- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

ستاری: بیشتر جوانان شرکتهای دانش بنیان بچه پولدار نیستند

معاون عملی و فناوری ریاست جمهوری با بیان این که بیشتر جوانان شرکتهای دانش بنیان از بچه پولدارها نیستند، گفت: شرکت های دانش بنیان باعث افتخار کشور هستند به طوری که هر وقت دلم می گیرد به پارک فناوری پردیس می آیم و از این شرکت ها بازدید می کنم.

به گزارش دیده بان علم ایران سورنا ستاری در مراسم پانزدهمین اجلاس سالیانه و جشنواره برترین های پارک فناوری پردیس که روز سه شنبه در محل این پارک با حضور دکتر ظربف وزیر خارجه برگزار شد،افزود: دانشگاهی که با پول دولت تامین هزینه شود به درد پشت میز نشینی می خورد. باید دانشگاه ها خلاق باشند و با استفاده از نوآوری کسب درآمد کنند.

به گفته وی ضروری است که نوآوری در بخش خصوصی ترویج شود تا محصولاتی با ارزش افزوده بالا وارد بازار شود.

معاون علمی رییس جمهور با تاکید بر اینکه آینده مملکت با جهت گیری های دانشگاه ها، مراکز ملی و… رقم می خورد، ادامه داد: در حال حاضر در دولت دوازدهم فرهنگ جدیدی برای سرمایه گذاری ها روی نوآوری و مبحث دانش بنیان در نظر گرفته شده است.

ستاری با تاکید بر اینکه ما قدرت علم و فناوری در جهان اسلام هستیم، گفت: باید بتوانیم محصولات بر پایه فناوری و نوآوری را به تولید رسانده و صادر کنیم تا به مقوله اقتصاد دانش بنیان دست یابیم.

وی با بیان این که دوران فروش نفت. گاز و ذخائر معدنی در دنیا به سر آمده است، گفت: امروز مهمتر از این دانش استفاده از این نعمات است.

معاون رئیس جمهوری با بیان این که ویژگی اعتماد به نفس و نوآوری بشر بهای بسیار بالایی دارد، تاکید کرد: این دو ویژگی هرگاه با یکدیگر تلفیق شوند، پایه اقتصاد دانش بنیان را شکل می دهند.

ستاری همچنین با تاکید بر این که هم اکنون کشور در حوزه آموزش و پژوهش با مشکلاتی مواجه است، گفت: پژوهش دولتی یا صنعتی که با پول دولت اداره می شود، به هیچ عنوان از خروجی لازم برخوردار نیست.

وی ادامه داد: دانشگاهی که تمام مخارج خود را از دولت دریافت می کند، به درد همان دولت می خورد چرا که از دل این گونه دانشگاه ها نوآوری و خلاقیت حاصل نخواهد شد.

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر این که پژوهش در کشور باید برپایه بخش خصوصی استوار باشد، اظهار کرد: این خود باعث ایجاد نوآوری و ارزش افزوده فراوان در بازار خواهد شد.

وی با اشاره به این که بیشتر جوانان فعال در حوزه دانش بنیان از خانواده های پولدار به شمار نمی روند، گفت: این افراد از پشت میز دانشگاه بیرون آمده و سرمایه کار آنها از طریق صندوق سرمایه خطرپذیر تامین می شود.

ستاری با یادآوری این که اکنون شرکت های مهم دنیا را دیگر شرکت هایی همچون شل، اگزان و ای پی یا تعدادی گروه های بانکی تشکیل نمی دهند، گفت: این شرکت ها اکنون جای خود را به گوگل، مایکروسافت و فیسبوک و بسیاری از شرکت های فعال دیگر در حوزه های مختلف داده اند.

وی با تاکید بر اینکه جوانان کشور در آینده بزرگترین شرکت های فعال در حوزه های مختلف را به دست خواهند گرفت، افزود: آینده کشور در دانشگاه ها اما نه با سیاست های فعلی رقم خواهد خورد.

ستاری در ادامه جهت گیری فوق العاده دانشگاه ها و حوزه پژوهش در اقتصاد کشور، ورود سرمایه گذاران و مفاهیم جدید همچون استارتاپ ها، پارک های علم و فناوری و ارزش قائل شدن برای کارآفرین و کارآفرینی ، مذموم شدن استخدام دولتی را که نوآوری و اعتماد به نفس جوانان را زیر پا می گذارد، از اقدامات ارزشمند  دولت یازدهم در حوزه علم و فناوری برشمرد.

انتهای پیام