جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

برندگان نخستین جایزه «زنان در علم»، شنبه معرفی می‌شوند/ اعطای مدال «مریم میرزاخانی» به محققان جوان

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25075
سه شنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 18:31

برندگان نخستین جایزه «زنان در علم»، شنبه معرفی می‌شوند/ اعطای مدال «مریم میرزاخانی» به محققان جوان

نخستین دوره جایزه «زنان در علم»، روز شنبه ۲۸ امردادماه جاری طی مراسمی ویژه در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران اعطا می‌شود.

به گزارش خبرنگار دیده‌بان علم ایران، «جایزه زنان در علم» به همت دفتر مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده با همکاری تعدادی از نهادها و مؤسسات علمی و فرهنگی ملی و بین‌المللی راه‌اندازی شده است. این جتایزه که نخستین جایزه ویژه زنان پژوهشگر کشور است به اساتید، دانشمندان و محققان زنی اعطا می­‌شود که سهم به سزایی در پیشبرد علم در حوزه تخصصی فعالیت خود داشته باشند.

جایزه «زنان در علم» جایزه‌ای است که به زنان پژوهشگر علم که در زمینه گسترش مرزهای دانش، خدمت به گسترش ارزش‌های اجتماعی و در راستای توسعه پایدار فعالیت شاخصی داشته باشند، اهدا می‌شود. داوطلبان باید فعالیت شاخصی در عرصه‌های علمی فراتر از وظایف شغلی خود و به شکل غیررسمی در سطح جامعه داشته باشند.

شناسایی، معرفی، تشویق و حمایت زنان پژوهشگر تاثیرگذار در حوزه علم و شناسایی سهم تولیدات علمی زنان پژوهشگر در پیشبرد علم در جمهوری اسلامی ایران هدف اهدای این جایزه است و زنان پژوهشگر فعال در حوزه علم می‌توانند نامزد دریافت این جایزه شوند.

همچنین عملکرد فرد انتخاب شده باید در زمینه مورد نظر ابتکاری و فراتر از فعالیت‌های موجود در آموزش رسمی کشور باشد. این جایزه به زنان پژوهشگری تعلق می‌گیرد که در زمان اعلان فراخوان در قید حیات باشند.

دکتر الهه حجازی، مشاور وزیر علوم در امور زنان و خانواده در نشست خبری جایزه گفت: ایده جایزه زنان در علم به پیشنهاد دکتر اکرم قدیمی – رییس انجمن ترویج علم ایران – در دومین جلسه شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد تا با توجه به بررسی های صورت گرفته که نشان دهنده  فعالیت های خوب اعضای هیأت علمی زنان در دانشگاه هاست، سهم زنان در حوزه علمی کشور هر دو سال یک بار به جامعه شناسانده و از آنها تقدیر شود.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر حدود ۱۷ درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه های کشور را زنان تشکیل می دهند و هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی اعضای برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت های ارتقای بیشتری برای آنها ایجاد کند و به این ترتیب، با داشتن منابع کافی، روند پیشرفت را با عدالت بیشتر بپیمایند.

مشاور وزير علوم در امور زنان و خانواده در رابطه با گروه های مورد ارزیابی و تعداد برگزیدگان گفت: ارزیابی در گروه های آموزشی شامل علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صورت گرفته است. در این دوره، دانشگاه های علوم پزشکی با موافقت دکتر فرهادی، وزیر علوم، وارد چرخه ارزیابی نشدند، زیرا برای ارزیابی آنها، نیاز است کمیته تخصصی در این زمینه حضور داشته باشد. همچنین به دلیل ارسال اتوماسیونی فراخوان ها، حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آن ها نیز مورد ارزیابی قرار نگرفتند.

وی گفت: در هر یک از این گروه ها، از سه برگزیده با رتبه بندی اول تا سوم و یک نفر نیز به عنوان برگزیده جوان با اعطای مدال، لوح و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد؛ اما به دلیل سختگیری های ارزیابی دوره اول و در نظر گرفتن حداقل امتیاز ۷۰، تعداد برگزیدگان این دوره حدود ۲۰ نفر است.

دکتر حجازی در ادامه به بیان ویژگی های این جایزه پرداخت و گفت: جایزه بخش جوان که در تمام گروه های مورد بررسی وجود دارد، به نام مریم میرزاخانی که یک چهره برجسته علمی است نامگذاری شده است. ویژگی دیگر این است که این جایزه علاوه بر دانشگاه ها به برگزیدگان موسسات و مراکز پژوهشی که از وزارت علوم مجوز دارند نیز تعلق می گیرد.

دکتر اکرم قدیمی، دبیر اجرایی جایزه زنان در علم با بیان اینکه در این دوره از جایزه زنان در علم حدود ۲۵۰ نفر شرکت کردند، گفت: پس از داوری از این تعداد ۲۱۶ نفر واجد شرایط شرکت در این رویداد تشخیص داده شدند که در بین آنها ۲۸ استاد تمام، ۴۱ دانشیار، ۶۳ استادیار و ۸۴ نفر کارشناس و مربی حضور دارند.

رییس انجمن ترویج علم ایران خاطرنشان کرد: در جایزه زنان در علم که در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود، در گروه‌های مختلف برگزیدگان رتبه‌های اول تا سوم و همچنین یک نفر به عنوان برگزیده جوان معرفی خواهند شد.

جایزه برگزیدگان این رویداد، سکه بهار آزادی، مدال ویژه، از جمله مدال برگزیده بخش جوان مزین به تصویر مریم میرزاخانی، لوح و تقدیر نامه از سوی وزیر علوم و دبیرکل یونسکو می باشد.

همچنین در این نشست دکتر نیر اعظم خوش خلق سیما، رییس پژوهشکده بیوتکنولوژی کشاورزی و عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم توضیحاتی در خصوص ارزیابی صورت گرفته در گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی و نحوه انتخاب برگزیدگان ارائه کرد.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

دانشجوی ایرانی، برنده جایزه جهانی «طراحی نورپردازی»

موفقیت دانشمند ایرانی در ساخت لباس با قابلیت اندازه‌گیری قند خون

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

جایزه مخترع برتر جهان اسلام به دانشیار دانشگاه صنعتی شریف رسید

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها