جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری‌ها: سکته مغزی در ایران صعود کرد/مرگ ۹۰ هزار ایرانی با ایسکمیک قلبی در ۲۰۱۶/چاقی، جنگ و بیماری‌های اعصاب سه چالش بزرگ جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26912
شنبه، ۲۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:02

تازه‌ترین نتایج مطالعه جهانی بار بیماری‌ها: سکته مغزی در ایران صعود کرد/مرگ ۹۰ هزار ایرانی با ایسکمیک قلبی در ۲۰۱۶/چاقی، جنگ و بیماری‌های اعصاب سه چالش بزرگ جهان

 

فرشته هاشمی Bamdad1390@

نتایج تازه‌ی مهمترین مطالعه جهانی بار بیماری‌ها منتشر شد که این نتایج، ضمن هشدار جدی در خصوص پیشروی پیش‌دیابت و دیابت در ایران نشان می‌دهد جایگاه سکته مغزی در علل مرگ و میر در ایران صعود کرده و ایسکمیک قلبی نیز در علل مرگ و میر، همچنان یکه‌تاز است و بیش از ۹۰ هزار ایرانی در حالی با ایسکمیک قلبی در سال ۲۰۱۶ فوت کردند که این بیماری قابل پیشگیری است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران،‌ مطالعه مهم جهاني بار بيماري‌ها (Global Burden of Disease) تنها مطالعه سالانه، جامع و داوری شده از روند سلامت در جهان است که با بررسی بيش از «۳۳۰ بيماري، علل مرگ و آسيب‌ها » و بيش از ۸۴ عامل خطر در سطح جهان شامل ۱۹۵ کشور، تازه ترين برآوردها از مرگ‌ومير، بيماري و ناتواني‌ها را طی سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۶ گزارش می‌دهد.

نتایج مطالعه جهانی  Global burden of diseases study 2016  که توسط انستيتوي سنجش و ارزشيابي سلامت (Institute of Health Metrics and Evaluation) در دانشگاه واشنگتن در سياتل ايالات متحده امريکا و با مشارکت بيش از ۲۵۰۰ پژوهشگر از بيش از ۱۳۰ کشور دنیا،‌ از جمله ۵۰ پژوهشگر از مراکز تحقیقاتی علوم پزشکی ایران (۲۳ محقق وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران) صورت گرفته است، روز پنجشنبه ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۷ ، در مجله «لنست» منتشر شد.

کاهش نرخ مرگ و میر در تمام گروه های سنی جهان بویژه کودکان زیر ۵ سال

دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران و از نویسندگان مطالعه Global burden of diseases study 2016 در گفت‌و‌گویی با خبرنگار دیده‌بان علم ایران در تشریح نتایج این مطالعه مهم گفت: بر اساس این مطالعه، جمعيت جهان از ۵٫۲۷ ميليارد در سال ۱۹۹۰ به ۷٫۳۹ ميليارد در  سال ۲۰۱۶ رسيده است. در سال ۲۰۱۶، ۱۲۸٫۸  ميليون تولد زنده و  ۵۴٫۷ میلیون مرگ رخ داده است. تعداد موارد مرگ در جهان در سال ۱۹۷۰ معادل ۴۲٫۸ ميليون بوده است.

وی افزود: نرخ مرگ و مير در تمامي گروه هاي سني کاهش پيدا کرده است. ولي بيشترين پيشرفت در نرخ مرگ و مير کودکان زير ۵ سال رخ داده است. با کاهش نرخ مرگ و مير در کودکان، در سال ۲۰۱۶ کمتر از ۵ ميليون کودک زير ۵ سال فوت شده اند، در حالی که تعداد موارد مرگ زير ۵ سال در سال ۱۹۷۰ معادل ۱۶٫۴ ميليون بوده است.

 

آخرین نرخ مرگ و میر در ایران: ۴۴۳ مرگ به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر

دکتر ملک‌زاده  سپس به وضعیت ایران در زمینه نرخ مرگ و میر اشاره کرد و با بیان این که جمعيت ايران در سال ۲۰۱۶ به ۸۱٫۳ میلیون نفر رسیده است گفت: تعداد ۳۶۰ هزار مرگ (۲۱۹ هزار در مردان و ۱۴۱ هزار در زنان) در سال ۲۰۱۶ در ایران رخ داده است که معادل ۴۴۳ مورد مرگ به ازاي هر ۱۰۰ هزار نفر بوده است. این درحالیست که در سال ۱۹۹۰ ،۳۴۰ هزار مرگ رخ داد که معادل ۶۰۶ در هر ۱۰۰ هزار نفر ايراني بوده و میتوان نتیجه گرفت نرخ مرگ و میر در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۱۹۹۰، حدود ۲۷ درصد کاهش پيدا کرده است.

کاهش مرگ و میر کودکان زیر یک و ۵ سال در ایران

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: در ایران نرخ مرگ و مير کودکان زير يک سال به ازاي هر هزار تولد زنده، از ۵۳٫۴  مرگ در ۱۹۹۰ به ۱۵٫۱ مورد مرگ در سال ۲۰۱۶ کاهش پيدا کرده است. در همين مدت زمان، نرخ مرگ و مير زير ۵ سال به ازاي هر هزار تولد زنده از ۶۷٫۴ درصد به ۱۷٫۸ درصد کاهش پيدا کرده است.

ژاپن همچنان در صدر امید به زندگی در جهان

به گفته معاون تحقیقات وزیر بهداشت، امروزه متوسط اميد به زندگي در جهان در زنان ۷۵٫۳ سال و در مردان ۶۹٫۸ سال است. ژاپن با ۸۳٫۹ سال، بيشترين اميد به زندگي در دو جنس را داشته و جمهوري مرکزي افريقا کمترين اميد به زندگي را با ۵۰٫۲ سال دارد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: با افزايش اميد به زندگي، تعداد سالهاي زندگي با ناتواني نيز افزايش پيدا مي کند. در کشورهاي کم درآمد، نسبتي از سال هاي زندگي که با ناتواني سپري مي شود از کشورهاي پردرآمد بيشتر است.

دکتر رضا ملک‌زاده

وی با بیان این که طبق این نتایج، در شماري از کشورها (اتيوپي، مالديو، نپال، نيجريه، پرتقال، و پرو) اميد به زندگي مشاهده شده از ميزان پيش بيني شده براي آن کشورها بالاتر بوده است، افزود: اين نمونه از کشورها مي‌توانند الگوهايي از سياستگذاري موفق در جهت پيشرفت سلامت براي ساير کشورها باشند.

افزایش نرخ امید به زندگی در زنان و مردان ایرانی

دکتر ملک زاده گفت: در ایران، اميد به زندگي مشاهده شده در سال ۲۰۱۶ با برآورد پيش بيني شده براي ايران برابر بوده است. طبق نتایج این مطالعه، اميد به زندگي در زنان از ۷۱٫۱ سال در ۱۹۹۰ به ۷۸٫۴ سال در ۲۰۱۶ رسيده است. اميد به زندگي در مردان نيز از  ۶۵٫۲ سال در ۱۹۹۰ به ۷۳٫۸۳ سال در ۲۰۱۶ رسيده است.

افزایش ۸۲ درصدی بیماری تب دانگ در جهان علی‌رغم کاهش بیماری‌های واگیر

فوق تخصص بیماری‌های گوارش و کبد، در مورد بیماری های واگیر در جهان، با تاکید بر این که به طور کلي، مرگ و مير ناشي از بيماري هاي واگير کاهش پيدا کرده است گفت: بيماري تب دانگ از موارد استثنايي است که افزايش چشمگيري داشته است و در سال ۲۰۱۶ باعث ۳۷ هزار و ۸۰۰ مورد مرگ بوده و در مقايسه با سال ۲۰۰۶ حدود ۸۲ درصد افزايش پيدا کرده است. مورد استثنايي ديگر، سل مقاوم به درمان است که عامل ۱۱ هزار مرگ در سال ۲۰۱۶ بوده که افزايش ۶۸ درصدي را نسبت به سال ۲۰۰۶ نشان مي دهد.

مرگ بیش از یک میلیون نفر بر اثر اچ آی وی ، ایدز در ۲۰۱۶

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اشاره به روند مرگ و میر ناشی از اچ آی وی و ایدز در جهان افزود: علي رغم پيشرفت چشمگير در کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری اچ آی وی و ایدز از سال ۲۰۰۶، در سال ۲۰۱۶ بيش از يک ميليون نفر از HIV و ايدز جان باختند که نسبت به سال ۲۰۰۶ کاهش ۴۵٫۸ درصدی نشان می‌دهد.

به گفته دکتر ملک زاده همچنین بر اساس نتایج این مطالعه، در سال ۲۰۱۶، بيش از ۷۱۹ هزار نفر از مالاريا جان باخته اند که نسبت به ۲۰۰۶ کاهش ۲۶ درصدی نشان می‌دهد . از سویی دیگر، ۱٫۲ میلیون نفر از بیماری سل جان باختند که نسبت به سال ۲۰۰۶ کاهش ۲۱ درصدی داشته است.

افزایش ۱۹ درصدی مرگهای ناشی از ایسکمیک قلبی در جهان

معاون تحقیقات وزیر بهداشت به دیگر نتایج مطالعه Global burden of diseases study 2016 اشاره کرد و گفت: حدود ۷۲ درصد از تمامي مرگ‌های جهان در سال ۲۰۱۶ ناشي از بيماري‌هاي مزمن غيرواگير بوده است.

وی افزود: در بین بیماری‌های غیرواگیر مزمن، بيماري ايسکميک قلبي در اکثر مناطق جهان اولين علت مرگ زودرس به شمار مي رود و علت ۹٫۴۸ ميليون مرگ در سال ۲۰۱۶ بوده است که نسبت به سال ۲۰۰۶ حدود ۱۹درصد افزايش داشته است. اما در کشورهاي کم درآمد، عفونت هاي دستگاه تنفسي تحتاني مهمترين علت مرگ زودرس بوده اند.

افزایش ۳۲ درصدی سهم بیماری‌های غیرواگیر در مرگ و میر ایرانی‌ها

دکتر ملک زاده درباره وضعیت ایران در این زمینه گفت: به طور کلي، در سال ۱۹۹۰ حدود ۴۸ درصد از کل موارد مرگ ناشي از بيماري‌هاي مزمن غيرواگير بوده‌اند که اين نسبت در سال ۲۰۱۶ به حدود ۸۰ درصد رسيده است.

 

۱۰ علت اصلی مرگ و میر ایرانی‌ها در ۲۰۱۶

به گفته وی مهمترين علل مرگ (۱۰ علت اصلي) در سال ۲۰۱۶ در ايران شامل بيماري ايسکميک قلبي، سکته مغزي، تصادفات جاده‌اي، پرفشاري خون، آلزايمر، ديابت، بيماري مزمن انسدادي ريوي، بيماري مزمن کليوي، ساير بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان معده هستند.

 

یکه تازی بيماري ايسکميک قلبي در مرگ ایرانی‌ها با سهم ۲۵ درصدی

دکتر ملک زاده خاطرنشان کرد: از سال ۲۰۰۵ تاکنون، بيماري ايسکميک قلبي در تمامي سال‌ها اولين علت مرگ در ایران بوده است. در سال ۲۰۱۶ اين بيماري باعث بيش از ۲۵ درصد از کل مرگ و مير (معادل بيش از ۹۰ هزار مرگ) بوده است. به عبارت ديگر، از هر ۴ مورد مرگ در ايران، يک مورد از بيماري ايسکميک قلبي ناشي مي‌شود و اين نسبت در زنان و مردان تفاوت ندارد.

سکته مغزی به رتبه دوم علل مرگ ایرانی‌ها صعود کرد: ۲۹ هزار مرگ در ۲۰۱۶

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت: از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶، سکته مغزي از رتبه سوم به دوم علل مرگ و میر ایرانی‌ها صعود کرده و تصادفات جاده اي بر عکس ، از رتبه دوم به سوم تنزل کرده است. در سال ۲۰۱۶، سکته مغزي علت حدود ۲۹ هزار مرگ و تصادفات جاده‌اي عامل بيش از ۲۶ هزار مرگ در ايران بوده اند.

افزایش ۳۱ درصدی مرگ بر اثر دیابت در جهان: ۱٫۴۳ ميليون مرگ در ۲۰۱۶ 

وی گفت: دیابت نهمين علت مرگ و مير در کشورهاي با درآمد کم و متوسط در سال ۲۰۱۶ بوده است و این درحالیست که در سال ۲۰۰۶، ديابت هفدمين علت مرگ در اين کشورها به شمار می‌رود.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به دیگر نتایج این مطالعه درباره علل بیماریها، ناتوانی‌ها و مرگ، همچنین ديابت را علت ۱٫۴۳ ميليون مرگ در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد که در مقايسه با سال ۲۰۰۶ حدود ۳۱ درصد افزايش پيدا کرده است.

 رشد ۴ پله‌ای دیابت در تعداد مرگها، از سال ۲۰۰۵ تا کنون

به گفته دکتر ملک‌زاده، در ایران بيشترين افزايش تعداد مرگ از سال ۲۰۰۵ در ديابت ديده مي شود که از رتبه دهم به جايگاه ششم  علت مرگ در ۲۰۱۶ رسيده است. اين بيماري در سال ۲۰۱۶ عامل بيش از ۱۴ هزار مرگ بوده است.

افزایش قابل توجه سهم بیماری‌های انسداد ریوی، آلزایمر و کلیوی در علل اصلی مرگ در ایران

مجری مطالعه بزرگ کوهورت گلستان یادآور شد: بر اساس نتایج مطالعه، افزايش قابل توجهي در رتبه بيماري‌هاي مزمن انسدادي ريوي با ۹۶۰۰ مرگ در ۲۰۱۶ و بيماري مزمن کليوي با ۹۳۰۰ مرگ در همین سال، به عنوان اصلي‌ترين علل مرگ درایران مشاهده شده است.

وی به نکته مهمی در این زمینه اشاره کرد : به طور کلي نسبت به سال ۲۰۰۵، در زمینه بيشترين افزايش مرگ بر اثر بیماری‌ها، ديابت با بيش از ۶۷ درصد افزايش، بيماري آلزايمر با بيش از ۴۳ درصد افزايش و بيماري مزمن انسدادي ريوي با بيش از ۲۸ درصد افزايش مواجه بوده‌اند.

 

مرگ ۵۴ هزار ایرانی در ۲۰۱۶ با سرطان ها/ سرطان معده مرگبارترین سرطان در ایران

رییس پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد در ادامه به آمار مرگ و میر بر اثر مجموع سرطان ها در ۲۰۱۶ اشاره کرد و به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: در این سال، مجموعه سرطان‌ها عامل بيش از ۵۴ هزار مرگ در دو جنس و تمامي سنين بوده‌اند که سرطان معده عامل ۹ هزار مرگ و مرگبارترین سرطان بوده است.

به گفته دکتر ملک‌زاده، مجموع بيماري‌هاي گوارشي، علت حدود ۵ هزار مرگ و سيروز و ساير بيماري‌هاي مزمن کبدي علت حدود ۴۵۰۰ مرگ بوده‌اند.

 

دکتر محسن نقوی 

پنج علت اصلی از بین رفتن سال‌های عمر به دلیل مرگ زودرس در ایران

دکتر محسن نقوی، استاد ایرانی دانشگاه واشنگتن و از دیگر نویسندگان مطالعه نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران، پنج علت اصلي از بین رفتن سالهای عمر به دلیل مرگ زودرس در ايران طی سال ۲۰۱۶  را شامل: بيماري ايسکميک قلبي، تصادفات جاده‌اي، تولد زودرس نوزادي، نقائص مادرزادي و سکته مغزي برشمرد و گفت: اين ۵ علت از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ کماکان در جايگاه خود باقي مانده‌اند. اما بيماري پرفشاري خون از رتبه دهم به ششم و ديابت از رتبه دوازدهم به هفتم رسيده است.

 

۱۰ علت از دست رفتن عمر ایرانی ها بر اثر ناتوانی، از درد کمر و گردن تا اختلالات افسردگی

 وی همچنین به ده علت اول از دست رفتن عمر ایرانی ها بر اثر ناتوانی در ايران طی سال ۲۰۱۶ اشاره کرد که شامل درد کمر و گردن، اختلالات افسردگي، ميگرن، بيماري ارگان‌هاي حسي، بيماري هاي پوستي، اختلالات اضطرابي، ديابت، ساير بيماري هاي اسکلتي عضلاني، اختلالات مصرف مواد، و استئوآرتريت هستند.

به گفته دکتر نقوی، اين ۱۰ علت از دست رفتن عمر ایرانی ها بر اثر ناتوانی، از سال ۲۰۰۵ تاکنون جايگاه خود را حفظ کرده اند.

۱۰ عامل خطر مرگ در ایران

استاد ایرانی دانشگاه واشنگتن، با تشریح دیگر نتایج مطالعه Global burden of diseases study 2016 ، مهم‌ترين عوامل خطر مرگ در سال ۲۰۱۶ در ايران را شامل : پرفشاري خون سيستوليک، تغذيه ناسالم، بالا بودن قند خون، اضافه وزن و چاقي، کلسترول بالا، مصرف سيگار، آلودگي هوا، کم‌کاري کليوي، فعاليت بدني ناکافي و سوء تغديه مادر و کودک برشمرد و گفت: اين عوامل خطر – به استثناي سوء تغديه که از رتبه اول به دهم تنزل پيدا کرده است و نیز بالا بودن میزان قند خون و اضافه وزن و چاقي که به ترتيب از رتبه هفتم و هشتم به رتبه هاي سوم و چهارم رسيده اند – از سال ۱۹۹۰ تاکنون تغيير چشمگيري در جايگاه خود نداشته‌اند.

مرگ ۷۹ هزار ایرانی بر اثر پرفشاری خون

وی با ذکر آماری در این زمینه گفت: در سال ۲۰۱۶، پرفشاري خون مسوول بيش از ۷۹ هزار مرگ در ايران در تمامي سنين و دو جنس (۴۵ هزار مرگ در مردان و ۳۴ هزار مرگ در زنان) بوده است.

دکتر نقوی، افزود: اين آمار براي ساير علل کمتر بوده‌اند به طوری که تغذيه ناسالم مسوول ۷۲ هزار مرگ، بالا بودن قند خون ، ۶۳ هزار مرگ، اضافه وزن و چاقي  ۵۱ هزار و ۵۰۰ مرگ، و کلسترول بالا مسوول ۴۷ هزار مرگ در ایران بوده‌اند

سیگار مسوول مرگ ۳۹ هزار ایرانی/مرگ ۲۹ هزار ایرانی بر اثر آلودگی هوا در۲۰۱۶/ کمترین آمار مرگ مربوط به سوءتغذیه مادر و کودک

استاد دانشگاه واشنگتن با اشاره به نتایج این مطالعه جهانی گفت: طبق نتایج این پژوهش، سيگار به تنهايي مسوول بيش از ۳۹ هزار مرگ در سال ۲۰۱۶ بوده است. همچنین آلودگي هوا مسوول بيش از ۲۹ هزار مرگ، کم کاري کليوي ۲۲ هزار مرگ و فعاليت بدني ناکافي مسوول ۱۴ هزار مرگ بوده اند.

وی تاکید کرد: کمترين آمار مرگ در ۲۰۱۶ در ایران، مربوط به تعداد مرگ و میر قابل انتساب به سوء تغذيه مادر و کودک گزارش شده است که از بيش از ۶۳ هزار مرگ در سال ۱۹۹۰ به ۱۳ هزار مرگ در ۲۰۱۶ کاهش پيدا کرده است.

 

دکتر مازیار مرادی لاکه

ابتلای بیش از یک میلیارد نفر در جهان به بیماری‌های اعصاب و اختلالات ناشی از مصرف مواد

دکتر مرادی لاکه، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران ، متخصص پزشکی اجتماعی و از دیگر نویسندگان مطالعه Global burden of diseases study 2016 شمار مبتلایان بیماری های اعصاب و روان و اختلالات ناشی از مصرف مواد مخدر در سال ۲۰۱۶ را ۱٫۱ میلیارد نفر در جهان برشمرد و به دیده‌بان علم ایران گفت: بر اساس نتایج این مطالعه، در سال ۲۰۱۶، افسردگي مزمن در تمامي کشورهاي جهان به غير از ۴ کشور ، در ميان ۱۰ علت اول تهدیدکننده سلامت قرار دارد اما پيشرفتي در شيوع بيماري هاي اعصاب و روان از سال ۱۹۹۰ تاکنون مشاهده نشده است.

خودکشی بیش از ۶۷ هزار نفر در سال ۲۰۱۶

به گفته وی، با وجود کاهش کلي در تعداد موارد مرگ ناشي از آسيب به خود و خشونت بين فردي در سطح جهان، تعداد موارد مرگ ناشي از سلاح گرم افزايش داشته است که در همین زمینه، بيش از ۶۷ هزار مورد خودکشي و ۱۶۰ هزار مورد دگرکشي در سال ۲۰۱۶ گزارش شده که در مقايسه با سال ۲۰۰۶ به ترتيب ۴٫۳ درصد و ۵٫۷ درصد افزايش داشته اند.

افزایش ۱۴۳ درصدی مرگهای ناشی از جنگ و تروریسم

دکتر مرادی لاکه گفت: بر اساس نتایج مطالعه یاد شده  از سال ۲۰۰۶ تاکنون، تعداد موارد مرگ ناشي از جنگ و تروريسم به طور چشمگيري افزايش داشته است و با ۱۴۳درصد افزايش به بيش از ۱۵۰ هزار مرگ در سال ۲۰۱۶ رسيده است که عمدتا به علت جنگ و ناآرامي در خاورميانه و شمال افريقا بوده است.

 

دکتر صدف سپانلو

مصرف سیگار مسوول ۷ میلیون مرگ در ۲۰۱۶ جهان

دکتر صدف قاجاریه سپانلو، عضو هیات علمی پژوهشکده بیماری های گوارش و کبد و از نویسندگان همکار در مطالعه  Global burden of diseases study 2016 نیز در ادامه به عوامل خطر رفتاری و محیطی مورد اشاره در مطالعه پرداخت و به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: مصرف سيگار مسوول بيش از ۷ ميليون مرگ در سال ۲۰۱۶ در جهان طبق نتایج مطالعه است.

یک پنجم مرگهای جهان در ۲۰۱۶ قابل انتساب به رژیم نامناسب غذایی

وی افزود: همچنین از هر ۵ مورد مرگ در جهان، يک مورد مرگ، مربوط به رژيم غذايي نامناسب است. به خصوص، مصرف کم غلات کامل، ميوه ها، دانه ها، و غذاي دريايي. همچنین مصرف زياد نمک از جمله مهم ترين عوامل خطر غذايي هستند.

دکتر سپانلو گفت: علاوه بر اين، قند خون بالا، پرفشاري خون، اضافه وزن و چاقي، و کلسترول بالا در ميان ۱۰ عامل خطر اصلي مرگ و مير در زنان و مردان در کل جهان هستند. به دليل ارتباط قوي بين اين عوامل خطر، پژوهشگران مطالعه دریافته اند که علل زمینه ای اصلي، رژيم غذايي ، اضافه وزن و چاقي هستند که با افزايش قند خون و فشار خون تشديد مي شوند.

وی درباره عدم پیشرفت در کاهش عوامل خطر بیماری های مربوط به رفتارهای پرخطر گفت: پژوهشگران این مطالعه دریافتند که عدم پيشرفت چشمگير در کاهش عوامل خطر ممکن است تا حدودي ناشي از کمبود سرمايه گذاري در اين حيطه در مقايسه با خدمات درماني باشد و تا حدي نيز ناشي از چالش هايي است که در زمينه بهبود رفتارهاي پرخطر وجود دارد.

«چاقي» ، «جنگ و ناآرامي» ، و «بيماري هاي اعصاب و  اختلالات ناشي از مصرف مواد مخدر»، سه چالش عمده جهان

 

پروفسور کريستوفر موري

پروفسور کريستوفر موري، رئيس انستيتوي سنجش و ارزشيابي سلامت که مدیریت این مطالعه جهانی را برعهده داشته است، نیز گفت:  يافته‌هاي ما حاکي از آن هستند که مردم بيشتر عمر مي‌کنند و ما دريافتيم که طي دهه گذشته پيشرفت چشمگيري در کاهش نرخ مرگ و مير رخ داده که شامل برخي از بيماري هاي بسيار مهلک نظير مالاريا و برخي گروه هاي سني از جمله کودکان زير ۵ سال بوده است.

وی اما افزود: با وجود اين پيشرفت، ما با سه چالش عمده در بسياري از کشورها و مناطق روبرو هستيم: «چاقي» ، «جنگ و ناآرامي» ، و  «بيماري هاي روان و اختلالات ناشي از مصرف مواد مخدر»

رئيس انستيتوي سنجش و ارزشيابي سلامت یادآور شد: در نهايت، پژوهشگران دريافتند که با وجود اضافه شدن بسياري از مطالعات و داده هاي جديد به مطالعه جهاني بار بيماري ها در سال ۲۰۱۶، تعداد ۲۷ کشور از ميان کشورهاي کم درآمد در سطح جهان فاقد داده هاي جامع در زمينه علل مرگ هستند که نشان دهنده ضرورت جمع آوري داده ها و بهبود کيفيت داده ها در بسياري از کشورهاست.

 

 

خطر افزایش ۲۷ درصدی پیش دیابت در ایران

 

دکتر ملک زاده، معاون تحقیقات وزیر بهداشت و از نویسندگان  مطالعه Global burden of diseases study 2016 در ادامه با اشاره به این که برآوردهای مطالعه بار جهانی بیماری ها تصویر واضحی از وضعیت سلامت در ایران ارائه می‌کند به خبرنگار دیده‌بان علم ایران گفت: مطالعات اخیر در ایران با نتایج این مطالعه مشابهت دارند به طوری که مطالعات جديد نشان داده اند که شيوع ديابت در ايران به ۱۰ درصد و شيوع پيش ديابت به بيش از ۲۷ درصد رسيده است که با اين روند، پيش‌بيني مي شود که شيوع ديابت در سال هاي آتي افزايش چشمگيري داشته باشد.

 فعاليت بدني ناکافي در کشور

به گفته مجری بزرگترین مطالعه کوهورت خاورمیانه، مطالعات پيمايشي که اخيرا در کشور راه اندازي شده نشان دهنده فعاليت بدني ناکافي در کشور و ادامه شیوع آن هستند که خود عامل اضافه وزن و چاقي محسوب مي‌شوند.

شيوع بالاي مصرف مواد مخدر و ترياک و خطر بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان‌ها در ایران

دکتر ملک زاده، در ادامه همچنین به مصرف مواد مخدر و بویژه تریاک به عنوان عامل خطري که در مطالعه جهاني بار بيماري ها مورد بررسی قرار گرفته است، اشاره کرد و گفت: نتايج مطالعه پيمايشي بزرگ در استان‌هاي گلستان و فارس حاکي از شيوع بالاي مصرف مواد مخدر و ترياک هستند و شیوع گزارش شده مصرف مواد مخدر در مطالعات مبتنی بر جمعیت در ایران، حتی از برآوردهای مطالعه جهانی بار بیماری‌ها  بیشتر است.

وی مصرف بالای مواد مخدر و تریاک را عامل خطر مهمي براي بيماري هاي قلبي عروقي و سرطان‌ها در ایران دانست که نياز به پيشگيري در سطوح اوليه و ثانويه دارد.

 

اتخاذ سياست‌هاي جامع در سطح ملي و استاني برای برخورد با چالشهای سلامت

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران در پايان افزود: با توجه به اين نتايج هشدار دهنده در مورد عوامل خطر و شيوع بالاي بيماري هاي مزمن غيرواگير و به ويژه بيماري هاي قلبي عروقي و تصادفات جاده اي در ايران، اتخاذ سياست هاي جامع در سطح ملي و استاني براي برخورد با اين چالش ها ضرورت دارد. سياستگذاري موثر بدون همکاري بين بخشي و عزم و اراده ملي امکان پذير نخواهد بود. سياستگذاران در بخش سلامت و ساير بخش هاي دولتي و غير دولتي باید با همکاري يکديگر راه حل هاي موثر براي ارتقاي سطح و روند سلامت در ايران تدوين و اجرا کنند.

تهیه و تنظیم: فرشته هاشمی

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

تولید موش تراریخته برای کمک به تحقیقات دیابت در پژوهشگاه رویان

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

نتایج بزرگترین مطالعه ملی «شیوع دیابت در بزرگسالان و اقوام مختلف ایران» اعلام شد: استان یزد در راس شیوع/شیوع ۱۵ درصدی دیابت در بزرگسالان ایران

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها