پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سفیدشدگی مرجان های کیش در پی افزایش بی سابقه دمای آب

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28262
شنبه، ۱۵ مهر، ۱۳۹۶ | 16:30

سفیدشدگی مرجان های کیش در پی افزایش بی سابقه دمای آب

تحقیقات میدانی کارشناسان پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی حاکی از “افزایش بی سابقه دمای آب در خلیج فارس و وقوع سفیدشدگی مرجان ها در جزایر کیش، خارک و خارکو است.

به گزارش دیده بان علم ایران، دکتر کیوان کبیری، عضو هیات علمی پژوهشگاه ملی اقیانوس شناسی و علوم جوی از افزایش بی سابقه دمای آب در خلیج فارس و پیرو آن وقوع پدیده سفیدشدگی مرجان ‌ها در برخی جزایر خبر داد و گفت: ‏ در ماه‌ های اخیر افزایش بی‌ سابقه‌ ای در دمای سطح آب دریا بر روی داده های مستخرج از تصاویر ماهواره ای مشاهده شده است که در طول ۳۵ سال ثبت این داده‌ ها رکورد محسوب می‌ شود. این افزایش دما به گونه‌ ای است که برای اولین بار در آب‌ های اطراف جزیره کیش میانگین هفتگی دمای سطح آب از ۳۵ درجه سانتی گراد هم فراتر رفته است و حتی در مناطق اطراف جزایر خارک و خارکو این میزان دما از ۳۶ درجه سانتی گراد هم بیشتر است.

در این تحقیق میدانی که با همکاری دکتر حمید رضایی پژوهشگر حوزه علوم دریایی انجام شده است، شاخص دیگری به نام هفته‌ های گرم دارای ناهنجاری‌ های (آنومالی) مثبت دمایی (Degree Heating Weeks, DHW) برای تحلیل بهتر تاثیرات دما بر روی مرجان‌ ها توسعه داده شده است که میزان آستانه آن برای خلیج فارس در تحقیقی در سال ۲۰۱۴ محاسبه شده است.

تیم تحقیقاتی بر این باورند که این آستانه برابر با ۵٫۳ می‌باشد که بالاتر رفتن میزان این شاخص می ‌تواند نشانه ‌ای برای احتمال بروز پدیده سفیدشدگی (Bleaching) در مرجان ‌ها باشد. تا کنون بیشترین میزان محاسبه شده برای این شاخص عددی نزدیک به ۱۰ بود که مربوط به تابستان سال ۱۹۹۸ میلادی است، سالی که در آن اکثر مرجان‌ های خلیج فارس سفید شدند و بسیاری از آن ها دیگر قادر به بازسازی خود نبوده و از میان رفتند.

بر اساس این تحقیق، کبیری و رضایی معتقدند که عدد محاسبه شده برای این شاخص در تابستان امسال چیزی در حدود ۱۲ می‌ باشد که به نوبه خود رکوردی بی‌ نظیر است که نشانی از ماندگاری طولانی ناهنجاری مثبت دمایی در آب‌ های خلیج فارس در تابستان امسال می ‌باشد.

کبیری تصریح کرد: پیرو ثبت این میزان بالا برای شاخص DHW، تیم ما مرجان ‌های موجود در بخش ایرانی خلیج فارس را با مشاهدات مستقیم میدانی پایش نمود. همانطور که پیش‌ بینی می‌شد، اکثر مرجان ‌ها تاب تحمل در برابر این استرس دمایی را نداشته و سفید شده ‌اند.

وی افزود: عکس های گرفته شده در مشاهدات میدانی به خوبی نمایانگر سفید شدن مرجان ‌ها در اکثر نواحی اطراف جزیره کیش در مرداد ماه امسال می ‌باشند. این پدیده گونه‌ های مختلفی از مرجان‌ ها را تحت تاثیر قرار داده است به گونه‌ ای که بیشترین میزان در مرجان ‌های حساس شاخ گوزنی و حتی مرجان های مغزی دیده می ‌شود.

کارشناسان معتقدند که خلیج فارس را به جرات می ‌توان گرم ‌ترین پهنه آبی نواحی حاره‌ای در جهان دانست به گونه ‌ای که بیشینه دمای آب آن در ماه‌ های گرم سال ۱ تا ۱٫۵ درجه سانتی ‌گراد گرم ‌تر از سایر نواحی حاره‌ ای می‌ باشد. همین امر باعث شده است که مطالعات اثر تغییرات دمایی در این منطقه بر روی زیست بوم‌ های آن و به ویژه مرجان‌ های آن از اهمیت بالایی برخوردار باشد، چرا که به نوعی نمایانگر وضعیت زیست بوم‌ های سایر مناطق حاره‌ ای جهان در ۵۰ سال آینده نیز می‌ باشد، جایی که بر اساس سناریوهای اقلیمی، دمای آب آن مناطق در طول این ۵۰ سال ۱ تا ۲ درجه افزایش خواهد یافت.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراوانی ذرات میکروپلاستیک در رودخانه‌های منتهی به دریاچه خزر

مدل‌سازی مقادیر شفافیت آب با داده‌های ماهواره‌ای

دومین دوره نمایشگاه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات کیش برگزار می شود

جایزه پژوهشی بنیاد هومبولت آلمان به جانورشناس ایرانی رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها