پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

راه‌اندازی کلینیک‌ اختلالات شناخت و حافظه در سراسر کشور

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25390
دوشنبه، ۳۰ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:26

راه‌اندازی کلینیک‌ اختلالات شناخت و حافظه در سراسر کشور

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی اعلام کرد: در پروژه‌ای کشوری از راه اندازی کلینیک‌های اختلالات شناخت و حافظه در سراسر کشور حمایت می‌کند تا این حوزه در کشور توسعه یابد.

به گزارش دیده بان علم ایران راه اندازی کلینیک های اختلالات شناخت و حافظه با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تحت عنوان پروژه ای کشوری از یک سال و نیم گذشته آغاز شده است . با راه اندازی این کلینیک‌‌ها، دوره‌های آموزشی برای آموزش متخصصان در حوزه سالمندی از مهر ماه امسال برگزار خواهد شد. البته از همان یک سال و نیم گذشته، همان زمان نیز فراخوان برای جذب متخصصان طب سالمندی انجام شده است.

بر این اساس مراسم افتتاحیه نخستین دوره آموزشی پروژه کشوری کلینیک‌‌های اختلالات شناخت و حافظه در هفته گذشته با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار شد تا گام موثری در زمینه پبشگیری از بیماری آلزایمر برداشته شود. اهمیت این حوزه و همچنین سالمندی بر کسی پوشیده نیست. چرا که دنیا در حال خاکستری شدن است به گونه‌ای که در هر ثانیه دو نفر به سن ۶۰ سالگی می‌رسد؛ از این رو در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۱ درصد جهان سالمند بود و این میزان در سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد افزایش خواهد یافت. این در حالی است که در کشورهای پیشرفته رشد سالمندی ثابت مانده است ولی در ایران رشد سالمندی رو به افزایش است، به گونه‌ای که بر اساس آخرین آمارها ۱۰ درصد جمعیت کشور سالمند است و این میزان در سال ۲۰۲۵ به ۱۰٫۵ درصد و در سال ۲۰۵۰ به ۲۷ درصد افزایش خواهد یافت و این در حالی است که بیسوادی به ویژه در میان زنان سالمند افزایش می‎یابد.

البته باید گفت، آلزایمر یک بیماری وابسته به سن است و در کشورهای توسعه نیافته با شیب تند رو به افزایش است، ولی این بیماری در سال گذشته در آمریکا کاهش یافته و امیدهایی را در زمینه مهار این بیماری ایجاد کرده است. اگر تشخیص آلزایمر پنج سال زودتر صورت گیرد، با استفاده از داروهای موجود می‌توان فراموشی را به تعویق انداخت که آگاهی رسانی به جامعه، نقش مهمی را در این زمینه ایفا می‌کند. همچنین کلینیک های اختلالات شناخت و حافظه با عملکرد خود در این زمینه بسیار موثر هستند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

موفقیت محققان ایرانی در ساخت ایمنوسنسور تشخیص زود هنگام آلزایمر

افزایش خطر زوال عقل با نوشیدن بیش از شش فنجان قهوه در روز

از دست دادن دندان ها، خطر ابتلا به زوال عقل و آلزایمر را افزایش می دهد

سامانه موقعیت‌یاب محققان ایرانی به بیماران آلزایمر کمک می‌کند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها