شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ایران در رشد کمی علم سوم جهان شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2616
چهارشنبه، ۹ تیر، ۱۳۹۵ | 12:07

ایران در رشد کمی علم سوم جهان شد

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این که مقایسه تعداد مدارک ایران در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در پایگاه استنادی ISI در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم کشور حدود ۸ درصد است، گفت: ایران در این شاخص در رتبه سوم و دو کشور روسیه و استرالیا به ترتیب با رشد کمی ۱۳درصد و ۹ درصد قبل از ایران قرار دارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدجواد دهقانی، اظهار کرد: مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اساتید دانشگاه‌ها هدایت مقالات علمی به سمت نیازهای کشور را در کنار لزوم حفظ شتاب تولید علم مورد تاکید قرار دادند و یکی از شروط لازم برای تبدیل علم به ثروت و قدرت،نگاه همه جانبه به تولید علم است، بنابراین لازم است تا مفهوم توسعه علمی به صورت کامل مورد توجه سیاستگذاران علمی قرار گیرد.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سند سیاست‌های کلان علم و فناوری ابلاغی توسط مقام معظم رهبری علاوه بر کمیت تولید علم، تولید علم برتر، دیپلماسی علمی، مرجعیت علمی و اثرگذاری اقتصادی و اجتماعی علم تولید شده را مورد تاکید قرار داده‌اند.

دهقانی با اشاره به آخرین داده‌های پایگاه استنادی ISI‌ خاطر نشان کرد: مقایسه اطلاعات سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در پایگاه استنادی ISI تا ۸ تیرماه جاری نشان می‌دهد که اطلاعات مدارک در ISI هنوز کامل نشده است یا همانند برخی سال‌ها از یک رشد منفی برخوردار است.

وی با تاکید بر این که رشد کل علم دنیا در ISI منفی۴ دهم درصد است، ادامه داد: در سال ۲۰۱۴ در این پایگاه ۲ میلیون و ۳۱۶ هزار و ۵۵۴ مدرک و در سال ۲۰۱۵ در این پایگاه ۲ میلیون و ۳۰۷ هزار و ۵۳۴ مدرک نمایه شده است.

وی سهم کمیت تولید علم کشور در پایگاه استنادی ISI را در سال ۲۰۱۳ برابر با ۱٫۳ درصد دانست و یادآور شد: این مقدار در سال ۲۰۱۴ افزایش یافته و به ۱٫۴ درصد و در سال ۲۰۱۵ به ۱٫۵ درصد رسید و در سال ۲۰۱۶ مجددا این مقدار افزایش یافته به نحوی که تاکنون سهم ایران از کل کمیت تولید دنیا برابر با ۱٫۸ درصد است.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با بیان این که اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۵ بسیار کامل‌تر از اسکوپوس است، اظهار کرد: بنابراین استناد به این پایگاه تصویر بهتری از علم کشور را فراهم می آورد. علی‌رغم اینکه اطلاعات پایگاه استنادی ISI در سال ۲۰۱۵ هنوز تکمیل نشده یا کاهش یافته است، تعداد مدارک کشور نسبت به سال ۲۰۱۴ یک رشد ۸ درصدی را نشان میدهد. تعداد مقالات ایران در این پایگاه در سال ۲۰۱۴ حدود ۳۱ هزار بود و در سال ۲۰۱۵ به حدود ۳۴ هزار مورد رسید.

دهقانی به مقایسه تعداد مدارک کشور در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ در پایگاه استنادی ISI‌ پرداخت و یادآور شد: مقایسه تعداد مدارک کشور در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ در مقایسه با سایر کشورهای دنیا نشان می‌دهد که رشد کمیت تولید علم جمهوری اسلامی ایران حدود ۸ درصد است.

به گفته وی دو کشور روسیه و استرالیا قبل از ایران قرار دارند. رشد این دو کشور به ترتیب حدود ۱۳درصد و ۹ درصد بوده است.

وی خاطر نشان کرد: فاصله دقیق ایران از استرالیا ۸ دهم درصد و فاصله دقیق ایران از روسیه ۳٫۸ درصد است. برزیل نیز با یک رشد حدود ۷ درصدی بعد از ایران قرار دارد و سه کشور لهستان، ترکیه و انگلستان با ۶ درصد رشد جایگاه‌های بعدی را از لحاظ رشد کمیت تولید علم به خود اختصاص داده‌اند.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با اشاره به وضعیت تولید علم ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس، گفت: براساس آخرین اطلاعات پایگاه استنادی اسکوپوس در ۸ تیرماه جاری سهم جمهوری اسلامی ایران از کل تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۶ برابر با ۱٫۹ درصد است. در سال ۲۰۱۰ سهم ایران از کل تولید علم دنیا برابر با ۱٫۲ درصد و در خلال سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ این رقم حدود ۱٫۵ درصد بوده است.

دهقانی در عین حال با تاکید بر این که اطلاعات مدارک سال ۲۰۱۵ در پایگاه اسکوپوس هنوز کامل نشده است، تاکید کرد: کل تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲ میلیون و۸۶۶ هزار و ۴۷۸ و در سال ۲۰۱۵ برابر با ۲ میلیون و ۷۰۳ هزار و ۸۶۴ مدرک است از این رو رشد کل تولید علم دنیا در سال ۲۰۱۵ نسبت به سال ۲۰۱۴ منفی و در حدود ۶ درصد است. علت این امر کامل نشدن اطلاعات سال ۲۰۱۵ در پایگاه استنادی اسکوپوس یا کاهش تولید علم نمایه شده در این پایگاه است.

دهقانی با بیان این که داده‌های وبگاه سایمگو از پایگاه استنادی اسکوپوس دریافت می‌شود، افزود: اما این وبگاه کاملا به روز نیست، بنابراین استناد به این وبگاه در جایی که اطلاعات به روز و دقیق مد نظر است مشکل‌زا خواهد بود، اما سهولت دسترسی نسبت به پایگاه‌های ISI و اسکوپوس باعث می‌شود تا به این منبع دسته دوم نیز استناد صورت گیرد. به عنوان مثال کمیت تولید ایران در پایگاه استنادی اسکوپوس در سال ۲۰۱۵ حدود ۴۱ هزار مدرک است در حالی که در وبگاه سایمگو رقم ۳۹ هزار و ۷۲۷ مدرک برای ایران درج شده است.

وی اظهار کرد: به دلیل کامل نشدن اطلاعات سال ۲۰۱۵ در پایگاه استنادی اسکوپوس، اطلاعات پایگاه سایمگو نیز برای سال ۲۰۱۵ اطلاعات کمتری را نسبت به سال ۲۰۱۴ برای سایر کشورهای جهان نمایش می‌دهد نکته‌ای در تحلیل کمیت تولید علم بایستی مد نظر قرار گیرد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اضافه کرد: مقایسه اطلاعات کمیت تولید علم غالب کشورها در سال ۲۰۱۵ و ۲۰۱۴ براساس وبگاه سایمگو نشان می‌دهد که ایالات متحده آمریکا، چین، انگلستان، آلمان، ژاپن، هند، فرانسه، ایتالیا، کانادا، استرالیا، اسپانیا، کره جنوبی، برزیل، هلند، ایران، سوئیس، تایوان، ترکیه، لهستان، سوئد، بلژیک، مالزی، دانمارک، اتریش، پرتغال، اسلواکی، مکزیک، نروژ، آفریقای جنوبی، رژیم اشغالگر قدس، سنگاپور، فنلاند، یونان، هنگ کنگ، مصر، رومانی، نیوزیلند، تایلند، آرژانتین و بسیار دیگر از کشورهای دنیا به ترتیب رشد منفی ۹ درصد، ۱۳درصد، ۶درصد، ۹درصد، ۱۴درصد، ۳درصد، ۱۰درصد، ۷درصد، ۹درصد، ۶درصد، ۸درصد، ۶درصد، ۶درصد، ۷درصد، ۸درصد، ۶درصد، ۱۸درصد، ۲درصد، ۶درصد، ۶درصد، ۷درصد، ۱۶درصد، ۵درصد، ۶درصد، ۵درصد، ۶درصد، ۹درصد، ۶درصد، ۱۰درصد، ۷درصد، ۶درصد، ۷درصد، ۱۱درصد، ۱۲درصد، ۲درصد، ۱۰درصد، ۸درصد، ۱۲درصد و ۷درصد داشته‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

فراز و فرود یک استعفای تاریخی در تحقیقات نظام سلامت ایران

دکتر منصوری: سرانه بودجه تحقیقاتی در ایران کمتر از دو درصد کشورهای پیشرو است! جلب خوشایند مسوولان با آمار گزینشی، مشکلات بخش پژوهش را بیشتر می کند

«مشق علم» در دولت خاتمی چگونه به «سرقت علمی» در دولت های بعد رسید؟

در گزارش ستادراهبری نقشه جامع علمی مطرح شد:ایران جزو پنج کشور برتر جهان در رشدکارآفرینی/اشتغال ۳۰۰هزار نفر در شرکتهای دانش‌بنیان/پیشنهاد طراحی ارز دیجیتال ایرانی

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها