جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

جت‌های ناسا در تعقیب «خورشید گرفته»

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25115
چهارشنبه، ۲۵ مرداد، ۱۳۹۶ | 16:29

جت‌های ناسا در تعقیب «خورشید گرفته»

دو جت ناسا در تاریکی خورشیدگرفتگی کامل ۳۰ امرداد در آسمان به پرواز در خواهند آمد تا از رازهای خورشید و سیاره عطارد پرده بردارند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این جت‌ها با پرواز در ارتفاع ۵۰ هزار پایی سه برابر بیشتر از ناظران زمینی قادر به مطالعه کسوف کامل هستند.

جت‌های WB-57 ناسا از مرکز فضایی جانسون در تگزاس به پرواز درآمده و سایه ماه را بر روی ایالت میسوری تعقیب خواهند کرد.

هر یک از این هواپیماهای جت دارای دو تلسکوپ است که بر روی دماغه آن‌ نصب شده اند. تلسکوپ ها روشن ترین تصاویری را که تاکنون از اتمسفر بیرونی یا تاج خورشید، گرفته شده و نیز تصاویری گرمایی از عطارد را که تفاوت درجه گرما در سراسر سطح این سیاره را نشان می هد تهیه خواهند کرد.

خورشیدگرفتگی، فرصتی استثنایی برای بررسی تاج خورشید، هاله داغ و پلاسمای پر انرژی دور این ستاره است. دانشمندان درباره علت گرم شدن هاله خورشید تا میلیون ها درجه در حالیکه سطح خورشید چند هزار درجه گرما دارد کنجکاو هستند. سرعت بالای جت ها و عکس هایی با کیفیت تفکیکی بالا می توانند پاسخگوی این پرسش ها باشند.

تلسکوپ مادون قرمز دوم هر یک از جت ها بر سیاره عطارد تمرکز خواهد کرد. با گرفتگی قرص خورشید، دانشمندان قادر خواهند بود اولین نقشه های گرمایی را از این سیاره ترسیم کنند. عطارد نزدیک ترین سیاره به خورشید و صخره ای است.

بررسی تغییر گرما به سرمای این سیاره از روز به شب اطلاعات بیشتری درباره ترکیب خاک عطارد و نحوه تشکیل این سیاره شبیه به کره زمین در اختیار دانشمندان قرار می دهد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

محقق ایرانی ناسا، فضانورد ماموریت شبیه‌سازی سفر به مریخ

بازتاب درگذشت فیروز نادری در روزنامه های بزرگ آمریکا

فیروز نادری، دانشمند ایرانی و از مدیران پیشین ناسا، درگذشت

مشارکت محققان دانشگاه صنعتی اصفهان در طرح رصد بین‌المللی دارت ناسا

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها