پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

برنامه ملی ساخت افزایشی چاپ سه‌بعدی معرفی می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26744
دوشنبه، ۲۰ شهریور، ۱۳۹۶ | 12:03

برنامه ملی ساخت افزایشی چاپ سه‌بعدی معرفی می‌شود

برنامه ملی ساخت افزایشی چاپ سه‌بعدی (I3DL) در نخستین گردهمایی فعالان صنعت ساخت افزایشی معرفی می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران بر اساس اعلام ستاد توسعه فناوری‌های مواد و ساخت پیشرفته، ارزیابی شرکت ها و وضعیت فعلی ساخت افزایشی در ایران انجام شده و پس از مطالعات و گرد آوری اطلاعات سند ملی توسعه صنعت ساخت افزایشی تدوین شده است.

این سند در نخستین رویداد چاپ سه بعدی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری رونمایی شد تا نقشه راه و برنامه ای برای حرکت در مسیر توسعه فناوری این حوزه باشد.

در راستای همین اقدامات نخستین گردهمایی تخصصی فعالان صنعت ساخت افزایشی نیز در ۲۲ شهریور ماه سال جاری برگزار می‌شود.

سید امیر غفاری مسئول برگزاری این گردهمایی در این باره بیان کرد: روند رو به رشدی که صنعت ساخت افزایشی پیش گرفته است نشان می دهد که حرکتی بزرگ توسط این فناوری در چند سال آینده  رقم می خورد. ایران نیز همگام با ۱۵ کشور دیگر برنامه عملیاتی برای توسعه فناوری، پژوهش، آموزش و ترویج و اطلاع رسانی در  این حوزه دارد.

وی ادامه داد: ساخت افزایشی نیز همچون سایر فناوری ها دارای مزایا و معایبی است، تولید قطعات در تعداد محدود، تولید قطعات با اشکال پیچیده و تولید در مقیاس و ابعاد محدود از مزایای استفاده از این فناوری است. همچنین این فناوری دارای کاربرد گسترده ای از کاربرد خانگی تا تولید قطعات ماهواره در فضا است.

غفاری در ادامه با بیان اینکه در گردهمایی فعالان صنعت ساخت افزایشی اهداف مختلفی دنبال می شود گفت: در این گردهمایی برنامه و اقدامات سند ملی توسعه ساخت افزایشی (برنامه ملی ساخت افزایشی) و برنامه های دومین رویداد ساخت افزایشی (IRAN3DShow 2018) برای سال آینده تشریح می شود. همچنین به منظور ترویج، اطلاع رسانی و جریان سازی در کشور برنامه گفتمان فناوری  ساخت افزایشی (AM Tech Talk) را همزمان با گردهمایی خواهیم داشت تا با شیوه ای جدید از ارایه مطالب علمی آشنا شویم.

وی تشریح برنامه ها برای برگزاری دوره های آموزشی و تخصصی چاپ سه بعدی را از دیگر بخش های گردهمایی دانست و گفت: دوره های تخصصی و آموزشی در اروپا در حوزه چاپ سه بعدی در حال برگزاری است که بر اساس تفاهمنامه ای که با موسسه اتریشی برگزار کننده این دوره ها امضاء شد قرار است این دوره ها در نیمه دوم سال جاری در ایران نیز برگزار شود.

گردهمایی فعالان ساخت افزایشی ایران ۲۲ شهریور ماه سال جاری در مجتمع شکوفایی شرکت های دانش بنیان برگزار می شود.
انتهای پیام

مطالب مرتبط

چشم‌انداز ۱۰ ساله ایران در صنعت چاپ سه‌بعدی ترسیم شد

همکاری‌های علمی ایران و روسیه در صنعت کامپوزیت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها