شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازون در ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:27158
یکشنبه، ۲۶ شهریور، ۱۳۹۶ | 14:21

حذف ۹ هزار و ۸۰۰ تن مواد مخرب لایه ازون در ایران

مدیر ملی طرح حفاظت از لایه ازون گفت: در مجموع دستاوردهای حاصل از اجرای طرح‌ها و پروژه‌های مصوب تحت پروتکل مونترال در کشور تجهیز و تغییر خط تولید ۱۳۷۸ واحد تولیدی و خدماتی و حذف حدود ۹ هزار و ۸۰۰ تن از مواد مخرب لایه ازون مشتمل بر کلروفلوروکربن‌ها، تتراکلرید کربن و هیدروکلروفلوروکربن‌ها است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران ابراهیم حاجی زاده در مراسم گرامیداشت روز جهانی ازون که به میزبانی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، گفت: در سال ۱۹۸۵ حدود ۲۸ کشور برای ساماندهی لایه ازون در وین جمع شدند و تصمیماتی را برای حفاظت از لایه ازون اتخاذ کردند و قرار شد همکاری‌های بین‌المللی در این زمینه آغاز شود.

وی افزود: دو سال بعد یعنی در سال ۱۹۸۷ پروتکل مونترال با مشارکت ۴۶ کشور جهان منعقد شد. بر اساس این پروتکل مواد مخرب لایه ازون شناسایی و راه‌های کاهش انتشار آن‌ها اعلام شد. بعد از آن دولت ایران نیز در سال ۱۹۸۸ به این پروتکل ملحق شد و پروتکل مونترال در مجلس  ایران به تصویب رسید و اقدامات کنترلی برای حفاظت از لایه ازون از این سال شروع شد.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازون با بیان اینکه طی سال‌های بعد پروتکل مونترال چند اصلاحیه داشت، گفت: ‌آخرین اصلاحیه پروتکل مونترال مربوط به سال گذشته در رواندا است که بررسی الحاق آن در سازمان حفاظت محیط زیست در مرحله مقدماتی است.

به گفته مدیر ملی طرح حفاظت از لایه ازون، کاهش تدریجی و حذف مواد مخرب لایه ازون مطابق با برنامه زمان‌بندی، کنترل تجارت مواد مخرب لایه ازون، ایجاد سیستم مجوز صادرات و واردات مواد مخرب لایه ازون و گزارش میزان تولید و مصرف مواد مخرب لایه ازون به دبیرخانه ازون به صورت سالیانه اهم تعهدات کشورهای عضو پروتکل است.

حاجی‌زاده با اشاره به پروژه‌های حذف مواد مخرب لایه ازون گفت:در  ۱۲۲ واحد یخچال‌سازی، ۶۶ واحد مونتاژ یخچال، ۵۹۵ بخش تعمیرگاه‌ یخچال، ۴۵۴ بخش تعمیرگاه‌ کولر خودرو، ۴۷ بخش اسفنج‌سازی و افشانه‌های تنفسی مواد مخرب لایه ازون کاهش یافته است.

مدیر طرح ملی حفاظت از لایه ازون با اشاره به اهداف و تعهدات کشور در قبال پروتکل مونترال، گفت: حذف ۱۰ درصد از مصرف یا واردات هیدروکلروفلوروکربن‌ها، کاهش سالانه حدود پنج درصد واردات و دستیابی به تعهدات کشور در قبال پروتکل مونترال از جمله تعهدات کشورمان است.

حاجی زاده با تاکید بر اجرای کامل تعهدات کشور در قبال ماده ۴ پروتکل مونترال و اصلاحیه مونترال و تداوم اجرای صدور مجوز واردات به برنامه های اطلاع رسانی و همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی طرح نیز  اشاره کرد و عمل به کلیه تعهدات کشور، انتخاب فناوری‌های سازگار با لایه ازون، بومی‌سازی فناوری‌های جایگزین سازگار با لایه ازون، تشکیل و تقویت شبکه امور ازون، همکاری و تعامل سازونده با سایر نهادها و استفاده از سیستم برخط و همکاری با گمرکات و بهره برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرز را ضروری دانست.

حاجی زاده افزود: تکمیل بانک فیزیکی هالون ها، جمع آوری هالون های موجود برای بازیافت و استفاده مجدد آنها، تقویت همکاری های منطقه ای، همکاری با کشورهای همسایه در راستای کنترل تجارب غیرقانونی مواد مخرب لایه ازون و کالاهای حاوی این مواد و تدارک زمینه های لازم برای تدوین پروژه مدیریت و امحای پسماندهای مواد مخرب لایه ازون و محصولات حاوی آنها از جمله برنامه های آتی در این زمینه است.

وی تاکید کرد: در راستای اجرای فعالیت های حذف مواد مخرب لایه ازون در کشور نکات کلیدی باید رعایت شود که بومی سازی فناوری های جایگزین، سازگار با لایه ازون، استفاده از سیستم های آن لاین تحت برنامه iPIC برای تبادل اطلاعات بین کشورهای واردکننده و صادرکننده و همکاری با گمرک ها و بهره برداری از سیستم پنجره واحد تجارت فرامرزی برای ثبت مجوزهای صادره برای مواد و کالاهای مبتنی بر آن برخی از این نکات است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تاکید شورای عالی امنیت ملی بر امنیتی نبودن حوزه تنوع زیستی و ژنتیک

معاون رییس جمهور: تصمیم گیریهای علمی نباید تابع جوسازی ها باشد/ به مهندسی ژنتیک و محصولات تراریخته در کشور ظلم می‌شود

پیشنهاد کلانتری برای حفظ جنگل ها: پایان نامه ها در یک نسخه و در برگه دورو چاپ شوند!

سرپرست معاونت آموزش و پژوهش سازمان محیط زیست منصوب شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها