- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تمایل مرگبارترین سرطان ایران به دهه ششم زندگی

عضو مرکز تحقیقات درمان سرطان های توپر دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سرطان معده را از شایعترین سرطان های دستگاه گوارش نام برد و اظهار کرد: این بیماری بیشتر در دهه ششم زندگی ظاهر می‌شود و تشخیص زود هنگام آن روند درمان را موفق آمیزتر می کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس آمار رسمی، هم اکنون سرطان معده مرگبارترین سرطان در ایران است.

دکتر کاظم انوری اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام شده، استان خراسان به همراه استانهاي اردبيل ، مازندران ، کردستان ، کهکیلويه و بويراحمد و آذربايجان غربي به عنوان مناطق شايع تر کشور در سرطان معده محسوب مي‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: اين بيماري اگر زود تشخيص داده شود بطور کامل قابل علاج است و بر عکس در زماني که دير تشخيص داده شود ممکن است از معده فراتر رفته و به نقاط ديگر بدن دست‌اندازي کند.

وی با تاکید بر اینکه توجه به علائم باليني مي‌تواند به کشف زودتر بيماري کمک کند اظهار داشت: کاهش وزن غير قابل توجيه ، بي اشتهايي ، علايم مبهم سوءهاضمه مثل احساس پري سر دل ، احساس سيري زودرس، تهوع ، استفراغ از جمله علائم این بیماری به شمار می رود.

دکتر انوری افزود: استفراغ خوني يا وجود خون در مدفوع که بصورت مدفوع سياهرنگ خون را نشان مي دهد،علائم کم خوني مانند سرگيجه ، کم حوصلگي ، کم رمقي مي تواند به علت از دست دادن خون به دنبال وجود اين بدخيمي باشد.

وی تاکید کرد: داشتن يک يا چند تا از اين علائم ممکن است در بيماريهاي ديگر معده نيز وجود داشته باشد  و مراجعه به پزشک برای راهنمايي لازم و  اقدامات تشخيصي و درماني امری ضروری است.

عضو هیات علمی گروه رادیوتراپی و انکولوژی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، در خصوص درمان سرطان معده اظهار داشت: درمان اصلي سرطان معده در مراحل اوليه جراحي است و راديو تراپي و شيمي درماني در صورت نياز بصورت تکميلي انجام مي شود. در درمان مراحل پيشرفته بيماري نيز از اقدامات جراحي،راديوتراپي و شيمي درماني در درمان استفاده مي شود.

دکتر انوری در خصوص راهکارهای پیشگیری از این بیماری نیز گفت: پرهيز از مصرف زياد شوري و ترشي ها،غذاهاي دودي شده و نمک سود شده و غذاهاي پر چرب و پر پروتئين ،قطع سيگار و مواد مخدر و مشروبات الکلی و  استفاده از لبنيات ، سبزيجات سالم ، ميوه ها و حبوبات حاوي ويتامين هاي A  و. C و آب شرب بهداشتی ، در پيشگيري از اين بدخيمي و بسياري از بدخيمي ها بخصوص بدخيمي هاي دستگاه گوارش موثرند.

وی ادامه داد: از مسائل مهم ديگر که بايد به آن توجه داشت نگهداري مواد غذايي در يخچال و دقت در پخت  مواد غذايي است که تاکيد مي شود بيشتر بصورت آب پز و حتي المقدور کمتر بصورت سرخ کردني و کبابي باشد. استفاده از غذاهاي آماده و کنسروي که براي ماندگاري آنها از موادي مانند بنزن و نيترات استفاده مي شود و نيز استفاده از غذاهاي مانده، ثابت شده است که خطر بروز سرطانهاي دستگاه گوارش را افزايش مي دهد. بيماراني که سابقه فاميلي سرطان معده دارند نيز بايد توجه داشته باشند که در معرض خطر بالاتري نسبت به جمعيت عادي براي ابتلاء به آن دارند.

انتهای پیام