پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

سن بروز سرطان پستان زنان ايراني ۱۵ سال کمتر از کشورهای غربی/ضرورت معاینه سالانه پستانها از ۴۰ سالگی

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24911
یکشنبه، ۲۲ مرداد، ۱۳۹۶ | 13:10

سن بروز سرطان پستان زنان ايراني ۱۵ سال کمتر از کشورهای غربی/ضرورت معاینه سالانه پستانها از ۴۰ سالگی

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: سرطان پستان یکی از شايعترين علل مرگ و مير در  زنان ايراني به شمار می‌رود و سن بروز  این سرطان در ایران ۱۰ تا ۱۵ سال کمتر از کشورهای غربی است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر سودابه شهید ثالث تصریح کرد: افزايش سن از عوامل خطر بسيار مهم در سرطان پستان به شمار می‌رود و این در حالی است که ميانگين سن بروز سرطان پستان در زنان ايراني بين ۱۵-۱۰ سال كمتر از كشورهاي غربي است و بيشتر ين موارد سرطان پستان در بين سنين ۴۹-۴۰ سال گزارش مي‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: سابقه فاميلي مثبت سرطان پستان، عوامل ژنتیکی، سن زودرس اولين قاعدگي، شروع ديررس يائسگي ،ايجاد يائسگي مصنوعي (با عمل جراحي حذف تخمدانها) ، فقدان حاملگي يا حاملگي در سنين بالا، مصرف قرص‌هاي ضد بارداري هورمون درماني، سقط جنین ، از دیگر فاکتورهایی است که می تواند در بروز سرطان پستان نقش داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه سرطان پستان قابل شناسایی زودهنگام و پیشگیری است تصریح کرد: رژيم‌هاي غذایی حاوي ميوه و سبزي تازه  شانس ابتلا به سرطان پستان را کاهش می‌دهد . همچنین مصرف نکردن هر نوع ماده دخانی، الکل ،کاهش وزن، ورزش روزانه به ویژه در سنین پایین خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

عضو مرکز تحقیقات سرطان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اشاره به تحقیقات انجام شده در خصوص تاثیر استعمال دخانیات در بروز سرطان اظهار داشت: در يك بررسي در سال ۲۰۰۰ در كانادا، نشان داده شد كه سيگار كشيدن و يا در معرض دود سيگار قرار گرفتن، باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان پستان می‌شود. بخصوص در زنان سنين قبل از يائسگي، سال‌هاي كشيدن سيگار و مقدار آن و تعداد سالهاي ترك سيگار، در بروز سرطان دخيلند.

دکتر شهید ثالث افزود: تماس با ميدان‌هاي الكترومغناطيسي و مواد حشره‌كش ارگانوكلرايد، نيز از عوامل احتمالي دخيل در بروز سرطان پستان گزارش شده است اما هنوز ارتباطي قطعي آنها ثابت نشده است.

وی در خصوص علائم بروز این بیماری گفت: علائم سرطان پستان به صورت توده، درد و با شيوع كمتر، بزرگي پستان، ترشح از نوك پستان، تغييرات نوك پستان، عدم تقارن پستان‌ها، تغييرات پوستي پستان و وجود تودة زيربغل است که اين علائم، امروزه به كمك معاينه شخصي پستان توسط خانم‌ها زودتر كشف مي‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد كه معاينه شخصي پستان از ۲۰ سالگي به صورت ماهانه توسط هر خانم انجام شود. علاوه بر آن از سن ۲۰ سالگي تا ۳۹ سالگي هر ۳ سال اين معاينه توسط پزشك نيز انجام شود و از ۴۰ سالگي به بعد به طور سالانه معاينه پستانها توسط پزشك انجام شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

یافته محققان ایرانی در خصوص هم‌افزایی تاثیر دو دارو در درمان سرطان پستان

ساخت سامانه کمک تشخیصی سرطان پستان با استفاده از هوش مصنوعی در کشور

ترکیبات زیستی انگور در پیشگیری و درمان سرطان پستان موثرند

ارائه یک مدل تشخیصی بالقوه برای تشخیص زودهنگام سرطان پستان

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها