شنبه، ۴ آذر، ۱۳۹۶ | Saturday, 25 November , 2017

مقاله محققان ایرانی، روی جلد مجله انجمن شیمی آمریکا

۱۱ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۱:۴۳
مقاله محققان ایرانی، روی جلد مجله انجمن شیمی آمریکا

مقاله اخیر محققان دانشگاه شیراز در زمینه مکانیسم جدید درمان بیماری آلزایمر به عنوان مقاله برگزیده و طرح روی جلد “Journal of Chemical Information and Modeling” از مجلات انجمن شیمی آمریکا منتشر شد.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران در این مقاله که تحت نظارت دکتر امین رضا ذوالقدر، عضو هیات علمی بخش شیمی دانشگاه شیراز به انجام رسیده، مکانیسم عملکرد P7C3 – از مشتقات آمینو پروپیل دی برومو کاربازول – در درمان بیماری آلزایمر مورد پژوهش قرار گرفته است.

با توجه به مطالعات اخیر، تخمین زده می شود که تعداد مبتلایان به بیماری آلزایمر در ۴۰ سال آینده تقریبا سه برابر خواهد شد؛ بنابراین لازم است در مورد روند درمان و هم چنین رویکرد توسعه داروهای جدید تجدید نظر صورت گیرد.

تحقیقات گذشته دانشمندان بر روی این بیماری، نقش کلیدی پروتئین‌های بتا – آمیلوئید و تشکیل فیبریل‌های آمیلوئیدی در بروز آلزایمر را نشان می‌دهد.

تجمع پپتیدهای آمیلوئید در غشای سلول‌های عصبی باعث تخریب آنها و بروز علائم بیماری می‌شود در حالی که شکل مونومری آن سمیت کمتری نشان می دهد.

نتایج این تحقیق نشان می دهد با ورود فیبریل‌ها به غشا، کانال‌های آمیلوئیدی ایجاد می شود که باعث به هم خوردن تعادل یونی در سلولها و در نهایت مرگ سلولی می شود.

مولکول های دارویی کوچک بر پایه کاربازول با تجمع خود به خودی در ناحیه سطح مشترک غشا و آب از ورود فیبریل های پروتئینی بتا – آمیلویید به درون غشا و تشکیل ساختارهای مشابه کانال یونی جلوگیری کرده و با این مکانیسم از نورون‌ها محافظت می‌کنند.

کشف چگونگی عملکرد مشتقات کاربازول درجلوگیری از تخریب غشای سلول های عصبی از مهم ترین دستاوردهای این کار تحقیقاتی است.

این پروژه تحقیقاتی به ‌عنوان بخشی از پایان نامه کارشناسی ارشد مریم حیدری دوکوهکی به راهنمایی دکتر امین رضا ذوالقدر بوده است.

مطالب پربازدید