پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

پاسخ فناوری جدید به سؤالی که دانشمندان را درمانده کرده: چرا داروهای ضد سرطان در بیماران همسان اثر نمی‌کند؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27213
دوشنبه، ۲۷ شهریور، ۱۳۹۶ | 09:05

پاسخ فناوری جدید به سؤالی که دانشمندان را درمانده کرده: چرا داروهای ضد سرطان در بیماران همسان اثر نمی‌کند؟

محققان کانادایی روشی برای رصد حرکت نانوذرات در تومور سرطانی ابداع کردند تا دلیل مقاومت دارویی برخی تومورهای سرطانی در مقابل نانوداروها بررسی کنند.

به گزارش دیده بان علم ایران داروی ضدسرطان ممکن است روی برخی از بیماران نتیجه بدهد، در حالی که در بیماری دیگر که دقیقاً دچار همان نوع سرطان است، استفاده از این دارو تاثیر مثبتی ندارد. پزشکان اغلب در پاسخ به این سؤال در می‌مانند.

اخیراً پژوهشگران دانشگاه تورنتو دلیلی برای این موضوع ارائه کرده‌اند. این گروه تحقیقاتی فناوری ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان وارد شدن نانوذرات را به درون تومور مشاهده کرد. آن‌ها با استفاده از این فناوری نشان دادند که برخی سدها از رهاسازی موفقیت‌آمیز دارو به سلول سرطانی جلوگیری می‌کند.

سیندهاوانی از محققان این پروژه می‌گوید: «نکته مهمی که ما در این پروژه به آن رسیدیم، آن است که نانوذرات با چالش‌های مختلفی برای رسیدن به سلول سرطانی روبرو هستند. بنابراین فرآیند درمان تحت تأثیر این سد قرار می‌گیرد. سلول سرطانی می‌تواند مقاومت دارویی ایجاد کرده و در مقابل ورود دارو از خود واکنش نشان دهد و برای این کار مسیرهای رهاسازی و توزیع دارو به درون سلول سرطانی را مسدود می‌کند.»

نانوذرات ابزار مناسبی برای رهاسازی دارو به درون سلول سرطانی هستند، اما تا زمانی که ساز و کار عکس‌العمل سلول سرطانی مشخص نباشد، نمی‌توان با کارایی بالا از این فناوری استفاده کرد.

برای آشنایی بیشتر با این ساز و کار، محققان این پروژه اقدام به ارائه روشی برای مشاهده سفر نانوذرات درون تومور سرطانی کردند. آن‌ها از پراش نور برای رصد نانوذرات استفاده کردند.

سید از محققان این پروژه می‌گوید: «حساسیت روش تصویربرداری ما ۱٫۴ میلیون برابر بیشتر از روش‌های رایج است. ابتدا ما یک بافت شفاف آماده کرده و سپس نانوذرات را وارد آن می‌کنیم. این نانوذرات با نور تابیده شده برهم‌کنش داده و پراش نور اتفاق می‌افتد. نور پراش یافته جمع‌آوری شده و برای تعیین دقیق محل نانوذرات مورد استفاده قرار می‌گیرد.»

این روش، امکان ایجاد تصویر سه‌بعدی را در اختیار محققان قرار داده و پژوهشگران موفق به بررسی برهم‌کنش نانوذرات با تومور شدند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

با همکاری محققان ایرانی محقق شد: درمان موثرتر و ایمنتر سرطان پستان با بهینه سازی نانوحامل های دارو

جلوگیری از نفوذ رطوبت و شوره زدگی دیوارها با نانوپوشش ایرانی

چاپ مقاله محقق ایرانی در نشریه معتبر مهندسی مواد

موفقیت استاد ایرانی دانشگاه تورنتو در ساخت دستگاه کمک تنفسی برای بیماران کرونا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها