جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

رتبه ۲۲ ایران در تولید مقالات فیزیک جهان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:26074
سه شنبه، ۷ شهریور، ۱۳۹۶ | 13:48

رتبه ۲۲ ایران در تولید مقالات فیزیک جهان

سی و چهارمین کنفرانس فیزیک ایران با حضور استادان و صاحبنظران این حوزه در دانشگاه یزد آغاز به کار کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در ابتدای این مراسم  دکتر شاهین روحانی رئیس انجمن فیزیک و عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی شریف با اشاره به معیارهای تعیین جایگاه علمی کشورها گفت: در تعیین جایگاه علمی کشورها دو معیار و شاخص تعیین کننده هستند. نخست، کمیت تولیدات علمی است. بر این اساس جایگاه کشورها بر مبنای تولید مقالات علمی ارزیابی می شود، در این شاخص ما در جهان جایگاه نسبتا مناسبی داریم.

وی افزود: شاخص دوم کیفیت این تولیدات علمی است. متاسفانه برعکس جایگاه ما در تولیدات علمی بر مبنای شاخص کمیت و تعداد در این زمینه زیاد نتوانستیم جایگاه خوبی را به دست آوریم.

روحانی با اشاره به لزوم قدردانی از پیشکسوتان این حوزه مطالعاتی گفت: صاحبنظران و پیشکسوتان فیزیک زحمات زیادی را برای این رشته کشیده‌اند. ما متاسفانه امسال دو ضایعه را در عرصه علمی فیزیک برای کشور شاهد بودیم. نخست، درگذشت دکتر نعمت الله گلستانیان و دوم درگذشت پروفسور مریم میرزاخانی، ضایعه ای برای فیزیک ایران بود. امیدواریم در آینده نسل چنین اندیشمندان پرفروغی در سپهر فیزیک ایران نمایان شود.

دکتر منصور حقیقت عضو هیأت علمی دانشگاه شیراز و اولین سخنران عمومی کنفرانس نیز با اشاره به جایگاه جهانی ایران در علم فیزیک گفت: امروزه در مبحث علم سنجی معیارهایی از قبیل تعداد مقالات، ضریب تأثیر مجلات و … وجود دارند. در مبحث تعداد مقالات آمریکا در جایگاه نخست جهان، کره جنوبی در رده ۱۲ و ایران در رده ۲۲ است.

وی افزود: بر این اساس شاید ما جایگاه بدی نداشته باشیم اما بر اساس شاخص اچ که نشان دهنده کیفیت است از جایگاه خوبی برخوردار نیستیم. شاخص اچ نشان دهنده میزان استناد به این مقالات است. امیدواریم در آینده بتوانیم این شاخص را نیز ارتقأ دهیم و از جایگاه خوبی برخوردار شویم.

کنفراس فیزیک ایران از ۶ شهریور ماه جاری آغاز شده و تا ۹ شهریور ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انجمن فیزیک ایران به اتحادیه انجمن‌های فیزیک آسیا-اقیانوسیه ملحق شد

سخنرانی برنده جایزه نوبل فیزیک ۲۰۱۵ در کنفرانس انجمن فیزیک ایران

انتگرال را به سرفصل آموزش ریاضی دبیرستان ها برگردانید! بیانیه مشترك انجمن های ریاضی و فیزیک ایران در خصوص آموزش ریاضی متوسطه

چهارمین همایش بین‌المللی و دوازدهمین همایش ملی بیوتکنولوژی ایران برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها