شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

مهر تایید اخترفیزیکدان ایرانی دانشگاه «کلن» بر نظریه «نسبیت عام»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25195
شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:57

مهر تایید اخترفیزیکدان ایرانی دانشگاه «کلن» بر نظریه «نسبیت عام»

دانشجوی ایرانی دانشگاه کلن در تحقیقات رساله دکتری‌اش با بررسی داده‌های تلسکوپ رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) و تلسکوپ‌های دیگر دریافته مدار ستارگان به گرد سیاهچاله عظیم مرکز کهکشان «راه شیری» احتمالا تأثیراتی را نشان دهند که نظریه «نسبیت عام» انشتین پیش بینی کرده است.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران از رساله دکتری مرضیه پارسا که با همکاری یک اخترفیزیکدان ایرانی دیگر در دانشگاه کلن آلمان انجام شده، به عنوان مُهر تأییدی بر نظریه «نسبیت عام» یاد شده است.

مرضیه پارسا، نویسنده اصلی این رساله که سه سال روی آن کار کرده می‌گوید: در این رساله با تکنیک‌هایی جدید روی تصاویری که با استفاده از تلسکوپ های اروپایی و آمریکایی تهیه شده بود کار کردم و از کمک بنفشه شاه زمانیان از پژوهشگران دانشگاه کلن که پیش از این روی این ستارگان کار کرده بود هم بهره بردم.

پارسا خاطرنشان کرد: ستارگان پیرامون سیاهچالۀ مرکز کهکشان راه شیری سال‌هاست در کانون توجه ستاره شناسان هستند و تلاش‌های زیادی برای نشان دادن جنبه های نظریۀ نسبیت عام از روی گردش این ستارگان اشاره دارد.

تیم پژوهشی آنها با بهره گیری از نتایج بیست سال رصد ستارگان پیرامون سیاهچالۀ بزرگ کانون کهکشان راه شیریبا استفاده از روشهای نوین توانسته است تأیید کند مدار این ستارگان تحت اثراتی است که در نظریۀ نسبیت اینشتین پرداخته شده است.
جرم سیاهچالۀ مرکزی کهکشان راه شیری حدود چهار میلیون برابر خورشید است و کشش گرانشی فوق العاده وارد می آورد.

فاصلۀ این سیاهچاله در قلب راه شیری با زمین ۲۶ هزار سال نوری و پهنایش ۴۴ میلیون کیلومتر برآورد شده است.

ستاره‌شناسان چون نمی توانند سیاهچاله‌ها را مستقیماً شناسایی کنند وجودش عمدتاً از اثرش بر ستارگان پیرامونش تشخیص داده شده است.

دکتر مرضیه پارسا، تحصیلات کارشناسی خود را در رشته فیزیک با گرایش حالت جامد در دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی و دوره کارشناسی ارشد را در دانشگاه Eastern Mediterranean قبرس گذرانده است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

انتشار مقاله محققان دانشگاه صنعتی شریف در مجله معتبر انجمن فیزیک آمریکا

برنده دوازدهمین جایزه عليمحمدی در رشته فیزیک معرفی شد

مقاله پژوهشگران ایرانی در فهرست شایسته‌ تقدیر «بنیاد پژوهش در گرانش»

انتشار كتاب فیزیکدان ایرانی در زمینه «فیزیک سیاه‌چاله‌ها» توسط «اشپرینگر»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها