- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ملک‌زاده: ۳۰ درصد قربانیان سکته قلبی ایران زیر ۵۵ سال هستند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به افزایش سکته قلبی در ایران گفت: ۳۰ درصد افراد مبتلا به سکته قلبی کشور، زیر ۵۵ سال هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده در نوزدهمین کنگره بین‌المللی تازه‌های قلب و عروق که در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شد، سکته های قلبی زودرس در ایران را نسبت به کشورهای اروپایی بالاتر دانست و گفت: شمار افراد مبتلا به پرفشاری خون در ایرانیان بالای ۴۰ سال به بیش از ۳۰ درصد و در افراد بالای ۶۰ سال، به ۵۵ درصد می‌رسد.

وی با اشاره به این که ۱۰ درصد ایرانی‌ها مبتلا به قند خون هستند، گفت: ۱۵ تا ۲۰ سال آینده نزدیک به یک سوم ایرانی‌ها به دیابت مبتلا می‌شوند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: در طول چهار دهه پس از انقلاب اسلامی، ۲۴ سال به عمر ایرانیان افزوده شده و مرگ و میر کودکان و مادران کاهش یافته است. بیماری های عفونی مانند مالاریا و هپاتیت B نیز در این مدت در کشور کنترل شده است.

استاد ممتاز دانشگاه علوم پزشکی تهران، مصرف سیگار، تصادفات جاده‌ای و مرگ و میرهای ناشی از سکته قلبی و مغزی را سه مشکل بهداشتی کشور برشمرد و گفت: کاهش مرگ و میر ناشی از سکته‌های قلبی و مغزی تا ۱۰ سال آینده از برنامه‌های جدی ماست.

ملک‌زاده چاقی،‌ اضافه‌وزن و کاهش تحرک بدنی نزد ایرانیان را یک مشکل خطرناک پیش روی نظام سلامت ایران برشمرد و گفت: درحالی شاهد افزایش بیماری‌های همچون دیابت و قلبی عروقی و  … هستیم که بیش از ۹۰ درصد ایرانی ها تحرک بدنی کافی را ندارند و ۷۰ درصد مردم ما دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت بر لزوم پیشگیری ثانویه سکته قلبی در کشور تاکید کرد و گفت: نیمی از افرادی که سکته قلبی می‌کنند، داروهای لازم را برای جلوگیری از سکته قلبی مجدد، مصرف نمی کنند.

وی از داروی ایرانی «پلی پیل» برای پیشگیری اولیه از سکته قلبی نام برد که به گفته او بسیار ارزان و در دسترس بوده و در پیشگیری از این عارضه بسیار موثر است و  با مصرف آن حدود ۵۰ درصد عارضه سکته قلبی کاهش می‌یابد.

انتهای پیام