جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

لزوم غربالگری تمام دختران خانواده‌های مبتلا به هموفیلی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25133
شنبه، ۲۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 09:22

لزوم غربالگری تمام دختران خانواده‌های مبتلا به هموفیلی

مدیر گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: در بیماری هموفیلی و دوشن، به دلیل وابستگی بیماری به جنسیت، تمام دختران یک خانواده مبتلا، باید غربالگری شوند تا در صورت داشتن ژن این بیماری، بعد از ازدواج در مورد نوزادان آنها پیشگیری لازم صورت گیرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر نظرآبادی، عضو برد تخصصی ژنتیک، افزود: امروزه با استفاده از علم ژنتیک می‌توان برای فرزندان یک خانواده دارای معلول، تشخیص قبل از تولد داشت تا مانع تولد مجدد فرزند دارای معلولیت در یک خانواده شد.

وی اضافه کرد: طبق قانون پزشکی قانونی و در صورتی که با تشخیص قبل از تولد، معلولیت جنین مشخص شود، طبق شرایطی، اجازه سقط جنین را خواهیم داشت تا یک انسان را از داشتن زندگی همراه با معلولیت نجات دهیم.

دکتر نظرآبادی گفت: به پایان‌نامه‌ها و طرح های پژوهشی اشاره کرد و یادآور شد: تحقیقات و پژوهش‌ها در این راستا را به سمت بالین سوق می‌دهیم تا جهت تشخیص بیماری‌ها مورد استفاده قرار گیرد به نحوی که اکنون با تخصص‌های بالینی ارتباط بسیار خوبی در تشخیص و درمان بیماری‌ها داریم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اظهار کرد: بعد از گروه ژنتیک دانشگاه تهران گروه ژنتیک دانشگاه علوم پزشکی مشهد در رتبه دوم از لحاظ علمی و طرح‌های تحقیقاتی قرار دارد.

وی تاکید کرد: متخصصین ژنتیک سراسر کشور باید برای بیماری های بومی کشور برنامه‌ریزی داشته باشند و هر استان بر روی یک بیماری تحقیق انجام دهد. ایران دارای متخصصین بسیار خوبی در حوزه علم ژنتیک است اما دارای امکانات و میدان عمل گسترده نیست.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: مشهد نیازمند سیستم ان جی اس(NGS) است و بنا بود معاونت پژوهشی وزارت بهداشت با مبلغی بالغ بر سه میلیارد تومان این سیستم را در اختیار ما بگذارد که تا کنون محقق نشده است.

وی ادامه داد: مشکل ما نبود تجهیزات است نه توان علمی؛ متخصصان و دانشجویان ما موتور محرک دانشگاه و گروه ها هستند؛ زیرا اکثر کارهای تحقیقاتی به دست دانشجویان در حال انجام است و اگر نباشند عضو هیات علمی معنایی ندارد.

عضو برد تخصصی ژنتیک اظهار داشت: به طور قطع با توجه به افزایش روز افزون تکنیک های جدید در سطح دنیا، ایران نیز در علم ژنتیک به خوبی حرکت کرده و پا به پای کشورهای اروپایی پیش می‌رود و اگر برخی مشکلات تجهیزاتی نبود مجبور به فرستادن نمونه به خارج از کشور نبودیم.

 انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته جالب محققان ایرانی درباره تاثیر تشابهات ژنتیکی در انتخاب همسر

در دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد: شناسایی ژن‌ها و مسیرهای مولکولی سرطان با تحلیل کلان داده ها

پنجمین کنگره بین المللی و هفدهمین کنگره ملی ژنتیک ایران، نیمه اسفندماه برگزار می شود

سمپوزیوم ژنتیک و سلول‌های بنیادی با رویکرد ژن درمانی برگزار می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها