- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت مولد برق بادی برای مزارع و زمین‌های روستایی در کشور

دستگاه مولد برق بادی – روستایی توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده بان علم ایران سیدرسول مرتضوی دانشجوی رشته مکانیک واحد دامغان و مجری این طرح، در توصیف ویژگی‌های دستگاه گفت: تولید پراکنده، از جمله روش‌های تولید انرژی برق با سیستم‌های تولیدی کم‌ظرفیت است و یکی از موضوعات مورد مطالعه محققان، تولید الکتریسیته از منابع تجدیدپذیر بویژه انرژی باد در مناطق شهری و روستایی است. در این راستا پروژه طراحی و ساخت مولد برق بادی در مقیاس روستایی برای تامین برق زمین‌ها و مزارع روستایی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد دامغان آغاز شد.

وی افزود:  ابتدا نمونک توربین بادی به عنوان مدل مفهومی در دانشکده فنی و مهندسی ساخته و سپس اقدام به ساخت نمونه کاربردی آن شد.

دکتر سیدجواد محمدی بایگی استاد راهنمای این پروژه علمی تحقیقاتی هم به ضرورت تولید برق در کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقلیمی و سرعت متوسط باد در ارتفاع پایین، در شروع کار، دینام، طراحی و پره‌های مناسب جهت تبدیل انرژی جنبشی باد به انرژی مکانیکی ساخته شد و در ادامه سیستم انتقال قدرت آن را جهت تطبیق شرایط اقلیمی و دور مطلوبِ دینام بطور همزمان انتخاب و بازطراحی کردیم تا با انتخاب واحد ذخیره‌سازی انرژی و کنترل شرایط اشباع بتوانیم با توجه به توان خروجی مورد نیاز سیستم، الکتریسیته تولیدی را به مصرف کننده تحویل دهیم.

بایگی با قدرشناسی از همکاری مشاوران طرح، دکتر سیدرحیم کیاحسینی و دکتر رضا ناظم نژاد، خاطرنشان کرد: این دستگاه با طول ۲٫۵ و عرض ۱٫۵ متر قادر است در مناطق روستایی در طول مدت عدم حضور کشاورز از منابع بادی، انرژی بادی را تولید و ذخیره کرده و در زمان حضور کشاورز در مزرعه، امکان بهره‌گیری از انرژی الکتریسیته را مهیا کند.

انتهای پیام