جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

«تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی در جهت پایداری زیست محیطی» منتشر شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27828
چهارشنبه، ۵ مهر، ۱۳۹۶ | 11:32

«تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی در جهت پایداری زیست محیطی» منتشر شد

کتاب «تکنولوژی‌های پیشرفته ساختمانی در جهت پایداری زیست محیطی» به همت دکتر مهدی روانشادنیا و دکتر میلاد قنبری، ترجمه و منتشر شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، ساختمان، یک سرمایه ملّی و در عین حال، یکی از مصرف کننده‌های بزرگ انرژی است.

ارزش افزوده حاصل از بخش ساختمان به قدری محسوس است که توجه کشورهای توسعه یافته را بر بهره‌وری و بهینه‌سازی مصرف انرژی، معطوف کرده است. یعنی اکنون که از فاز ساخت عبور کرده‌اند، توجه اصلی آن‌ها بر فاز بهره‌برداری و ارتقاء عملکرد، متمرکز شده است؛ لذا اثربخشی زیرساخت‌های تولید، تبدیل و توزیع انرژی و همچنین تکنولوژی‌های مرتبط ساختمانی را مورد مطالعه قرار داده‌اند.

اکنون کشورهای توسعه یافته با کسب تجربه‌های ارزشمند، چگونگی توسعه پایدار اقتصاد انرژی و ساختمان و محیط زیست را به خوبی درک کرده‌اند.

آمار و اخبار موجود، نشانگر این است که مصرف انرژی در ساختمان‌های ایران، بالاتر از استاندارد جهانی است؛ لذا بهره‌وری انرژی برای کشور ما که هم اکنون، فاز ساخت و بهره‌برداری را طی می‌کند، باید از کلیدی‌ترین سیاست‌های مصرف انرژی در ساختمان باشد.

ترجمه این کتاب به فارسی از این جهت که یکی از کاربردی‌ترین تحقیقات چاپ شده حوزه بهینه‌سازی انرژی در ساختمان است، مورد توجه قرار گرفت.

به گفته مترجمان این کتاب، اثر محیطی ساختمان‌ها عامل مهمی در طراحی و ساخت به شمار می‌آید و هر قدمی به منظور کاهش مصرف انرژی و برق، دارای مزیت دوگانه‌ای در محیط زیست و نفع اقتصادی می‌باشد. هر میزان انرژی یا برق صرفه‌جویی شده به منزله پس‌انداز می‌باشد.

کاهش در هزینه‌های بهره‌برداری از طریق مصرف انرژی کمتر می‌تواند فقط در بحث رقابت تجارت در بازار جهانی مفید باشد. در این کتاب چند نمونه از پروژه‌هایی که این تکنولوژی‌های جدید به منظور کاهش مصرف انرژی و ایجاد ساختمانی پایدار در آن‌ها به کار رفته، معرفی شده است.

بیشتر فناوری‌های پایدار با توجه به نحوه استفاده از آن‌ها، بازگشت سرمایه‌ای بین ۱۵ تا ۲۰ سال دارند.

خوانندگان قبل از به کارگیری این فناوری‌ها در مورد آن‌ها تحقیق کرده و جنبه‌های مالی آن را در نظر بگیرند. تحلیل بازگشت مالی سرمایه، بهترین وسیله جهت متقاعد کردن منتقدان پایداری می‌باشد.

این فناوری‌های پیشرفته به طور مداوم از طریق نو‌آوری‌هایی در مصالح و محصولات ساخت، درس‌های آموخته شده از بهره‌برداری، طراحی سیستم‌های جدید و ابزار و روش‌های ساخت، در حال تحول می‌باشند.

فناوری‌های ذکر شده در این کتاب نه تنها پایانی بر قضیه پایداری نیست بلکه تازه شروع آن می‌باشد. این تجارب و اطلاعات گرد‌آوری شده، باعث عملکرد بهتر و مؤثرتر این سیستم‌ها می‌شود.

این فناوری‌ها، اولین گروه جایگزین سیستم‌های مرسوم می‌باشند. با فراگیر شدن آن‌ها، هزینه‌ها کاهش یافته و بهبود حاصل می‌شود و به این طریق این فناوری‌ها کارآمدتر می‌شوند.

این کتاب مشتمل بر ۱۲ فصل است که عبارتند از پایداری و انرژی، سرمایش تابشی، تهویه‌ گردشی، پَره‌های خنک کننده، توزیع هوا از کف، واحدهای القایی گردشی، پوشش با عملکرد بالا، ذخیره‌ انرژی حرارتی، انرژی خورشیدی و ساختمان‌های با مصرف خالص صفر، سیستم‌های زمین‌گرمایی و تولید همزمان و پایداری مرکز داده.

علاقمندان جهت تهیه کتاب می‌توانند به انتشارات سیمای دانش، عصر دانش یا آذر و نیز وب سایت انتشارات سیمای دانش مراجعه کنند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

قرار داشتن ۱۰۰ ساختمان بالای ۱۲ طبقه تهران بر روی گسل/ ضرورت تخریب یا مقاوم سازی ۴۰ درصد ساختمان‌های بلندمرتبه تهران

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

در یک رساله دکتری بررسی شد: کاهش ردپای کربن در ساختمان‌سازی تهران

استفاده از باکتری ها به عنوان مصالح ساختمانی!

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها