- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

۵۰۰ هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند/ ۱۲۰ میلیون عمر از دست رفته بر اثر مرگ چاقی

درحالیکه بر اساس تحقیقات، در سال ۲۰۱۵ چاقی و افزایش بی‌رویه وزن موجب از دست رفتن ۱۲۰ میلیون سال عمر از دست رفته شده است، آمارها حاکیست در ایران انجام عمل جراحی چاقی در ایران سالانه ۷ هزار مورد افزایش می‌یابد و ۵۰۰ هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند.
به گزارش دیده‌بان علم ایران سمینار دو روزه تازه‌های چاقی و دیابت، ۲۱ مردادماه سال جاری،به همت پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران و با همکاری انجمن چاقی اروپا و گروه تغذیه بالینی مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی دکتر شریعتی، در مرکز همایش‌های مجتمع بیمارستانی امام خمینی (ره) آغاز به کار کرد.
دکتر باقر لاریجانی رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه و رئیس سمینار تازه‌های چاقی و دیابت اظهار داشت: چاقی و دیابت در بروز برخی بیماری‌ها ازجمله قلبی و ریوی، فشارخون، برخی سرطان‌ها و افسردگی نقش مؤثر دارد.
دکتر لاریجانی بابیان اینکه برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور باید اجرا شود تأکید کرد: اگر فکر اساسی در این زمینه صورت نگیرد با عواقب خیلی بدی دچار خواهیم شد.
وی اظهار کرد: با توجه به افزایش بی سابقه بار بیماری چاقی و دیابت در جهان، منطقه و کشور در همه سنین جمعیت مردان و زنان، وزارت بهداشت و آموزش پزشکی اقدام به تهیه یک سند ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر کرده است.
دکتر لاریجانی خاطرنشان کرد: تحقیقات نشان داده‌اند که در سال ۲۰۱۵ چاقی و افزایش بی‌رویه وزن موجب از دست رفتن ۱۲۰ میلیون سال عمر ازدست‌رفته درنتیجه‌ی مرگ زودرس شده است.
بطوریکه ۷۰درصد مرگ‌ومیر منتسب به بیماری‌های قلبی عروقی ناشی از چاقی است.
وی با اشاره به اینکه شاخص توده بدنی (BMI) بالا عامل خطر بزرگی برای انواع بیماری‌ها ازجمله بیماری‌های قلبی عروقی، نارسایی کلیه، دیابت، سرطان اختلالات اسکلتی عضلانی محسوب می‌شود افزود: چاقی، دیابت و سایر بیماری های غیر واگیر، عامل اصلی مرگ در خاورمیانه و در کشور ایران هستند.
رئیس سمینار تازه‌های چاقی و دیابت در پایان سخنانش تأکید کرد: باهدف سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد، کمیته ملی بیماری‌های غیر واگیر وزارت بهداشت یک پروژه ملی برای ارزیابی بار، شيوع و عوامل مؤثر بر چاقی را در ايران در سطح ملی و استانی انجام داده است و بر همین اساس سیاست‌گذاری‌ها باید بر اساس عوامل خطر خاص در هر منطقه و عوامل اجتماعی- اقتصادی خاص آن منطقه طراحی و اجرا شوند.
وی با اشاره به همکاری‌های بین‌المللی خود در زمینه مدیریت چاقی اظهار داشت: مجله بین‌المللی پزشکی The Lancet با همکاری فدراسیون جهانی چاقی، دانشگاه اوکلند و دانشگاه جورج واشنگتن درصدد است تا سیاست‌ها و رویکردهای نوآورانه‌ای را در سطح جهانی درزمینهٔ مبارزه با چاقی ارائه کند.
دکتر احمدرضا سروش دبیر علمی سمینار و رئیس مرکز تحقیقات چاقی و عادات غذایی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه نیز  به معضل جدی اضافه‌وزن در کودکان و نوجوانان اشاره داشت و  تأکید کرد: با توجه به شیوع افزایش وزن میان کودکان و نوجوانان لازم است تا برنامه‌های پیشگیری و درمان چاقی و دیابت در کشور در دستور کار قرار بگیرد.
دبیر علمی سمینار تازه‌های چاقی و دیابت اظهار کرد: آمارها نشان می‌دهند که ۵۰۰ هزار ایرانی نیاز به عمل جراحی چاقی دارند. گرچه عمل جراحی چاقی آخرین راهکار در زمینه کاهش وزن بوده و لازم است افراد در ابتدا روش‌هایی همچون تغییر شیوه زندگی، افزایش فعالیت بدنی و دارودرمانی را انجام دهند.
وی ضمن تأکید بر بی‌خطر نبودن عمل جراحی، گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر تمایل روزافزونی به انجام عمل جراحی جهت کاهش وزن ایجاد شده است و آخرین آمارها خبر از افزایش سالانه ۷ هزار مورد انجام عمل جراحی چاقی در کشور است.
انتهای پیام