چهارشنبه، ۲۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Wednesday, 17 April , 2024

در مرکز تحقیقات سرطان پستان انجام شد: اعتبارسنجی و بومی سازی نسخه فارسی «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27914
شنبه، ۸ مهر، ۱۳۹۶ | 10:48

در مرکز تحقیقات سرطان پستان انجام شد: اعتبارسنجی و بومی سازی نسخه فارسی «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی»

محققان مرکز تحقیقات سرطان پستان با شرکت در بیست و ششمین کنگره بین المللی لنفولوژی در بارسلونا، طرح تحقیقاتی مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی بیماران مبتلا به سرطان پستان را ارائه کردند.

به گزارش دیده بان علم ایران، بیست و ششمین کنگره بین المللی لنفولوژی، ۲۵ تا ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۷ با ارائه طرح های پژوهشی از پژوهشکده معتمد – مرکز تحقیقات سرطان پستان در بارسلونای اسپانیا برگزار شد.

دکتر شهپر حقیقت، معاون آموزشی و پژوهشی این پژوهشکده با حضور در این کنگره و ارائه این طرح تحقیقاتی گفت: علیرغم شیوع نسبتا بالای لنف ادم در مبتلایان به سرطان پستان ایرانی به علت عدم دسترسی به ابزاری بومی سازی شده، برآورد دقیقی از وضعیت کیفیت زندگی این بیماران و ابعاد مهم این اختلال ارائه نشده است. لذا در این مطالعه برآنیم تا با اعتبارسنجی و بومی سازی نسخه فارسی «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی» ابزاری جهت اندازه گیری میزان اختلال کیفیت زندگی آنان فراهم آوریم.
عضو هیات علمی پژوهشکده در ادامه افزود: در مجموع یافته های این مطالعه حاکی از روایی و پایایی مناسب نسخه فارسی پرسشنامه «مقیاس تاثیر لنف ادم بر زندگی» در مبتلایان به لنف ادم دست ناشی از سرطان پستان می باشد. مسلما به کارگیری این ابزار و تعیین مشکلات بیماران ایرانی مبتلا به لنف ادم، می تواند زمینه ساز تحقیقات مداخله ای متعددی جهت معرفی روشهایی جهت بهبود کیفیت زندگی این بیماران باشد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها