- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ابداع محقق جوان ایرانی در رادیوهای هم‌فرکانس، برنده جایزه «انجمن مارکونی» شد

محقق جوان ایرانی دانشگاه کلمبیا با ابداعی در زمینه رادیوهای هم‌فرکانس، برنده جایزه «دانشمند جوان»  انجمن مارکونی در سال ۲۰۱۷ شد.
به گزارش دیده‌بان علم ایران انجمن مارکونی برای توسعه پیشرفت‌های مهندسی در اینترنت و مخابرات تشکیل شده است و جایزه امسال این انجمن در بخش «دانشمند جوان» به کار تحقیقاتی «نگار رئیس کریمیان» در زمینه رادیوهای هم فرکانس و دو طرفه  تعلق گرفته و بر این اساس مبلغ ٤٠٠٠ دلار به برنده اهدا خواهد شد

نگار رییس‌کریمیان محقق دانشگاه کلمبیا  و دانش‌آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد دانشکده مهندسی برق دانشگاه صنعتی شریف، با استفاده از خاصیت شیفت فاز در خط انتقال دایروى و فیلترهای چند مسیره، موفق به حذف سیگنال ارسال در مسیر دریافت شده است. این ابداع در عمل، ظرفیت تمام شبکه های رادیویی را دو برابر می‌کند.

وی در حال حاضر دانشجوی مقطع دکتری در دانشگاه کلمبیا بوده و در گروه تحقیقاتی پروفسور هاریش کریشنا سوامی فعال است.

جایزه مارکونی در سال ۱۹۷۴، در صدمین سالگرد تولد گولیلمو مارکونی توسط گیولا مارکونی براگا، دختر این مخترع رادیو بنيانگذارى شد.

گولیلمو مارکونی در شهر بولونیای ایتالیا زاده شد. او در سال ۱۸۹۵ تجربیات و فعالیت‌های آزمایشگاهی‌اش را در آزمایشگاه پدرش در پونتکیو  شروع کرد؛ جایی که اولین سیگنال‌ها و نشانه‌های رادیوییِ تلگراف بی‌سیم را در فاصلهٔ یک و نیم مایلی مخابره کرد. در سال ۱۸۹۶ مارکونی تجهیزات آزمایشگاهی خود را به انگلستان برد و بعد از یک سال حق ثبت امتیاز نخستین سیستم تلگراف بی‌سیم را دریافت و این اختراع را به نام خود ثبت کرد.

انتهای پیام