- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید نخستین قارچ‌کش بیولوژیک با اسانس گیاهی در کشور

یک پژوهشگر کشور، موفق به تولید قارچ‌کش بیولوژیک با استفاده از اسانس گیاهی کپسوله شده در نانوذرات اکسید مس شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر وریا ویسانی، عضو هیات علمی گروه زراعت دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد درباره این طرح گفت: استفاده از سموم شیمیایی خطرات جدی برای انسان و محیط زیست در بردارد. آلودگی محیط زیست، ازبین رفتن میکروارگانیسم ها و حشرات غیر هدف و افزایش نرخ ابتلا به بیماری های ریوی و سرطان در انسان از جمله آنها است.
وی با بیان این که کنترل بیولوژیک بهترین جایگزین برای سموم شیمیایی خطرناک است، افزود: فرار بودن، حلالیت پایین در آب، اکسید شدن سریع، بی‌ثباتی شیمیایی اسانس‌های گیاهی در هوا، نور، رطوبت و دمای بالا باعث می‌شود که قبل از کاربرد اسانس‌ها در کنترل آفات، به فکر یافتن روش جدیدی برای افزایش کارایی اسانس‌ها بود.
دکتر ویسانی با اشاره به اینکه کپسوله کردن اسانس به شکل نانو و میکرو باعث ایجاد توانایی رهایش کنترل شده و افزایش تاثیر و فعالیت زیستی طولانی تر آن می شود، تصریح کرد: در این اختراع برای اولین بار از نانوذرات اکسید مس در کپسوله کردن اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن برای افزایش کارایی و کنترل قارچ آنتراکنوز توت فرهنگی استفاده شده است.
پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات گفت: استفاده از اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن کپسوله شده در نانو ذرات اکسید مس می توان به عنوان جایگزینی مناسب برای سموم شیمیایی، به دلیل عدم ایجاد مقاومت در میکروارگانیسم ها از جمله باکتری ها و قارچ های بیماری زای گیاهی به کار برده شود.
وی ادامه داد: این روش همچنین می‌تواند برای کنترل آفات و بیماری‌های انبارداری به منظور کاهش خسارت و ماندگاری بهتر و بیشتر محصولات کشاورزی در انبار مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته دکتر ویسانی، از اسانس گیاهان دارویی شوید و آویشن کپسوله شده در نانو ذرات اکسید مس، می توان به عنوان یک عامل آزادسازی کنترل شده (رهایش کنترل شده) برای ترکیباتی چون آفتکش ها و علفکش ها استفاده کرد.
انتهای پیام