جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

درخت دانش فضایی پژوهشگاه فضایی ایران تدوین شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25866
یکشنبه، ۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 12:36

درخت دانش فضایی پژوهشگاه فضایی ایران تدوین شد

فاز اول پروژه تدوین درخت دانش فضایی پژوهشگاه فضایی ایران با شناسایی و اولویت‌بندی بیش از ۶۵۰ فناوری فضایی در پنج حوزه دانشی،  پس از طی نه ماه از شروع پروژه به پایان رسید.
به گزارش دیده‌بان علم ایران درخت دانش فضایی این پژوهشگاه به منظور احصاء، دسته‌بندی و ارزیابی فناوری و اولویت‌بندی مجموعه علوم و فناوری‌های مرتبط و مورد نیاز پژوهشگاه فضایی ایران تدوین شده است. دستاورد این پروژه راهنما و چارچوبی برای همکاری‌های پژوهشی مورد نیاز این پژوهشگاه با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی است.

بنابراین گزارش، درخت دانشی پژوهشگاه فضایی ایران در پنج حوزه مهندسی فضائی، مدیریت، علوم فضایی، پدافند، کاربرد و بهره‌برداری تدوین شده است.

حوزه مهندسی فضایی شامل فناوری‌های پیش‌رانش فضایی، مخابرات و ناوبری، مدل‌سازی، شبیه‌سازی و زیرساخت‌ها، استاندارهای فضایی و… است.

حوزه مدیریت شامل حقوق فضائی، تجاری‌سازی، مدیریت و برنامه‌ریزی در امور فضایی و…است. حوزه علوم شامل مواردی چون نجوم و اختر فیزیک، علوم سیاره‌ای، اختر شناسی بوده و حوزه کاربرد و بهره‌برداری این مجموعه شامل بخش‌هایی از جمله فضا در جامعه، سنجش از راه دور، ناوبری فضاپایه و… است.

مجری این پروژه مدیریت پژوهش و فناوری معاونت پژوهش و فناوری پژوهشگاه فضایی ایران است که با همکاری یک کمیته تخصصی مرکب از متخصصان ستاد پژوهشگاه و پژوهشکده‌های زیر مجموعه و با مشاوره از نخبگان و اساتید برخی از دانشگاه‌ها و نهادها انجام شده است.

پروژه تدوین درخت دانش پژوهشگاه فضایی ایران در پنج مرحله شامل: مطالعه و تعیین متدولوژی تدوین درخت، بررسی درخت‌های فناوری و اسناد راهبردی مشابه، تهیه درخت فناوری ویژه پژوهشگاه فضایی ایران، ارزیابی فناوری تمامی علوم و فناوری‌های احصاء شده و تدوین راهبرد پژوهشی برای هر یک از علوم و فناوری‌ها تدوین شده است که در مرحله نهایی با توجه به ارزیابی‌های انجام شده ماموریت انجام پژوهش‌های نظری، کاربردی و بنیادی به واحدها و گروه‌های مرتبط زیر مجموعه پژوهشگاه باتوجه به ماموریت هر یک از آنها واگذار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

برآورد سطح زیرکشت گندم، جو و برنج کشور با فناوری سنجش از دور

در راستای برنامه پرتاب ماهواره زمین آهنگ انجام شد: آزمون موفق زیرمداری بلوک انتقال مداری

ساخت آشکارساز قابل حمل ترکیبات شیمیایی ممنوعه در کشور

آزمون زیرمداری موفق سامانه انتقال مداری سامان ۱

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها