شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

ساخت نخستین دستگاه آسیاب غلتکی میکرونیزه توسط محققان کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25764
یکشنبه، ۵ شهریور، ۱۳۹۶ | 11:10

ساخت نخستین دستگاه آسیاب غلتکی میکرونیزه توسط محققان کشور

دستگاه آسیاب غلتکی میکرونیزه با کاربرد فراوان در صنایع غذایی برای نخستین بار در کشور توسط محققان پژوهشکده علوم و صنایع غذایی طراحی و ساخته شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر قدیر رجب‌زاده رئیس این پژوهشکده در آیین رونمایی از این دستگاه که در حاشیه مراسم افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی آی فود ۲۰۱۷ در مشهد برگزار شد گفت: مزیت این دستگاه نسبت به نمونه خارجی آن طراحی مکانیزم تنظیم فاصله غلتک‌ها و سامانه سرمایش و گرمایش آنهاست.

وی ادامه داد : با طراحی و ساخت آسیاب غلتکی میکرونیزه به میزان ۵۰ درصد صرفه جویی ارزی در ازای واردات هر دستگاه برای کشور صورت می‌گیرد.

رجب‌زاده علاوه بر قیمت ارزان در خصوص سایر مزایای ساخت این دستگاه اظهار کرد: بومی سازی فناوری، در دسترس بودن خدمات پس از فروش و نیز طراحی و ساخت سفارشی و متناسب با نیاز مشتری از دیگر مزایای دستیابی به این دانش فنی به شمار می‌رود.

وی سرعت بالا، سایش کم، قابلیت تنظیم دما، یکنواختی اندازه ذرات، دقت و تکرار پذیری اندازه ذرات، سادگی بهره برداری و نگهداری و قابلیت تنظیم اندازه ذرات ورودی و خروجی را از جمله مزیت های بهره گیری از این دستگاه در صنعت غذا دانست و افزود: ذرات ورودی با اندازه ۱۰۰ الی ۳۰۰ میکرون در این دستگاه به ۱۰ الی ۷۰ میکرون کاهش می یابد.

مجری این طرح نیز گفت: ساخت این دستگاه در قالب طرح پژوهشی که هزینه سعی و خطا نیز دارد حدود ۵۰۰ میلیون ریال هزینه دربرداشته است که یقینا اگر هزینه این سعی و خطاها و تکرارها کم شود قیمت تمام شده دستگاه پایین‌تر می‌آید.

مهدی میرزابابایی افزود: نمونه ساخته شده در این پژوهشکده، نه تحقیقاتی که نیمه صنعتی است و در آزمایشگاه از آن استفاده می شود و با توجه به اینکه دانش فنی آن وجود دارد می توان ساخت آنرا برای کاربردها و ظرفیتهای مختلف توسعه داد.

وی گفت: در صنایع غذایی کشور تا کنون مشابه این دستگاه و در این ظرفیت وجود نداشته، اگرچه در ظرفیت های بزرگ ۲ نمونه صنعتی در ۲ کارخانه شکلات سازی موجود است که ظرفیتشان چند تن در روز است اما ظرفیت این دستگاه، ۱۰ کیلوگرم در ساعت است که نمونه آزمایشگاهی است و تا کنون به ایران وارد نشده است.

او افزود: قیمت های گرفته شده نشان می‌دهد که نمونه‌های اروپایی این دستگاه در این مقیاس، بیش از یک میلیارد ریال قیمت دارد ولی در نمونه‌های چینی ممکن است این رقم ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال باشد اما مبنای مقایسه ما در بحث عملکرد، نمونه اروپایی آن بوده است.

پژوهشکده علوم و صنایع غذایی، مستقر در مشهد، از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است که از سال ۱۳۸۵ با توجه به سوابق گذشته و مزیتهای منطقه ای به منظور پاسخگویی به بخشی از نیازهای پژوهشی کشور به ویژه در منطقه شمال شرق راه اندازی شد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مدیرکل دفتر نظارت بر استانداردهای صنایع غذایی: ۳۵۰۰ استاندارد در حوزه مواد غذایی داریم/ایران، رکورددار استانداردنویسی در منطقه است

ساخت نخستین باغچه پایلوت پرماکالچر دانشگاهی کشور

در دانشگاه تربیت مدرس بررسی شد: تولید برق از پساب صنایع فرآوری گوشت با پیل سوختی میکروبی

تولید نان «سین بیوتیک» با ارزش غذایی بالا در کشور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها