شنبه، ۴ آذر، ۱۳۹۶ | Saturday, 25 November , 2017

تولید سوخت از روغن سوخته موتور توسط پژوهشگران

کد خبر: 26471 نسخه قابل پرینت
۱۴ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۰:۳۴
تولید سوخت از روغن سوخته موتور توسط پژوهشگران

پژوهشگران دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه فردوسی مشهد با سنتز یک نانوکاتالیست تلاش کردند تا روغن مصرف‌شده و دور ریختنی موتور را به یک نوع سوخت برای موتورهای دیزلی تبدیل کنند. تولید سوخت از این روش بسیار ارزان است. این پژوهش در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفته است.

به گزارش دیده بان علم ایران منابع رو به پایان سوخت‌های فسیلی و از طرفی افزایش روزافزون مصرف آن دانشمندان را به فکر چاره‌ای برای حل این معضل انداخته است. از سوی دیگر حجم روغن ‌سوخته‌ی تولیدشده در جهان بالغ‌بر ۲۴ میلیون تن در سال است. این حجم بالا از روغن‌سوخته موجب افزایش قابل‌توجه آلودگی‌های زیست‌محیطی می‌شود؛ بنابراین یافتن راهی که بتوان به کمک آن روغن‌سوخته و دورریختنی را بازیافت کرده و آن را به یک محصول با ارزش تبدیل نمود بسیار حائز اهمیت است.

پروفسور علی‌اصغر انصافی ضمن بیان ضرورت بازیافت روغن‌سوخته به‌عنوان یک آلاینده‌ی زیست‌محیطی، در رابطه با اهداف این طرح گفت: «ضرورت انجام این طرح  کاهش آلایندگی محیط‌ زیست و نیاز روزافزون به سوخت است. در این راستا در این طرح تلاش شده است تا با سنتز یک نانوکاتالیست، روغن سوخته‌ی موتورهای دیزلی که ارزشی بالغ‌بر ۱۰ سنت به ازای هر گالن را دارند به یک سوخت با ارزش با قیمت ۹۴ سنت به ازای هر لیتر تبدیل کنیم.»

به کمک نتایج این طرح نه‌تنها می‌توان سوخت دیزلی را از راهی ارزان و مقرون‌به‌صرفه تولید کرد، بلکه کیفیت سوخت افزایش یافته و آلایندگی کمتری نسبت به سوخت‌های دیزلی معمولی ایجاد می‌کند.

در این طرح نانوذرات سریم اکسید بر بستر سیلیکاژل سنتز شده و از نانوکامپوزیت حاصل به‌عنوان یک نانوکاتالیست برای تبدیل روغن‌سوخته به سوخت دیزل استفاده شده است. مقیاس نانویی این کاتالیست موجب شده تا فرایند تبدیل با سرعت و بازدهی بالاتری انجام بگیرد. به‌منظور بررسی نانوکامپوزیت از آزمون‌های میکروسکوپی و طیف‌سنجی استفاده شده است. همچنین پارامترهای مؤثر بر فرایند تولید سوخت دیزل در فرایند پیرولیز با به‌کارگیری روش‌های طراحی آزمایش بهینه شده است. در نهایت خصوصیات سوخت تولید شده با دیگر سوخت‌های دیزلی متداول مقایسه شده است.

میزان گوگرد موجود در سوخت تولیدی در این طرح از ۰٫۹ درصد به ۰٫۰۲ درصد کاهش یافته که این موضوع تأثیر قابل‌توجهی بر کاهش آلودگی حاصل از احتراق این سوخت دارد. همچنین آلاینده‌های آلی این سوخت به میزان ۰٫۰۱ درصد گزارش شده است.

این تحقیقات حاصل تلاش‌های پروفسور علی‌اصغر انصافی عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی اصفهان، نوید زندی آتشبار دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی اصفهان و دکتر امیر هوشمند اهور دانش‌آموخته‌ی مقطع دکترای دانشگاه فردوسی مشهد است.

انتهای پیام

نظر بدهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با دیده‌بان علمی ایران، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود «دیده‌بان علمی ایران» را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
آخرین مطالب
تمامی حقوق این سایت متعلق به «دیده‌بان علمی ایران» است
Copyright © 2016
Designed By Aryan