شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

«محافظ ضدسانحه جعبه سیاه هواپیما» در کشور به تولید صنعتی رسید

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2728
سه شنبه، ۱۵ تیر، ۱۳۹۵ | 10:19

«محافظ ضدسانحه جعبه سیاه هواپیما» در کشور به تولید صنعتی رسید

جمعی از محققان در کشور موفق شدند تا محافظ مکانیکی ضدسانحه جعبه سیاه را مطابق با استاندارد ED112 برای اولین بار در ایران تولید کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران سید مهدی ایزد پناه، مدیر عامل شرکت سازنده این محصول با بیان اینکه تنها محافظ ضد سانحه تولید شده در ایران به منظور محافظت حافظه اطلاعات پروازی در برابر حوادث مطابق با استاندارد ED112 تولید شده است گفت: این جعبه سیاه یا سیستم ضبط پروازها تجهیزاتی الکترونیک است که تمامی اطلاعات موجود در یک پرواز را درون خود ثبت می‌کند تا درصورت وقوع حادثه‌ای ناگوار بتوان از این اطلاعات برای تعیین سرنوشت پرواز استفاده کرد.

وی گفت: جعبه‌های سیاه برخلاف نامشان رنگی نارنجی تند و نوارهای بازتابنده نور دارند تا جستجوگران راحت‌تر بتوانند آنها را بیابند. این جعبه‌ها دارای فرستنده‌های زیردریایی هستند تا بتوانند با ارسال سیگنال فراصوت توسط گیرنده‌های صوتی و تجهیزات موقعیت‌یاب صوتی ردیابی شوند.

وی با بیان اینکه این فرستنده توسط حسگری حساس به آب، فعال می‌شود اظهار کرد: طول موج امواج ارسالی این فرستنده‌ها ۳۷٫۵ کیلوهرتز است و می‌تواند از عمق چهار هزار و ۲۶۷ متری سیگنال‌های خود را ارسال کند. سیگنال‌های این فرستنده هر ثانیه یک بار و برای ۳۰ روز مداوم ارسال خواهد شد. عمر مفید باتری این فرستنده تا ۶ سال است اما شارژ آن پس از ۳۰ روز به اتمام خواهد رسید.

ایزد پناه با اشاره مهمترین بخش این رویداد گفت: پس از کشف جعبه سیاه، جستجوگران آن را به آزمایشگاه برده و اطلاعات درون آن را استخراج می‌کنند و بر اساس این اطلاعات تلاش می‌کنند تا سانحه را شبیه‌سازی کنند. این روند ممکن است چندین هفته یا چندین ماه به طول بینجامد. درصورتی که FDR آسیبی ندیده‌ باشد، محققان می‌توانند با اتصال دادن آن به سیستم پخش اطلاعات آن را استخراج کنند.
همچنین گروهی از متخصصان شامل نمایندگان خطوط هوایی آسیب‌دیده و شرکت تولید کننده هواپیما،‌متخصص ایمنی حمل و نقل و یک متخصص ایمنی هوایی اطلاعات ضبط شده در CVR را مورد بررسی قرار می‌دهند و نتیجه کار این دو گروه، سرنوشت نهایی هواپیمای سانحه دیده را رقم خواهد زد.

ایزد پناه با اشاره به قابلیت های این محفظه گفت: این محفظه در برابر حرارت ۱۱۰۰ درجه سانتیگراد مقاوم است و می تواند در برابر حرارت ۲۶۰ درجه سانتیگراد ناشی از قرارگیری در آتش به مدت ۱۰ ساعت مقاومت کند.

این فناور افزود: این محفظه در برابر شوک ناشی از برخورد با شتاب ۳۴۰۰ G مقاوم است.

وی گفت: تولید این دستگاه در انحصار کشورهایی چون آمریکا، آلمان، فرانسه و روسیه بوده است و ایران نیز به جمع تولید کنندگان آن پیوسته است.

ایزدپناه با اشاره به این که این محصول تولیدی با کمک وزارت دفاع به انجام رسیده است گفت: در حال حاضر با چند شرکت هواپیمایی و صنایع دفاع برای عرضه این محصول قرارداد بسته ایم.

وی افزود: در کنار ایجاد دانش فنی محفظه ضد سانحه جعبه سیاه ، تمامی تجهیزات تست این محفظه بر اساس استاندارد جهانی ED112 بخصوص تستهای شبیه‌ساز برخورد ، فشار اعماق اقیانوس و حرارت توسط این شرکت طراحی و ایجاد دانش فنی شده و تجهیزات این تستها تنها تجهیزات موجود در خاورمیانه برای تست جعبه سیاه هستند که میتوان به آن اشاره کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

«مرکز ملی پیشران طراحی تراشه» راه‌اندازی می‌شود

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

حضور ۵۰ شرکت دانش‌بنیان در خدمت‌رسانی به زائران اربعین

حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی از شرکتهای دارای رشد دو برابری در تولید محصولات دانش بنیان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها