- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

یک سال از فقدان پروفسور جوان، مخترع ایرانی لیزر گازی گذشت

پروفسور علی جوان، پدر صنایع لیزر گازی جهان ۲۲ شهریورماه سال گذشته در سن ۸۹ سالگی در آمریکا درگذشت.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، پروفسور جوان در سال ۱۳۰۵ در تهران متولد شد. وی از سن پنج سالگی شیفته ریاضیات و بازی با اعداد بود.

وی دوران دبیرستان را در دبیرستان البرز و تحصیلات دانشگاهی خود را در دانشگاه تهران به پایان برد؛ سپس در سال ۱۹۴۸ به آمریکا رفت و تحصیلات خود را تا مقطع دکتری فیزیک در دانشگاه کلمبیا ادامه داد. این فیزیکدان ایرانی‌-آمریکایی که شاگرد مستقیم چارلز هارد تاونز، برنده جایزه نوبل فیزیک ۱۹۶۴ بود در دسامبر ۱۹۶۰ نخستین لیزر گازی دنیا را که ترکیبی از دو گاز هلیوم و نئون بود و به همین نام نیز معروف است، اختراع کرد.

این لیزر از نوع لیزرهای بی خطر به حساب می‌آید و در آزمایشگاه‌ها برای بررسی پدیده‌هایی مانند تداخل امواج کاربرد دارد.

وی از استادان بازنشسته MIT معروف ترین دانشگاه مهندسی ایالات متحده بود و در سال ۱۹۷۵ مهم‌ترین نشان انجمن نورشناسی آمریکا یعنی مدال فردریک ایوز را از انجمن اپتیکال دریافت کرد.

در جمله‌ای که در کنار این نشان حک شده از پروفسور جوان به خاطر «پدیدآوردن یک دستگاه نورشناختی (لیزر گازی) با کاربردهای بی‌سابقه در پژوهش‌های علمی» قدردانی شده‌ است.

از دیگر افتخارات این فیزیکدان عضو آکادمی ملی علوم آمریکا دریافت جایزهٔ علمی جهانی آلبرت انشتین در سال ۱۹۹۳ است. وی همچنین در سال ۲۰۰۷ رتبه دوازدهمین انسان نخبه در جهان را از سوی نشریه تلگراف کسب کرد.

انتهای پیام