پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

در پژوهشگاه رویان انجام شد:کشت فولیکول‌‌های تخمدانی با استفاده از پرده آمنیوتیک

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25203
شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 12:26

در پژوهشگاه رویان انجام شد:کشت فولیکول‌‌های تخمدانی با استفاده از پرده آمنیوتیک

محققان پژوهشگاه رویان برای غلبه بر دشواری های کشت فولیکول تخمک که زمینه ساز درمان بسیاری از ناباروری هاست از قطعات غشاء آمنیوتیک در کشت فولیکول‌‌های تخمدانی استفاده کردند.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، کشت فولیکول تخمک و فراهم کردن شرایط مناسب برای رشد و تکامل آن در شرایط آزمایشگاهی می‌‌تواند زمینه‌‌ساز درمان بسیاری از ناباروری‌‌ها باشد. رشد و تکامل فولیکول‌‌ها نیازمند رابطه تنگاتنگ این سلول‌‌ها با مواد زمینه خارج سلولی است، به همین دلیل کشت آزمایشگاهی آن با دشواری‌‌هایی روبروست.

به منظور یافتن راهی جهت غلبه بر این دشواری‌‌ها، دکتر فتحی، معتمد، دکتر رضازاده، دکتر توتونچی و همکارانشان در پژوهشگاه رویان، آزمایشی را طراحی کردند که طی آن از قطعات غشاء آمنیوتیک برای کشت فولیکول‌‌های تخمدانی استفاده شد.

در این پژوهش، فولیکول‌‌های مورد آزمایش به سه گروه تقسیم شدند، گروهی که به شکل معمول و در محیط پایه کشت فولیکول نگهداری شدند (گروه کنترل)، گروهی که قطعاتی از غشا آمتیوتیک در کف ظرف کشت آنان قرار گرفت و گروهی که در کف ظرف کشت آنان غشا آمنیوتیک سلول‌‌زدایی شده قرار گرفت. برای سلول‌‌زدایی غشا آمیوتیک از تریپسین و EDTA استفاده شد و صحت کارکرد این سلول‌‌زدایی به کمک روش‌‌های بافت شناسی و بررسی میزان ماده ژنتیکی باقی‌‌مانده در غشا، مورد ارزیابی قرار گرفت. سپس، اندازه فولیکول، شکل ظاهری، زنده مانی، تولید استرادیول و بیان ژن بین سه گروه آزمایشی مقایسه شد.

نتایج این پژوهش که در مجله بین‌‌المللی Reproductive Tissue Engineering به چاپ رسیده است، نشان داد، در گروه کشت داده شده روی غشاء آمنیوتیک کامل، فولیکول‌‌ها رشد و تکامل بهتری داشته‌‌اند. میزان زنده‌‌مانی و تولید استرادیول در دو گروهی که دارای غشاء آمنیوتیک بودند به طور معنی‌‌داری بهتر از گروه کنترل بود. همچنین بیان ژن‌‌های مربوط به تکثیر و تکامل فولیکول‌‌ها در گروه دارای غشاء آمنیوتیک کامل، بالاتر از سایر گروه‌‌ها بود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

تولید محلول نگهداری بافت پیوندی برای نخستین بار در ایران

دستاورد محققان ایرانی در راستای توسعه روش های درمانی «آرتریت روماتوئید»

شناسایی سه مورد ژن معیوب در زنان نابارور مبتلا به توقف بلوغ تخمک و توقف کلیواژ

بررسی اپیدمیولوژی اثر عوامل مختلف روی قطعه‌قطعه شدن DNA اسپرم مردان نابارور

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها