پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

۲۰۸ محقق ایرانی در جمع یک درصد برتر دانشمندان جهان/ صادرات ۵۱۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان در سه سال اخیر

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25059
سه شنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:29

۲۰۸ محقق ایرانی در جمع یک درصد برتر دانشمندان جهان/ صادرات ۵۱۰ میلیون دلار محصولات دانش بنیان در سه سال اخیر

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم از ارتقای ۱۷ پله ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پراستناد کشور در سال های اخیر خبر داد و گفت: تعداد مقالات برتر ایران در سال ۲۰۱۶ به ۳۷۵ مقاله رسید.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دکتر وحید احمدی که در نشست خبری ارائه گزارش وضعیت علمی، فناوری و نوآوری سخن می‌گفت اظهار داشت: براساس گزارش ۲۰۱۷ شاخص جهانی نوآوری ایران در بین ۱۲۷ کشور در رتبه ۷۵ قرار دارد.

وی در ادامه به جایگاه دانشگاه‌های ایران در رتبه بندی های جهانی دانشگاه های برتر دنیا پرداخت و گفت: براساس  نظام رتبه بندی لایدن ۱۸ دانشگاه ایران و براساس نظام رتبه بندی کیواس، پنج دانشگاه ایران در جمع دانشگاه های برتر دنیا قرار دارند. تعداد دانشمندان ایرانی حاضر در فهرست یک درصد برتر دانشمندان جهان در رشته های مختلف علمی هم از ۱۷۳ نفر در سال ۲۰۱۴ به ۲۰۸ نفر در سال ۲۰۱۶ افزایش یافته است.

احمدی تصریح کرد: رتبه علمی ایران از نظر تولید مقالات علمی نمایه شده در ISI و اسکوپوس در سال ۲۰۱۷ به رتبه ۱۶ رسیده و سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا در این پایگاه ها حدود ۱.۹۷ درصد است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان اینکه تعداد مقالات ایران از یک درصد مقالات برتر دنیا در ISI  در سال ۲۰۱۶ به ۳۷۵ مقاله رسیده است، تصریح کرد: در سال های ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۵ ایران رشد قابل ملاحظه ای از نظر ثبت مدارک علمی در پایگاه ISI داشته است به طوری که رشد مدارک علمی نمایه شده ایران در سال ۲۰۱۲ هفت درصد و  در سال ۲۰۱۶ بیست درصد بوده است؛ در حالی که متوسط رشد مدارک علمی در این سال شش درصد گزارش شده است.

احمدی با بیان اینکه ایران رتبه اول شتاب رشد تولید مقالات علمی را در میان ۲۵ کشور برتر دنیا داشته تاکید کرد: براساس اطلاعات ISI ایران در پنج سال اخیر رشد قابل ملاحظه ای از نظر تولید مقالات منتشر شده در مجلات چارک اول دنیا داشته است به طوری که تعداد این قبیل مقالات از شش هزار و ۵۰۰ مقاله در سال ۲۰۱۲ به ۸ هزار و ۲۵۰ مقاله در سال ۲۰۱۶ رسیده است.

دبیر شورای عالی عتف با اشاره به رشد رتبه ایران در تولید مقالات علمی در رشته های مختلف دانشگاهی براساس اطلاعات اسکوپوس اظهار داشت: ایران با ۹ پله ارتقا نسبت به سال ۲۰۱۱ در رشته مهندسی اقیانوس در رتبه نهم در رشته مهندسی هوافضا با شش پله صعود در رتبه یازدهم در رشته مهندسی انرژی با چهار پله صعود در رتبه پنجم در مهندسی عمران با چهار پله ارتقا در رتبه نهم در رشته مهندسی شیمی با سه پله ارتقا در رتبه پنجم و در رشته مهندسی صنایع با سه پله ارتقا نسبت به سال ۲۰۱۱ در رتبه دوازدهم قرار دارد.

وی با اشاره به همکاری های علمی و بین المللی ایران در زمینه تولید مقالات علمی گفت: سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور در سال ۲۰۱۶ برابر با ۲۲ درصد است. در صورتی که در سال ۲۰۱۲ برابر با ۱۸ درصد بوده است.

وی اظهار داشت: با بررسی انجام شده در پایگاه جهانی ISI سهم وزارت علوم در تولید مقالات علمی ایران در آن پایگاه در سال ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به میزان ۵۶ درصد، سهم وزارت بهداشت ۲۷ درصد و سهم دانشگاه آزاد حدود ۱۹ درصد بوده است که حدود ۲ درصد مقالات در سه دستگاه همپوشانی داشته اند.

احمدی درباره سهم هر یک از نهادهای آموزش عالی از مقالات مشترک با دانشمندان خارجی گفت: از کل مقالات ISI مشترک با دانشمندان خارجی حدود ۶۲ درصد متعلق به وزارت علوم، ۲۰ درصد متعلق به وزارت بهداشت و ۱۸ درصد متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با اشاره به تعداد پارک های علم و فناوری و مرکز رشد و افزایش آنها طی چهار سال اخیر خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از سه هزار شرکت دانش بنیان در کشور وجود دارد که هزار و ۱۵۰ شرکت دانش بنیان در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد مستقر هستند. تعداد واحدهای فناور مستقر در پارک های علم و فناوری و مراکز رشد  هم از سه هزار و ۴۰۰ واحد در سال ۹۲ به چهار هزار و ۵۵۶ واحد در سال ۹۵ افزایش یافته است.

احمدی با اشاره به اشتغال ایجاد شده در پارک های علم و فناوری اظهار کرد: طبق گزارش های واصله تا تاریخ ۳۰ مرداد ۹۵ تعداد فرصت‌های شغلی ایجاد شده در پارک های علم و فناوری نسبت به سال ۲۰۱۲ هجده هزار نفر رشد داشته به طوری که در سال ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۰ هزار نفر اشتغال پایدار در پارک ها و مراکز رشد گزارش شده است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم با بیان این که یکی از سیاست های اصلی وزارت علوم تقویت کیفیت محصولات فناورانه و افزایش صادرات آن است، اظهار داشت: در این راستا در سه سال اخیر بیش از ۵۱۰ میلیون دلار صادرات محصولات دانش بنیان به ثبت رسیده است.

احمدی با بیان اینکه در محدوده سال های ۹۲ تا ۹۵ رشد تعداد فناوری های خلق شده در مراکز رشد و پارک های علم و فناوری حدود چهار برابر شده است، خاطرنشان کرد: تعداد فناوری های مهم خلق شده در این پارک ها در سال ۹۵ نزدیک به سه هزار فناوری بوده است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، وی با بیان اینکه تا پایان سال ۹۵ هزار و ۲۲۸ ایده به محصول تبدیل شده و تجاری سازی شده اند اظهار داشت: تعداد ایده های تبدیل شده به محصول در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری برابر با دو هزار و ۴۶۰ بوده است.

به گفته وی تا پایان سال ۹۵، تعداد ۴۶۹ ثبت اختراع هم در پارک ها و مراکز رشد علم و فناوری صورت گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

گزارش ارزیابی اثرگذاری اقتصادی و فنّاورانه بروندادهای علمی ایران/ ایران از لحاظ«سهم مقالات کاربردی از کل مقالات»در رتبه پنجم کشورهای اسلامی

ساخت «فلزیاب صنعتی» با قابلیت تشخیص سریع ضایعات فلزی در خطوط تولید

افتتاح خط تولید کاملا بومی «لوله خلأ خون‌گیری» در کشور

اعطای تسهیلات رشد تولید دانش‌بنیان تا سقف ۱۰۰ میلیارد تومان/ایجاد ۱۲ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی با اعطای تسهیلات به دانش بنیان ها

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها