جمعه، ۳۱ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 19 April , 2024

ایران در آستانه اخراج از اتحادیه بین‌المللی ریاضی!/ مسابقه مسوولان برای تسلیت فوت میرزاخانی و دریغ کردن بودجه ناچیز انجمن ریاضی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25479
سه شنبه، ۳۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 12:19

ایران در آستانه اخراج از اتحادیه بین‌المللی ریاضی!/ مسابقه مسوولان برای تسلیت فوت میرزاخانی و دریغ کردن بودجه ناچیز انجمن ریاضی

رییس انجمن ریاضی ایران هشدار داد که این انجمن به دلیل ناتوانی در پرداخت حق عضویت در شرف اخراج از اتحادیه بین‌المللی ریاضی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر محمدعلی دهقان که در افتتاحیه چهل و هشتمین کنفرانس ریاضی ایران در دانشگاه بوعلی‌سینای همدان، سخن می‌گفت خاطرنشان کرد: انجمن ریاضی ایران تا پایان شهریورماه برای پرداخت بدهی حق عضویت خود به اتحادیه مهلت دارد.

وی ادامه داد: اتحادیه بین‌المللی ریاضی، شش ماه به انجمن ریاضی ایران مهلت داده که این مهلت، آخر شهریورماه  به پایان می‌رسد البته مقرر شده مبغلی برای پرداخت حق عضویت کمک شود که هنوز اجرایی نشده است.

دهقان با ابراز تاسف از فوت مرحوم «مریم میرزاخانی»، نابغه ریاضی ایران گفت: میرزاخانی یکی از انسان‌های بزرگی بود که در طول حیاتش موجی بزرگ به ارتفاع عرض زندگی خود ایجاد کرد و جامعه را نه تنها بعد از مرگ خود بلکه سال‌ها و بسا قرن‌ها متأثر کرد.

وی با بیان اینکه جامعه ریاضی باید از این فرصت استفاده کند، ادامه داد: به یقین میرزاخانی‌های زیادی در جامعه ما زندگی می‌کنند که باید آنها را بشناسیم و از موج‌های ایجاد شده توسط آنها بهره ببریم و نگذاریم استعدادهایشان از دست بروند.

وی تصریح کرد: زندگی این نابغه ریاضی نه تنها بر جامعه ریاضی اثرگذار بود بلکه جامعه علمی زنان و جامعه علمی کشور را نیز متأثر ساخت و موجب انگیزه برای حرکت همه‌جانبه علمی کشور شد.

دهقان پیشنهاد کرد: جایزه‌ای ۲۰ هزار دلاری به نام مرحوم میرزاخانی به نفر اول مسابقات ریاضی اختصاص پیدا کند چرا که او صاحب دو مدال طلای ریاضی در کشور بود.

وی اضافه کرد: کشور ما ساختمانی برای برگزاری کنفرانس‌های علمی کم دارد پس بهتر است ساختمانی به نام میرزاخانی تأسیس شود تا بسیاری از برنامه‌های علمی و بین‌المللی کشور در این ساختمان برگزار شود.

رئیس انجمن ریاضی ایران با اشاره به اینکه خانواده میرزاخانی علاقه‌ای به اسطوره شدن دختر خود ندارند، خاطرنشان کرد: به منظور ماندگاری نام پروفسور میرزاخانی باید مجتمع‌هایی شامل سالن، کلاس و اماکن مرتبط تحت عنوان «مریم میرزاخانی» تأسیس شود البته در همدان هم قرار است ساختمانی به نام او ثبت شود.

دهقانی اظهار کرد: به لطف مدال فیلدز این نابغه بزرگ که در حکم مدال نوبل در رشته ریاضی است ایران جزو شش کشور اول دنیا در این علم قرار گرفته است.

وی ادامه داد: یکی از معضلات فعلی ریاضی کشور استقبال کم دانش‌آموزان دبیرستان‌ها از این رشته است وضعیت به گونه‌ای است که از سال ۹۰ تا کنون میزان شرکت‌کنندگان در آزمون سراسری ریاضی فیزیک حدود ۱۵٫۹ درصد کاهش پیدا کرده و بیشتر داوطلبان به رشته‌های تجربی و پزشکی سوق پیدا کرده‌اند.

رئیس انجمن ریاضی ایران با بیان اینکه خیلی از کسانی‌که در کنکور ریاضی شرکت کرده‌اند بی‌انگیزه هستند، اضافه کرد: متأسفانه کنکوری‌ها بیشتر به جای اینکه به صورت استدلالی در ریاضی عمل کنند، به سمت مهارت‌های تست‌زنی سوق یافته‌اند که این موضوع موجب کاهش سطح ورودی‌های ریاضی شده است.

وی کاهش کیفیت ورودی‌های مقاطع متخلف تحصلیی ریاضی، افزایش کمیت در مقاطع تحصیلات تکمیلی ریاضی و عدم تضمین آینده شغلی آنان را از دیگر مشکلات ریاضی کشور دانست.

دهقان با اشاره به استقبال شدید دانشگاه ها از میزبانی کنفرانس‌های انجمن ریاضی گفت: میزبانان کنفرانس ها تا سال ۱۴۰۳ مشخص شده اند و استان‌هایی که قصد میزبانی دارند باید حداقل چهار سال قبل درخواست خود را ارائه دهند.

دهقان با بیان اینکه انجمن ریاضی در طول سال حدود ۱۰ همایش ریاضی برگزار می‌کند، عنوان کرد: مسابقات ریاضی امسال هم از ۱۸ تا ۲۰ شهریورماه در شهرکرد برگزار می‌شود که در این مسابقه ۴۰ تیم از سرتاسر کشور ثبت‌نام کرده‌اند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

بزرگ‌ترین ترانسفورماتور کوره قوس الکتریکی کشور رونمایی شد

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

دهقانی تاکید کرد: ضرورت ایجاد بیمه و بانک تخصصی با ریسک‌پذیری بالا برای حمایت از دانش‌بنیانها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها