- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان

«طراحی و ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن بر پایه الکترولایزر غشایی آب» عنوان پروژه‌ای است که توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شده است تا شاهد کاربردهای گسترده آن در آزمایشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور باشیم.

به گزارش دیده‌بان علم ایران گاز هیدروژن کاربردهای مختلفی همچون در آزمایشگاه های پیل سوختی، آزمایشگاه های ساخت کاتالیست و سیستم های کروماتوگرافی گازی دارد. امروزه در اکثر مراکز مصرف این گاز در سیلندرهای فشار بالا ذخیره و به مصرف می رسد. اما این روش با توجه به ایمنی حساس مربوط به این گاز خطرناک است و امکان بروز حادثه در محل مصرف را افزایش می دهد. این امر لزوم حذف سیلندرهای پرخطر هیدروژن و جایگزینی آن را با ژنراتورهای هیدروژن نشان می دهد. بنابراین پروژه “طراحی و ساخت دستگاه ژانراتور تولید هیدروژن بر پایه الکترولایزر غشایی آب” توسط محققان دانشگاه صنعتی اصفهان و با پشتیبانی صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران معاونت علمی انجام شد.


در این طرح ژنراتور تولید هیدروژن با استفاده از سیستم الکترولایزر آب و غشاء مبادله کننده آنیون و با بکارگیری کاتالیست های ارزان قیمت و فاقد فلزات گران بها طراحی و ساخته شد. این دستگاه در تمام مراکز تحقیقاتی، صنایع پالایش نفت و پتروشیمی، تولید آمونیاک، استخراج فلزاتی همچون مس و روی، آزمایشگاه های کروماتوگرافی و پیل سوختی کاربرد گسترده ای دارد. علاوه بر این با جایگزینی ژنراتور تولید هیدروژن بجای کپسول های پرفشار گاز هیدورژنی در آزمایشگاه و مراکز تحقیقاتی ضریب امنیت آنها افزایش می یابد و منجر به حذف کپسول هیدروژن و خطرات ناشی از آن می شود. در واقع با بکارگیری این سیستم هیدروژن زمانی تولید می شود که نیاز باشد و گاز هیدروژن فشرده در آزمایشگاه وجود ندارد. در این دستگاه هیدروژن پس از تولید با ورود به خشک کن خشک شده و با فلوی خروجی آن تنظیم می شود.

انتهای پیام