جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

ارائه روش جدید بررسی اسپرم‌زایی و تشخیص ناباروری مردان توسط محققان «ابن‌سینا»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25812
دوشنبه، ۶ شهریور، ۱۳۹۶ | 07:58

ارائه روش جدید بررسی اسپرم‌زایی و تشخیص ناباروری مردان توسط محققان «ابن‌سینا»

محققان ایرانی با بررسی مشخصات متابولیک در مبتلایان به فقدان اسپرم غیر انسدادی، روشی جدید برای بررسی اسپرم‌زایی در مردان نابارور ارائه کردند.

دکتر کامبیز گیلانی،‌ عضو هیات علمی پژوهشگاه ابن سینا و مجری طرح در گفت‌و‌گو با خبرنگار دیده‌بان علم ایران با بیان این که نیمی از ناباروری‌ها علت مردانه دارند اظهار داشت: با وجود تحقیقات گسترده در خصوص ناباروری مردان و راه‌های تشخیص و درمان آن، همچنان سوالات برجسته‌ای در این حوزه بی‌جواب مانده است. به همین دلیل پیشنهاد شده که برای شناخت بهتر مشکلات ناباروری مردان، بررسی‌های متابولومیکس (بررسی روند‌هایی که در متابولیسم دخالت دارند) انجام گیرد.

وی در توضیح متابولومیکس گفت: روش هاي معمول و قديمي ارزيابي فعاليت سلول ها يا يك بافت و به طور كلی سلامت هر فرد مبتني بر اندازه گيري مولكول هاي خاص چون قندها، چربي ها و يا پروتئين ها در مايعات بيولوژيك از جمله خون و ادرار است اما هرگاه بتوان مجموعه مولكول هايي كوچك كه در فرآيند سوخت و ساز سلول ها و بدن يك موجود زنده مصرف و توليد مي شود را به طور همزمان اندازه گيري کرد، اطلاعات دقيق و ارزنده اي از وضعيت فعاليت و سلامت آن سلول يا موجود دراختيار قرار مي دهد که به این شیوه، متابولوميكس اطلاق مي شود.

برگزیده جشنواره تحقیقاتی رویان در عین حال تصریح کرد: ارزيابي تغییرات سوخت و ساز (متابوليسم) بدن و ارتباط آن با وضعیت سلامت فرد، به گذشته دور و طب در قرون بسيار دور برمي گردد به طوري كه ابن سينا و ساير قدما با مشاهده ويژگي هاي ظاهري ادرار و بزاق و مدفوع فرد پي به بيماري وي برده و درمان مناسب را انجام مي دادند. امروزه به کمک پيشرفت‌های فناوری و ارائه تجهيزات هوشمند و دقيق، امكان ارزيابي و اندازه گيري همزمان هزاران مولكول متابوليتي كوچك فراهم شده است.

دانشیار پژوهشگاه ابن سینا افزود: يكي از زمينه هاي تخصصي فعاليت پژوهشگاه، شناسايي علل و درمان ناباروري در مردان و زنان مي باشد و از آنجايي كه علل اختلال در اسپرماتوژن و كاهش كيفيت اسپرم در بيش از ۷۰ درصد مردان ناشناخته است، استفاده از تكنيك هاي مدرن از جمله متابولوميكس می تواند نقش ارزنده اي در شناسايي علل ناباروری مردان داشته باشد.

وی با اشاره به این که با وجود گذشت بیش از یک دهه از رواج مطالعات متابولیکی، تحقیقات اندکی در این حوزه مرتبط با ناباروری مردان انجام شده تصریح کرد: شش تا ۱۰ در صد از مردان نابارور دچار فقدان اسپرم غیر انسدادی (NOA)هستند، یعنی به علت مشکلات عملکردی بیضه‌ها در مایع انزالی، اسپرمی وجود ندارد. ما در تحقیقات خود با بهره‌گیری از تکنیک کروماتوگرافی گازی و روش‌های پیشرفته کمیومتریک به بررسی متابولومیکسی مایع منی در مردان مبتلا به NOA پرداخته ایم.

دانشیار پژوهشگاه ابن سینا خاطرنشان کرد: در این پژوهش مایع منی مردان بارور و مردان مبتلا به عارضه فقدان اسپرم غیر انسدادی جمع آوردی شد. متابولوم آنان جدا شده و با روش‌های پیشرفته ذکر شده بررسی و مقایسه شد.

نتایج این بررسی نشان داد، ۳۶ تفاوت متابولیتی در دو گروه مورد بررسی وجود دارد که این متابولیت‌ها می‌توانند به عنوان زیست نشانگر‌های انواع متفاوت NOA در نظر گرفته شوند.

دانش آموخته دکتری زیست پزشکی دانشگاه Antwerp بلژیک با بیان این که می‌توان از مشخصات متابولیکی برای تشخیص بیماری فقدان اسپرم غیر انسدادی استفاده کرد، خاطرنشان کرد: در این تحقیقات همچنین ۳۶ متابولیت شناسایی شد که برای تفاوت قائل شدن میان انواع مختلف NOA قابل استفاده هستند. همچنین نشان داده شد می‌توان از مشخصات متابولیکی به عنوان یک روش جایگزین غیر تهاجمی برای بررسی اسپرم‌سازی در مبتلایان فقدان اسپرم غیر انسدادی -به جای جراحی – استفاده کرد. عضو هيات علمي پژوهشگاه ابن سينا با اشاره به اينكه تيم تخصصي درمان ناباروري مردان و پژوهشگران گروه جنين شناسي و آندرولوژي پژوهشگاه ابن سينا طي هفت سال گذشته و فعاليت در اين زمينه توانسته اند به نتايج ارزنده اي در زمينه تفاوت پروفايل متابوليسمي در مردان با علل ناباروري مختلف دست يابند، اظهار اميدواري كرد: به طور حتم مي توان با اين فعاليت ها، دور نماي روشني را براي تشخيص و درمان ناباروري در آينده ايجاد كرد و مانع از اعمال جراحي تهاجمي از جمله بيوپسي بيضه براي يافتن اسپرم در مردان مبتلا به آزواسپرم شد.

گفتنی است، دکتر کامبیز گیلانی مدرک کارشناسی ارشد خود را از دانشگاه اودنس در جنوب دانمارک در رشته ریاضیات کاربردی و زیست شناسی سلولی و مولکولی در سال ۲۰۰۳ دریافت کرد. سپس برای گذراندن دوره دکتری به بلژیک رفت.

Ali Shams, [27.08.17 17:52]
[Forwarded from Ali Shams]
او سال ۲۰۰۹ پس از اخذ دکتری زیست پزشکی از دانشگاه Antwerp بلژیک به ایران بازگشت و در پژوهشکده ابن سینا ابتدا به عنوان دانشجوی پسادکتری، سپس به عنوان استادیار و هم اکنون به عنوان دانشیار مشغول است.

وی طی هشت سال گذشته با بهره گیری از تکنولوژیهای متابولیکی و پروتئومیکی به مطالعه در مورد اختلال ناباروری مردان پرداخته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

تجاری سازی سلول درمانی بیماری ویتیلیگو در پژوهشگاه رویان/ارائه خدمت رویان به بیش از ۳۰ هزار زوج نابارور در سال

پژوهشگاه رویان، پنجمین موسسه تحقیقاتی جهان در حوزه واریکوسل مردان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها