جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

تولید قطعات کامپوزیتی مقاومتر صنایع نظامی با ترکیب پلیمری محققان ایران

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25830
یکشنبه، ۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 10:33

تولید قطعات کامپوزیتی مقاومتر صنایع نظامی با ترکیب پلیمری محققان ایران

محققان دانشگاه صنعتی امیرکبیر موفق شدند آميزه‌ای پليمری به روش ساده تولید کنند که می توان از نتایج آن در بهبود خواص فيزيکی-مکانيکی قطعات کامپوزيتی مورد استفاده در صنایع هوافضا، نظامی و ديگر حوزه های مربوط بهره برد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران مهدی امراللهی، فارغ‌التحصیل دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر در خصوص طرح خود با عنوان « مقاوم سازی و بهبود چقرمگی رزین اپوکسی از طریق افزودن نانولوله کربنی اصلاح شده با کوپليمرهای یورتانی» که در قالب رساله دکتری دفاع شده است، اظهار داشت: سامانه های پليمری گرماسخت به سبب خواص فيزيکی-مکانيکی، پايداری حرارتی و مقاومت شيميايی بالا نسبت به سامانه های گرمانرم، کاربردهای ويژه ای در صنايع مختلف دارد.


وی افزود:علی رغم ويژگی های منحصربه فرد، رفتار ترد و شکننده اين دسته از پليمرها به سبب وجود يک شبکه سه‌بعدی شيميايی در ساختار، استفاده از آنها را با محدوديت و چالش روبرو می سازد.


امراللهی افزود: از جمله اين مواد، خانواده رزين های اپوکسی هستند که از ديرباز تحقيقات گسترده ای پيرامون حل نواقص آنها صورت پذيرفته است؛ در اين ميان، به کارگيری روش های سنتی در بهبود چقرمگی شکست اين مواد عموماً منتج به افت مشخصه های مکانيکی همچون مدول و استحکام و نيز کاهش دمای انتقال شيشه ای و به تبع آن دمای کابری آنها خواهد شد.
این محقق خاطر نشان کرد: کمتر از بيست سال از معرفی گروه جديدی از مواد با ساختارهای دو محيط دوست به عنوان افزودنی های مناسب با ساختار ويژه و به منظور رفع محدوديت های اصلاح کننده های سنتی و رايج می گذرد. از اينرو، سنتز اين مواد در بعد آزمايشگاهی و حتی صنعتی در کنار دانش محدود کنونی درخصوص رفتار و اثرگذاری آنها، حوزه پژوهشی گسترده ای را پيش روی پژوهشگران قرار داده است.


وی افزود: پژوهش حاضر تلاشی در جهت توليد کوپليمرهای دومحيط دوست به روشی به مراتب ساده تر از روش¬های موجود در مقالات است که ايده اوليه آن از ساختار کوپليمرهای يورتانی بدست آمده است.


وی تاکید داشت: فارغ از استعداد ذاتی کوپليمرهای يورتانی در ارائه خواص منحصربه فرد استحکام و چقرمگی، ترکيب اين مواد نانوساختار با نانوذرات ديگر می تواند منجر به بروز اثر هم افزايی در سامانه های پايه شود. برهمين اساس، ابتدا مجموعه ای از کوپليمرهای يورتانی با ساختار دو محيط دوست برپايه مواد شيميايی قابل دسترس در بازار داخلی تهيه شد.


وی ادامه داد: سپس با تعيين ساختار و ترکيب درصد بهينه از اين مواد، از طريق روش پيوندزنی شيميايی، سطح نانولوله-های کربنی اصلاح شده و اثر افزودن آن بر خواص سامانه اپوکسی پايه مورد مطالعه قرار گرفته است.


به گفته این محقق، نتايج حاکی از آن است که کوپليمرهای تهيه شده برپايه يک نوع پلی ال استری سنتزشده، دی ايزوسيانات و يک پلی ال اتری در بهبود خواص فيزيکی-مکانيکی و چقرمگی شکست سامانه اپوکسی قابل رقابت با نمونه‌های تجاری است.


امراللهی اظهار داشت: برخلاف انتظار، آميزه های اپوکسی حاوی نانولوله کربنی اصلاح شده با کوپليمر يورتانی نسبت به آميزه اپوکسی حاوی کوپليمر يورتانی کارآمد نيست. در حقيقت هدف اصلی اين پژوهش ارتقا و بهبود همزمان هر دو مشخصه استحکام نهايی قطعه و چقرمگی شکست آن بوده است.


وی افزود: نتایج این طرح در صنایع کامپوزيت به خصوص توليد قطعات نظامی، هوافضا و غيره می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

پرتاب قطعی سه ماهواره دانشجویی ۱۰ سانتی متری ایران به فضا

نخستین مرکز تخصصی فناوری و نوآوری مهندسی دریا افتتاح شد

تولید برق از جریان خون!

انستیتو چاپ ایران در دانشگاه امیرکبیر ایجاد می شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها