پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

رصدخانه علم جهان اسلام رونمایی شد

نسخه قابل پرینت
کد خبر:25056
سه شنبه، ۲۴ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:53

رصدخانه علم جهان اسلام رونمایی شد

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم صبح امروز از سامانه اطلاعاتی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) که رصدخانه علم جهان اسلام نامگذاری شده، رونمایی کرد.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، این سامانه با هدف تحت پوشش قرار دادن اطلاعات علمی تمام کشورهای دنیا به ویژه کشورهای اسلامی طراحی و پیاده سازی شده است.

این سامانه اطلاعات کمی مربوط به تمام کشورهای دنیا در طول ۱۸ سال گذشته را گردآوری کرده و آن را برای اتخاذ سیاستگذاری های علمی برای جامعه علمی ایران و کشورهای اسلامی دسترس پذیر کرده است.

تقسیم بندی جغرافیایی امکان مقایسه هر کشور با سایر کشورهای دنیا و همچنین تعیین جایگاه فوری هر کشور در منطقه جغرافیای مربوطه را امکان پذیر می سازد.

تحلیل وضعیت یک کشور در طول زمان نشان می دهد که به لحاظ کمیت تولید علم آن کشور از رشد علمی برخوردار بوده است یا نه و زمانی این تحلیل ارزشمند تر می شود که بتوان آن را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا و همچنین منطقه با کشورهای هدف مورد توجه قرار داد. رصدخانه علم جهان اسلام به همین روش طراحی و پیاده سازی شده است.

علاوه بر اطلاعات کمی، رصدخانه علم به ترسیم جایگاه کشورهای اسلامی بر حسب اثرگذاری علم آنها پرداخته است. اثرگذاری علمی بیانگر میزان کیفیت تولیدات علمی است و کیفیت تولیدات علم نشان می دهد آن تولیدات تا چه حد توسط جامعه علمی مورد استفاده قرار گرفته اند.

رصدخانه علم جهان اسلام به تحلیل وضعیت دانشگاه های برتر در سطح کشورهای اسلامی و همچنین خود کشورها پرداخته است. تحلیل و رتبه بندی این دانشگاه ها و همچنین کشور بر حسب شاخص های مختلف از جمله تعداد مدارک کیفی، تولید علم برتر، تعداد استنادها و نسبت تعداد استنادها به ازای مقالات به صورت کلان و همچنین در ۲۲ شاخه علمی مختلف صورت پذیرفته و اطلاعات سامانه به صورت بصری بر روی نقشه ها و همچنین از طریق نمودارهای مختلف ارائه شدند.

مطابق با استاندارها و همچنین پایگاه های بین المللی موجود اطلاعات ۱۰ سال گذشته هر یک از دانشگاه ها و کشورها و همچنین موسسات تحقیقاتی در سرتاسر جهان اسلام گردآوری و از طریق این رصدخانه در اختیار جامعه علمی در سطح کشور و همچنین کشورهای اسلامی قرار گرفته است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

مراسم دوازدهمین دوره اهدای جوایز بخش ایران IEEE با حضور رییس منتخب موسسه بین‌المللی برگزار شد

ایران، صاحب «کرسی یونسکو در ترویج علم» شد

همزمان با مراسم بیستمین دوره جایزه ترویج علم برگزار شد: پاسداشت یک عمر تلاش دکتر رضا منصوری در راه ترویج علم و آگاهی

برندگان دومین جشنواره ترویج علم در پایان نامه‌های دانشجویی معرفی شدند

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها