پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

بدرود «کاسینی»!/ عصر جمعه صورت گرفت: شیرجه مرگبار فضاپیمای ناسا در جو زحل در پایان ماموریت ۲۰ ساله

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26905
جمعه، ۲۴ شهریور، ۱۳۹۶ | 16:43

بدرود «کاسینی»!/ عصر جمعه صورت گرفت: شیرجه مرگبار فضاپیمای ناسا در جو زحل در پایان ماموریت ۲۰ ساله

با اعلام رسمی قطع علائم ارسالی از فضاپیمای کاسینی، یکی از بلندپروازانه ترین ماموریت های اکتشافات فضایی انسان پس از نزدیک به ۲۰ سال  با موفقیت به پایان رسید.

به گزارش خبرنگار دیده بان علم ایران، مدیر ماموریت کاسینی اعلام کرد همچنان که برنامه ریزی شده بود در حدود ساعت ۱۶:۲۵ به وقت ایران آخرین علائم ارسالی از کاسینی به زمین رسید و با قطع این ارتباط موفقیت کاسینی در شیرجه مرگ به سوی زحل تایید شد.

با توجه به فاصله هزار و ۲۰۰ میلیون کیلومتری زحل از زمین، آخرین علائم ارسالی از کاسینی در حالی به «شبکه اعماق فضا» (Deep Space Network) در کانبرای استرالیا رسید که حدود ۸۳ دقیقه از شیرجه مرگبار آن به داخل جو زحل گذشته بود.

آخرین مرحله ماموریت کاسینی که پایان بزرگ (The Grand Finale) نامیده شده از اردیبهشت ماه امسال آغاز شد  و با شیرجه نهایی کاسینی در پایان کاوش ۱۳ ساله آن در اطراف زحل خاتمه یافت.

اِرل مِیز، مدیر پروژه کاسینی در آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در پاسادنا، کالیفرنیا، می‌گوید:«پایان بزرگ کاسینی لحظه‌ای اندوهبار است، اما پایانی مناسب و بسیار ضروری برای سفر شگفت آور آن به شمار می‌رود. پایان بزرگ نقطه اوج و سرانجام  برنامه‌ای هفت ساله برای استفاده از منابع باقی مانده فضاپیما با بیشترین ثمره علمی است. با انهدام ایمن این کاوشگر در جو فوقانی زحل هرگونه احتمال برخورد آتی کاسینی با قمر‌های سیاره از بین خواهد رفت و آنها برای اکتشافات آینده دست نخورده باقی خواهند ماند.»

از زمان پرتاب کاسینی در سال ۱۹۹۷، یافته‌های آن شناخت ما را از زحل، حلقه‌های پیچیده و مجموعه شگفت انگیز اقمار آن و محیط مغناطیسی پویای این سیاره دگرگون کرده است.

این کاوشگر که دورترین مدارگرد سیاره‌ای پرتاب شده توسط دانشمندان است ضمن به تصویر کشیدن ساختارهای سه بعدی در حلقه های زحل و طوفان های عظیم پیرامون آن، کشف شواهدی از وجود اقیانوس در زیر سطح قمر انسلادوس زحل و بررسی دریاها و دریاچه‌های هیدروکربن قمر تیتان و ترکیبات پری‌بیوتیک‌ (پیش‌زیستی) پیچیده‌ جو این قمر سیاره زحل، دیدگاه بهتری از فرآیندهای مربوط به تشکیل سیارات در اختیار دانشمندان قرار داد.

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها