- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

تولید سیستم‌های رباتیکی نرم با چاپ سه‌بعدی

محققان موفق به تولید سیستم‌های رباتیکی نرمی با استفاده از چاپ سه‌بعدی شده‌اند که راه را برای تولید ماهیچه‌های رباتیکی فراهم می‌کند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران گروهی از محققان دانشگاه‌های آمریکا، ژاپن و کره جنوبی با حمایت بنیاد ملی علوم آمریکا پروژه بزرگی را پیش می‌برند که در آن سیستم‌های متنوع رباتیکی نرم (انعطاف‌پذیر) تولید می‌شود. این دستاورد با استفاده از تازه‌ترین نوآوری‌های صورت گرفته در عرصه چاپ سه‌بعدی ارائه شده است.

اکنون محققان امیدوار هستند که از نتایج این دستاورد به عنوان گام جدی جهت تولید ماهیچه‌های رباتیکی در آینده‌ای نه چندان دور استفاده کنند.

اگرچه فناوری ربات‌ها چندان جدید نبوده و به دهه‌‌ها قابل باز می‌گردد اما انعطاف‌پذیر نبودن همواره به عنوان یک چالش بزرگ بر سر راه توسعه کاربردی‌ آنها مطرح بوده است.

در سال‌های اخیر گشایش‌های جدیدی در این عرصه صورت گرفته و تلاش‌هایی برای تولید ساختار‌های رباتیکی انعطاف پذیر انجام شده است. بدین ترتیب می‌توان امیدوار بود که ربات‌ها به مراتب بهتر از قبل جنبه کاربردی داشته باشند. برای آنکه ایده ربات‌های نرم محقق شود به ماهیچه‌‌های رباتیکی نیاز است و این همان دستاوردی است که در پروژه اخیر حاصل شده است.

استفاده از فناوری چاپ سه‌بعدی کار را برای محققانی که این ایده را دنبال می‌کنند بسیار ساده کرده است.‌ آنها از مدت‌ها پیش به دنبال مواد مخصوصی بود‌ه‌اند که همچون ماهیچه‌‌های واقعی، استحکام و قدرت کشسانی بالایی داشته باشند و در عین حال بتوان‌ آنها را به طور الکترونیکی کنترل کرد. محققان اکنون از موادی موسوم به «کامپوزیت‌های پلیمری – فلزی یونی» برای این منظور استفاده می‌کنند. موفقیت در این پروژه می‌تواند به تحقق رؤیای اندام‌های مصنوعی رباتیکی نرم منجر شود.

فناوری چاپ سه بعدی از حوزه های دارای اهمیت بالا است که در کشورمان نیز ستاد توسعه مواد و ساخت پیشرفته معاونت علمی فعالیت هایی از جمله برگزاری گردهمایی، تدوین سند ملی حوزه چاپ سه بعدی را انجام داده است تا شاهد پیشرفت بیشتر و ارتقاء در آن باشیم.

انتهای پیام