- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ساخت راکتور شيميايی گرما خورشيدی در کشور

محقق سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران موفق به طراحي و ساخت راكتور شيميايي گرما خورشيدي شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دكتر علي الياسي، عضو هيأت علمي پژوهشكده فناوري‌هاي شيميايي سازمان پژوهشهاي علمي و صنعتي ايران در اين خصوص گفت: امروزه براي حفاظت از منابع فسیلی و محیط‌زیست، استفاده از انرژی پاک و نامحدود خورشیدی در دستور کار بسیاری از کشورها از جمله ايران قرار گرفته است.

وي افزود: از آنجا که صنایع شیمیایی یکی از پرمصرف‌ترین صنایع در استفاده از انرژی هستند، به‌کارگیری انرژی خورشیدی در تأمین بخشی از انرژی مورد نیاز این صنایع می‌تواند گام مهمی در بهره‌گیری از انرژی خورشیدی باشد.

مجري طرح «طراحی و ساخت راکتور شیمیایی گرما- خورشیدی» بيان کرد: در طرح حاضر یک راکتور شیمیایی گرما خورشیدی از نوع لوله‌ای مداوم، برای انجام واکنش‌های ناهمگن فاز گاز بر روی کاتالیست جامد طراحی و ساخته شده است.

الياسي اظهار داشت: دستگاه طراحی شده شامل دو بخش اصلی یکی راکتور شیمیایی و دیگری کلکتور خورشیدی است. کلکتور آئینه‌ای سهموی از جنس استنلس استیل ۳۰۴ آیینه‌ای، به قطر دهانه ۱۵۰ سانتیمتر و طول ۱۲۰ سانتیمتر و سطح ۹/۱ متر مربع است که فاصله خط کانونی آن تا راس آیینه ۵۰ سانتیمتر است. راکتور مورد استفاده دارای قطر ۷۵/۰ اینچ و طول ۱۲۰ سانتیمتر است که در داخل یک لوله شیشه ای پیرکس با قطر ۱ اینچ و طول ۱۲۰ سانتیمتر قرار داده شده و بر روی خط کانونی کلکتور نصب شده است و توان عملیاتی این سیستم حدود ۵۰۰ وات است.

وي درخصوص كاربرد اين دستگاه در صنعت گفت: از این دستگاه علاوه بر انجام واکنش‌های شیمیایی گرماگیر در دمای متوسط می‌توان برای تولید روغن داغ و بخار فوق داغ برای نیازهای نیروگاهی و غیره استفاده كرد.

انتهای پیام