پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

ساخت نرم‌افزار تشخیص سرطان دهانه رحم با قابلیت‌های جدید در کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26540
چهارشنبه، ۱۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:26

ساخت نرم‌افزار تشخیص سرطان دهانه رحم با قابلیت‌های جدید در کشور

سیستم اتوماسیون عکسبرداری لام آزمایشگاهی و نرم‌افزار تشخیص پاپ اسمیر از لام‌های تین پرپ، با حمایت صندوق حمایت از تحقیقات و توسعه صنایع الکترونیک (صحا) تولید شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، مهندس سید جمال خالقی، مدیرعامل شرکت تولیدکننده این محصول درباره آن گفت: هدف این پروژه ارائه یک سیستم یکپارچه مبتنی بر بینایی ماشین است که قادر باشد به‌صورت خودکار سلول‌های مشکوک به سرطانی را در نمونه‌های سیتولوژی پاپ اسمیر تشخیص دهد.

وی افزود: به عبارت دیگر، سیستم طراحی شده در نهایت باید قادر باشد سلول‌های مشکوک را در نمونه‌های Thin Prep شناسایی کرده و در صورت امکان میزان ریسک موجود در سرطانی بودن آن نمونه را اندازه‌گیری کند.

خالقی کمک به تشخیص سرطان دهانه رحم و بررسی نمونه‌های پاپ اسمیر را هدف اصلی سیستم و کارکرد اصلی آن را در حوزه پاتولوژی با تمرکز بر سیتولوژی توصیف کرد و افزود: محصول نهایی شامل اجزای مختلفی از حوزه‌های گوناگون علوم مهندسی، مانند سیستم مکاترونیک، سیستم نور و تصویربرداری، سیستم پردازش تصویر و هوش مصنوعی و همچنین سیستم نرم‌افزاری است.

وی با اشاره به تأثیر تشخیص سریع‌تر و مطمئن‌تر این سرطان، در مراحل اولیه، در روند درمان، بر اهمیت سیستم‌های تشخیصی در این زمینه تأکید کرد و گفت: ما در این پروژه روش آنالیز تصاویر Thin Prep را به‌عنوان روش آنالیز سلول‌های رحمی انتخاب کرده‌ایم که در سال‌های اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

خالقی گفت: Thin Prep به نمونه‌های پاپ اسمیر تهیه شده توسط دستگاه‌های شرکت Hologic گفته می‌شود که شامل یک لایه از سلول‌های دهانه رحمی است.

وی با اشاره به وابسته بودن روش‌های دستی تشخیص سرطان سلول‌های دهانه رحم به فرد نظردهنده و تجربه وی و همچنین زمان‌بر و خسته‌کننده بودن انجام نظارت‌ها به‌صورت دستی، گفت: با توجه به تعداد زیاد بیماران و کمبود نیروی متخصص برای انجام این تشخیص، روش‌های دستی باعث به وجود آمدن صف‌های طولانی انتظار در برنامه آزمایشگاه‌ها شده است.

خالقی با اشاره به ساده‌تر شدن فرآیند نظارت بر بیمار با تشخیص خودکار سلول‌های سرطانی و تهیه لام مجازی از نمونه آزمایشی، به‌واسطه سیستم کمک تشخیصی پیشنهادی، گفت: سیستم‌های خودکار این قابلیت را دارند که با یادگیری دانش متخصصان در کم‌ترین زمان ممکن تشخیص‌های دقیقی انجام دهند.

وی ضمن بیان این‌که سیستم پیشنهادی علاوه‌بر تشخیص خودکار، به‌واسطه تشکیل لام مجازی از نمونه مورد بررسی امکان بررسی دستی نمونه را نیز ساده و روان‌تر خواهد کرد، گفت: با استفاده از لام مجازی متخصص قادر می‌شود تمام مساحت نمونه را در بزرگنمایی‌های پایین مشاهده کند و در صورت لزوم محل‌های مشکوک از نمونه را به‌صورت دقیق‌تر و در بزرگنمایی‌های بالاتر مورد بررسی قرار دهد.

وی از امکان علامت‌گذاری روی لام مجازی، انجام اندازه‌گیری‌های مختلف و قابلیت ذخیره‌سازی و به اشتراک‌گذاری تصاویر اخذ شده از نمونه‌ها به‌عنوان امکانات حائز اهمیت نرم‌افزار این سیستم نام برد و گفت: این قابلیت‌ها باعث آسان‌سازی مانیتورینگ روند بیماری، کاهش مشکلات حقوقی برای آزمایشگاه‌ها با در دست بودن مستندات بیمار و نمونه‌ها، عدم‌نیاز به آرشیو کردن لام‌های شیشه‌ای که در معرض شکستن و از بین رفتن هستند و همچنین تحقق پزشکی از راه دور می‌شود.

خالقی ۱۵ هزار مرکز آزمایشگاهی و ۱۰ هزار مرکز بیمارستانی موجود در ایران و همچنین تمامی مراکز پزشکی فعال و مراکز بهداشت را بازار بالقوه این سیستم خواند و گفت: در حال‌حاضر هیچ‌گونه فروشی از سیستم خارجی مشابه به مراکز داخلی گزارش نشده که علت اصلی آن عدم‌استفاده از چنین دستگاهی به دلیل قیمت بالای نمونه خارجی آن است.

وی با اشاره به افزایش درخواست‌ها برای انجام آزمایش Pap-smear و روند Cervical screening و ضرورت انجام این آزمایش‌ها برای تمام زنان، استفاده از چنین محصولی را جهت سرعت بخشیدن و بالا بردن حساسیت این آزمایش‌ها بسیار لازم دانست و گفت: با توجه به این که تمام آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و پاتولوژی، یا حداقل آزمایشگاه‌هایی که مراجعه‌کنندگان زیادی در زمینه آزمایش‌های سلول‌های دهانه رحم دارند نیازمند به چنین دستگاهی هستند، شرکت نگرش رایانه پویا سعی دارد با طراحی این سیستم براساس نیاز پاتولوژیست‌ها، با بهترین کیفیت و کم‌ترین هزینه کمک کوچکی به جامعه پاتولوژی و سلامت زنان کشور داشته باشد.

این فناور افزود: در کم‌ترین تخمین‌های موجود، در مورد کلانشهرهای کشور هر شهر نیاز به ۱۰ تا ۲۰ آزمایشگاه مجهز به چنین سیستمی دارد و همچنین در شهرهای کوچک کشور جهت انجام بررسی‌های اولیه نیاز به حداقل یک آزمایشگاه تجهیز شده به سیستم پیشنهادی احساس می‌شود.

وی در خصوص روند پیشرفت پروژه نیز از به اتمام رسیدن اولین نسخه از سیستم مکاترونیک سیستم پیشنهادی، پیاده‌سازی سیستم نوری روی چارچوب مکاترونیک برای ایجاد میکروسکوپ دیجیتال و پیگیری راه‌اندازی هوش مصنوعی خبر داد و با اشاره به انجام برخی پژوهش‌ها، گفت: الگوریتم‌های پیاده‌سازی شده تا کنون موفق شده‌اند با مجموعه داده‌های موجود نتایج خوبی کسب کنند.

خالقی در پایان با اشاره به هزینه‌های پروژه در زمینه خرید تجهیزات، ساخت قطعات و دستمزد متخصصان، گفت: تسهیلات صحا در تأمین این هزینه‌ها کمک شایانی به شرکت کرده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دستاورد محققان ریاضی دانشگاه تربیت مدرس در زمینه شناسایی ژن‌های محرک سرطان

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

کتاب «پتانسیل‌های درمانی اگزوزوم در سرطان» منتشر شد

مرکز مشاوره رایگان در حوزه خون و سرطان به همت پژوهشکده سرطان معتمد راه اندازی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها