- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

در مرکز تحقیقات سرطان پستان انجام شد: اعتبارسنجی و بومی سازی نسخه فارسی «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی»

محققان مرکز تحقیقات سرطان پستان با شرکت در بیست و ششمین کنگره بین المللی لنفولوژی در بارسلونا، طرح تحقیقاتی مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان را ارائه کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، بیست و ششمین کنگره بین المللی لنفولوژی، ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ با ارائه طرح های پژوهشی از پژوهشکده معتمد – مرکز تحقیقات سرطان پستان در بارسلونای اسپانیا برگزار شد.

دکتر شهپر حقیقت، معاون آموزشی و پژوهشی این پژوهشکده با حضور در این کنگره و ارائه این طرح تحقیقاتی گفت: علیرغم شیوع نسبتا بالای لنف ادم در مبتلایان به سرطان پستان ایرانی به علت عدم دسترسی به ابزاری بومی سازی شده، برآورد دقیقی از وضعیت کیفیت زندگی این بیماران و ابعاد مهم این اختلال ارائه نشده است. لذا در این مطالعه برآنیم تا با اعتبارسنجی و بومی سازی نسخه فارسی «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی» ابزاری جهت اندازه گیری میزان اختلال کیفیت زندگی آنان فراهم آوریم.
عضو هیات علمی پژوهشکده در ادامه افزود: در مجموع یافته های این مطالعه حاکی از روایی و پایایی مناسب نسخه فارسی پرسشنامه «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی» در مبتلایان به لنف ادم دست ناشی از سرطان پستان می باشد. مسلما به کارگیری این ابزار و تعیین مشکلات بیماران ایرانی مبتلا به لنف ادم، می تواند زمینه ساز تحقیقات مداخله ای متعددی جهت معرفی روشهایی جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران باشد.

انتهای پیام