ژوراسیک ایران و منطقه و جلوه‌های زمین گردشگری (ژئوتوریسم) ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار به عنوان محورهای برگزاری کنگره بین‌المللی ژوراسیک ایران و کشورهای همجوار یاد شده‌ است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دکتر کمال‌الدین بازرگانی، استاد برجسته زمین‌شناسی اقتصادی درگذشت

دکتر مر، رییس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم شد

برگزاری همایش بین المللی چینه شناسی و زمین باستان شناسی پونتو کاسپین در تهران

سازمان زمین شناسی اعلام کرد: فرونشست وسیع دشت‌های کرج و هشتگرد با نرخ ۷ سانتی متر در سال

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها