جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

پایان ساخت سکوهای «آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله» کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:2598
چهارشنبه، ۹ تیر، ۱۳۹۵ | 10:19

پایان ساخت سکوهای «آزمایشگاه پیشرفته مهندسی زلزله» کشور

عملیات ساخت و بتن‌ریزی سکوهای آزمایشگاه‌ پیشرفته مهندسی زلزله «پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی» به پایان رسید و این عملیات مربوط به فاز اول این طرح است که تاکنون پیشرفت ۴۸ درصدی دارد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اقدام به طراحی و ساخت آزمایشگاه جامع و وسیع در زمینه مسائل مهندسی زلزله، سازه، خاک و ارتعاشات در کشور کرده است. این آزمایشگاه امکان پاسخگویی به نیازهای کشور و منطقه را فراهم خواهد کرد.

امکانات پیش بینی شده در این آزمایشگاه به نحوی طراحی شده‌اند که به کارگیری آنها نه تنها در زمینه‌های مرتبط با مهندسی زلزله و صنعت ساخت و ساز کشور کاربرد دارد؛ بلکه امکان به کارگیری تجهیزات آن برای صنایع زیر بنایی کشور همانند صنایع دفاعی، نفت و پتروشیمی، آب و برق، صنعت هسته‌ای و همچنین صنایع متوسط و سبک فراهم خواهد شد.

طراحی آزمایشگاه جدید پژوهشگاه با هدف ایجاد آزمایشگاهی با تراز استانداردهای جهانی و با نگاهی به امکانات موجود داخلی (میزان سرمایه گذاری، روش ساخت سازه، امکانات و ابزار آلات لازم آزمایشگاهی و ساختار بهره برداری از آزمایشگاه) صورت پذیرفته است.

ساخت این آزمایشگاه از سال ۱۳۹۱ شروع شد و در سال جاری نیز عملیات ساخت و بتن‌ریزی سکوهای آزمایشگاه‌های پیشرفته مهندسی زلزله به اتمام رسید.

این سکوها دارای مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع به صورت ترکیبی از بتن آرمه و انواع میلگرد و پروفیل‌های فولادی با مقاومت‌های مختلف ساخته شد.

برای ساخت این سکوها، ۱۶۰ متر مکعب بتن و ۱۳۵ تن حجم فولاد ، استفاده شد.

این آزمایشگاه در زمینی به وسعت ۷ هزار و ۶۰۰ متر مربع در شمال غربی تهران در منطقه سوهانک واقع شده است. زیربنای فاز اول این مجتمع آزمایشگاهی ۸ هزار متر مربع پیش بینی شده و تاکنون حدود ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

فاز دوم این پروژه بالغ بر ۱۲ هزار مترمربع است که شامل بناهای اداری، پژوهشی و پشتیبانی خواهد بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

استاد ایرانی، برنده مدال ۲۰۱۹ جامعه زلزله شناسی آمریکا شد

بزرگداشت سالگرد درگذشت مهندس معین فر، عصر پنجشنبه برگزار می شود

ساخت بزرگ‌ترین میز لرزه خاورمیانه در دانشگاه صنعتی امیرکبیر

سردیس زنده یاد معین فر، بنیانگذار شبکه ملی شتابنگاری رونمایی شد

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها