سه شنبه، ۲۸ فروردین، ۱۴۰۳ | Tuesday, 16 April , 2024

ملک‌زاده اعلام کرد: تشکیل ۱۵۰ کمیته اخلاق در تحقیقات پزشکی برای پیشگیری از مقالات تقلبی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25235
شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 16:44

ملک‌زاده اعلام کرد: تشکیل ۱۵۰ کمیته اخلاق در تحقیقات پزشکی برای پیشگیری از مقالات تقلبی

دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، ویژه کارشناسان کمیته‌های اخلاق در پژوهش دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به میزبانی شیراز برگزار شد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، گفت: تحقیقات علوم پزشکی در کشور، رونق خوبی پیدا کرده و یکی از اقدامات خیلی مهم آن، سلامت تحقیقات از نظر رعایت حقوق بیماران، رعایت اصول صحیح تحقیقات به ویژه رعایت اصول اخلاق نشر است.

وی افزود: در حال حاضر از چهار سال گذشته، نزدیک به ۱۵۰ کمیته اخلاق پزشکی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی کشور با یک هزار عضو فعال شده است و طبق معمول برنامه آموزشی برای اعضای این کمیته، در فواصل منظم برگزار می‌شود.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به اینکه کمیته های اخلاق پزشکی، بر رعایت اصول اخلاق در تحقیقات نظارت می کنند، تا تحقیقات در چارچوب موازین اخلاقی باشد، ادامه داد: یکی از موازین بسیار مهم در تحقیقات علوم پزشکی، رعایت اخلاق است، یعنی افرادی که موضوع تحقیق هستند، نباید در مراحل تحقیق صدمه‌ای ببینند و تحقیق نیز نباید قبل از نتیجه واقعی اعلام شود که این کار باعث پیشگیری از چاپ مقالات تقلبی در آینده می‌شود.

دکتر ملک زاده، تاکید کرد: تمام پروژه های تحقیقاتی در ایران باید در کمیته‌های اخلاق، تصویب و ثبت شود و کمیته های اخلاق نیز باید طرح را نظارت و بررسی کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت، گفت: دانشگاه علوم پزشکی شیراز جزو دانشگاه های برتر ایران است و با برنامه ریزی های صورت گرفته در دانشگاه، امیدواریم که این دانشگاه رتبه های بالاتری در سطح ملی و بین المللی به دست بیاورد.

دکتر ملک زاده، با ارایه توضیحاتی در خصوص چشم انداز نظام علم، فناوری و نوآوری، مهم ترین اقدامات در حوزه پژوهش ها و فناوری سلامت را توسعه و تکمیل آزمایشگاه های جامع تحقیقات، توسعه کیفی پژوهش ها، افزایش و ارتقای کیفیت شرکت های دانش بنیان و احیای موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران دانست و تاکید کرد: به دنبال تحول بسیار عظیم در حوزه پزشکی هستیم.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز در این آیین، گفت: با توجه به اینکه فعالیت های پژوهشی در دانشگاه های علوم پزشکی در حال گسترس است، بحث اخلاق نیز در حوزه پژوهش بسیار مهم، به شمار می رود.

دکتر “سید بصیر هاشمی”، افزود: مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، با برنامه ریزی و هماهنگی و سازماندهی بین دانشگاه علوم پزشکی شیراز و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، با حضور تمام دانشگاه های علوم پزشکی کشور، به میزبانی شیراز در حال برگزاری است.

او با اشاره به بررسی تمام طرح های پژوهشی، فناوری و طرح های مرتبط با حوزه زیست پزشکی با ایجاد کمیته اخلاق در دانشگاه ها، بیان کرد: با توجه به رشد فزاینده ای که در حوزه پژوهش اتفاق می افتد، توانمندسازی اساتید و دانشگاهیان در کمیته اخلاق، ضروری است.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی و دبیر علمی دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش نیز گفت: این مدرسه تابستانه، به میزبانی شیراز و با حمایت معاونت تحقیقات وزارت بهداشت، با حضور ۱۲۰ عضو هیات علمی، کارشناس و مسوولان کمیته مرتبط از سراسر کشور، آغاز به کار کرد.

دکتر “احسان شمسی گوشکی”، افزود: این نشست ها، با هدف توانمندسازی اعضای کمیته های اخلاق برگزار می شود تا اعضا برای اداره و کنترل کمیته ها، از تجربیات یکدیگر استفاده کنند، همچنین با ایجاد این کمیته ها و برگزاری نشست ها، سطح رسیدگی ارزیابی اخلاقی پژوهش ها، بالا رفته است.

دبیر کمیته ملی اخلاق در پژوهش های پزشکی، در ادامه، تاریخچه، ساختار و اسناد اخلاق در پژوهش در ایران را معرفی کرد.

همچنین دکتر “رضا چمن”، مدیر امور پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و دبیر اجرایی دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، با اشاره به برگزاری این مدرسه که از امروز آغاز شده و تا پایان هفته جاری ادامه دارد، افزود: با توجه به گسترش تحقیقات، پژوهش، مقالات و مراکز تحقیقاتی در سطح ملی و بین المللی، شواهدی وجود دارد، که باید این مطالعات و تحقیقات، در چارچوب اصول اخلاقی هدایت شود.

او ادامه داد: حساسیت هایی در سطح ملی و بین المللی، در مرحله اجرای تحقیقات، انتشار نتایج تحقیقات و به کارگیری نتایج تحقیقات وجود دارد که اصول اخلاقی و انسانی باید در هر سه مرحله، رعایت شود.

مدیر امور پژوهشی دانشگاه، بیان کرد: بخشی از اصول اخلاقی و انسانی، همان اخلاق عمومی، مانند رازداری، محرمانه بودن اطلاعات تحقیقاتی، احترام به حریم خصوصی، رعایت حقوق افراد، عدم وارد شدن آسیب به شرکت کنندگان در تحقیق است و این اصول کلی اخلاق، در همه زمینه ها باید رعایت شود.

او در ادامه افزود: با توجه به فعالیت های علمی، آموزشی و پژوهشی در نظام اسلامی، انتظار داریم این تحقیقات که برخاسته از جامعه دانشگاهی ایران اسلامی است، رعایت اصول اخلاق در تحقیق را بیش از هر جای دیگر رعایت کرده باشند.

دکتر چمن، هدف اصلی این کارگاه را رعایت اصول اخلاق در تحقیق در تمامی مراحل، شامل طراحی مطالعه تا مراحل پایانی تحقیقات عنوان کرد.

دومین مدرسه تابستانی اخلاق در پژوهش، از امروز، بیست و هشتم مرداد آغاز شده و تا سوم شهریور سال جاری، با آموزش مفاهیم مرتبط با رعایت اصول اخلاق در پژوهش، ادامه دارد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها