جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ساخت ترمیم‌کننده دندان و استخوان از ضایعات زیستی توسط پژوهشگران «شریف»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:28056
سه شنبه، ۱۱ مهر، ۱۳۹۶ | 13:54

ساخت ترمیم‌کننده دندان و استخوان از ضایعات زیستی توسط پژوهشگران «شریف»

جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف موفق به استخراج و فرآوری مواد ترمیم کننده دندان و استخوان نانومقیاس از ضایعات زیستی شدند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران امروزه به منظور ترمیم و بهبود آسیب های وارد شده به دندان، استخوان و بیماری های مرتبط با آنها و جلوگیری از خروج آنها از بدن، پیشرفت های زیادی هم در تکنیک های جراحی حاصل شده است و هم مواد ترمیم کننده جدیدی با خواص بهینه شده و سمیت کمتر معرفی شده اند. به نحوی که سعی شده است تا مواد ترمیمی جدید از نظر خواص فیزیکی، شیمیایی و مکانیکی به خواص دندان و استخوان بسیار شبیه باشند.
بر اساس این گزارش، دندان و استخوان از رشته های پروتئینی کلاژن و ماده معدنی هیدروکسی آپاتیت (حاوی کلسیم و فسفر) تشکیل شده است. با توجه به ترکیب شیمیایی این بافت های سخت، استفاده از مواد ترمیمی حاوی کلسیم و فسفر باعث رهایش این عناصر در اطراف بافت آسیب دیده شده و سلول های استخوان ساز را تحریک به تشکیل استخوان جدید می کند و بدین ترتیب شکستگی ها و سایر آسیب های وارده بهبود می یابد و در بیشتر موارد دیگر نیازی به استفاده از پروتزهای فلزی نخواهد بود. استفاده از پلیمرهای طبیعی و سازگار با بدن همراه با ترکیبات کلسیم و فسفر رویکردی به منظور افزایش استحکام مواد ترمیمی و ظهور نسل مواد کامپوزیتی است. در اغلب موارد، ساختار متخلخل این کامپوزیت ها، داربست مساعدی برای اتصال سلول های استخوان ساز و تشکیل استخوان جدید خواهد بود. باتوجه به ترکیب شیمیایی مواد ترمیمی کامپوزیتی و شرایط فیزیولوژیکی بدن، ممکن است پس از مدتی کامپوزیت بطور کامل تجزیه شود و جای آن را استخوان جدید بگیرد که این بسیار ارزشمند است.
بر همین اساس، جمعی از پژوهشگران دانشگاه صنعتی شریف به سرپرستی دکتر عبدالرضا سیم‌چی عضو هیئت علمی دانشکده ی مهندسی و علم مواد موفق به استخراج و فرآوری هیدروکسی آپاتیت نانومقیاس با اندازه و مورفولوژی کنترل شده از ضایعات زیستی و منابع طبیعی در دمای پایین با قابلیت استفاده در مهندسی بافت استخوان و مواد پرکننده دندان شدند.
دکتر سیم چی در خصوص این طرح گفت: استخراج هیدروکسی آپاتیت از ضایعات زیستی (مانند استخوان گاو و ماهی) در دمای بالا (۱۲۰۰-۶۰۰ درجه سانتیگراد) به منظور حذف کلاژن و مواد حساسیت زا و استفاده مجدد آن برای درمان آسیب های وارده به دندان و استخوان انسان سال هاست که به مرحله عمل رسیده و در این زمینه مطالعات گسترده ای انجام شده است.
یک مشکل اساسی که برای استخراج هیدروکسی آپاتیت در دمای بالا وجود دارد ، از بین رفتن شکل، ساختار و خواص زیستی آن است. بررسی ساختار هیدروکسی آپاتیت استخوان و دندان با کمک میکروسکوپ الکترونی نشان داده است که این ماده به شکل نانومیله های سوزنی است. در حالیکه حرارت دادن در دمای بالا این ساختار را از بین برده و آنها را تبدیل به ذرات درشت تر می کند که دیگر خواص قبلی خود را نخواهند داشت. بنابراین سعی گروه تحقیقاتی مواد پیشرفته و نانومتری (CNAM) برآن شد تا این ماده ارزشمند و پرکاربرد را با حفظ خواص شیمیایی، ساختاری و زیستی از ضایعات زیستی در دمای پایین استخراج و فراوری کنند که چنین موفقیتی در سال های اخیر حاصل شد.
دکتر فاطمه مهندس پژوهشگر پسا دکترای دانشگاه صنعتی شریف نیز در این خصوص گفت: در این طرح ما موفق به استخراج و فرآوری نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت از ضایعات زیستی بر پایه روش های شیمیایی-حرارتی در دمای پایین، شده ایم.
وی افزود: مطابق این روش ها، علاوه بر حذف مواد آلرژی زا و ترکیبات آلی از ضایعات زیستی، ساختار و خواص هیدروکسی آپاتیت حفظ شده است و محصولات دارای فعالیت زیستی بالاتر و سمیت کمتری هستند.
این پژوهشگر یادآور شد، اگرچه از نانوساختارهای هیدروکسی آپاتیت بصورت پودری می توان در مصارف پزشکی استفاده کرد، از آنها برای ساخت مواد ترمیمی کامپوزیتی استخوان و دندان نیز می توان استفاده کرد.
گفتنی است، نتایج حاصل از این دستاورد به عنوان اختراع در ایران ثبت شده و به صورت ثبت موقت در اداره ثبت اختراعات آمریکا درآمده است.انتهای پیام

مطالب مرتبط

تلاش دانشگر ایرانی برای بررسی بافت‌های سرطانی با مدل‌سازی تومور مجازی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

تقدیر از برگزیدگان پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی شریف

پایش و عیب‌یابی بلبرینگ ادوات مکانیکی با نرم‌افزار ابداعی محققان ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها