- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

بهبود فناوری تولید آندهای جریان تزریقی توسط محققان دانشگاه تهران

طرح پژوهشی فناوری تولید آندهای جریان تزریقی به منظور بهبود مقاومت به خوردگی، خواص مکانیکی، گسیختگی‌های اتصال و چگالی جریان در دانشگاه تهران انجام شد.

به گزارش دیده بان علم ایران، این طرح پژوهشی با همکاری دکتر کارن ابری نیا، دکتر فرشاد کوثری، مهندس احد شفیعی و به کارفرمایی شرکت انتقال گاز ایران انجام شد و هدف از این طرح بهبود کیفیت ساخت آندهای چدن پرسیلیسیم، ریخته‌‌گری در دو نوع قالب ماسه‌ای و فلزی است.

قالب ماسه‌ای به وفور در دنیا مورد استفاده قرار گرفته، اما فناوری قالب فلزی تنها در انحصار چند شرکت است.

ریخته‌گری در قالب فلزی سبب انجماد جهت‌دار و ریزدانه شدن ساختار شود که خود افزایش استحکام و یکنواختی ریزساختار مقاوم در برابر خوردگی را به همراه خواهد داشت.

سالانه حجم عظیمی از آندهای چدن پرسیلیسم برای حفاظت کاتودیک خط لوله در دنیا مصرف می‌شود. در کشور ما نیز به واسطه حضور خطوط لوله فراوان گاز و نفت، این آندها استفاده می‌شوند. در سال‌های گذشته از محصولات خارجی استفاده می‌شد تا اینکه برخی از شرکت‌های داخلی نسبت به بومی‌سازی تکنولوژی تولید چدن‌های پرسیلیسیم اقدام کردند اما بر اساس گزارش‌های دریافت شده از کارشناسان صنعت، کیفیت تولید آندهای مذکور در کشور نسبت به رقبای خارجی بسیار پایین‌تر است.

آندهایی از جنس چدن پر سیلیسیم به دلیل هزینه تمام شده مناسب و مقاومت مناسب به انواع خوردگی، یکی از گزینه‌های مطرح در جهت حفاظت از سازه‌های صنعتی مطرح هستند.

پس از کنترل پارامترهای مؤثر در ریخته‌گری، در هر دو قالب ماسه‌ای و فلزی قطعات کاملاً سالم به دست آمد که نمونه‌ای از آن پس از اتصال کابل و افزودن روکش حرارتی مقاوم به خوردگی در شکل ۱ نشان داده شده است. و قالب اولیه ریخته‌گری ساخته شده نیز در شکل ۲ نشان داده شده است.

انتهای پیام