پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

کرسی پژوهشی «مریم میرزاخانی» اعطا می‌شود

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24803
شنبه، ۲۱ مرداد، ۱۳۹۶ | 11:38

کرسی پژوهشی «مریم میرزاخانی» اعطا می‌شود

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران گفت: کرسی پژوهشی «مریم میرزاخانی» به محققان حوزه ریاضی اعطا می‌شود.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، نصرت‌الله ضرغام روز شنبه در نشست خبری که در صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران برگزار شد، گفت: کرسی پژوهشی مرحوم «مریم میرزاخانی» به محققانی که در زمینه ریاضیات و حتی فیزیک فعالیت می‌کنند، اعطا خواهد شد.

وی میزان حمایت مالی از این کرسی پژوهشی را سالانه ۵۰ میلیون تومان اعلام کرد.

به گفته ضرغام، صاحب کرسی می‌تواند دو پژوهشگر پسادکترا داشته باشد که به هریک ۲۴ تا ۲۷ میلیون تومان پرداخت خواهد شد.

رییس صندوق حمایت از پژوهشگران ادامه داد: محققان حوزه ریاضیات و فیزیک می‌توانند خلاصه ای از تحقیقات خود را به صندوق بفرستند تا با بررسی بیشتر بتوانیم این کرسی را به بهترین فرد اعطا کنیم.

به گفته وی، ارزیابی‌ پروژه‌ها برای گزینش فرد منتخب عمدتا کیفی است.

ضرغام در ادامه با اشاره به این که سال ۱۳۷۵ مقارن با برنامه سوم توسعه کشور، بودجه تحقیق و توسعه ۱٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی تعریف شد، گفت: تاکنون تنها ۷۱ دهم درصد آن محقق شده است.

وی یکی از دلائل مربوط به عدم تحقق منابع تحقیق و توسعه در کشور را دولتی بودن نظام آموزش عالی و پژوهش در کشور عنوان کرد و با اشاره به رشد بودجه ای تحقیق و توسعه در طول ۱۰ سال در آمریکا، گفت: از سال ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۳ بودجه پژوهشی این کشور از ۷۱۳ میلیارد دلار به یکهزار و ۶۷۱ دلار افزایش یافته است.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران کشور ضمن تاکید بر نقش تاثیرگذار توسعه علمی در پیشرفت و توسعه کشور گفت: سرمایه گذاری و حمایت از شرکت های دانش بنیان و خلاقان و ایده پردازان امروزه یک راهکار و میانبر برای دستیابی به پیشرفت و توسعه کشور است.

ضرغام با اشاره به این که در برنامه ششم توسعه کشور نقش شرکت های دانش بنیان و پژوهش در توسعه کشور مورد تاکید قرار گرفته است، نقش حمایت های خیرین در تحقق این مهم را بسیار راهگشا دانست و گفت: در سال ۲۰۱۳ در کشور آمریکا میزان کمک های مردمی و خیرین برای توسعه علمی و فناوری این کشور یکهزار و ۷۲ میلیارد دلار بود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران همچنین در ادامه گفت: ما با آموزش و پرورش قراردادهایی در راستای پرورش ذهن دانش آموزان انجام داده ایم تا بتوانیم با حمایت از پژوهش‌سراهای دانش آموزی، آموزش ایده پردازی داشته باشیم.

وی افزود: بدین واسطه خلاقیت دانش آموزان شکوفا می‌شود و خواهیم توانست اختراعات آنها را به ثبت برسانیم؛ همچنین مطالعات تیمی را در بین آنها گسترش می‌دهیم.

ضرغام تصریح کرد: با ترویج تحقیق و پژوهش در بین دانش آموزان، تحقیق از همان زمان مدرسه بنیادین می‌شود. این موضوع می‌تواند زمینه‌ای برای بروز خلاقیت ها و نوآوری در دانش‌آموزان شود.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با اشاره به حمایت از اختراعات از سوی این صندوق، گفت: ما توانستیم در سه ماهه اول امسال ۹ اختراع را  ثبت اختراع خارجی کنیم؛ ما صد در صد هزینه های ثبت اختراع را پرداخت می کنیم و کل حقوق متعلق به مخترعین پرداخت خواهد شد.

وی با بیان اینکه همچنین در ادامه ثبت اختراع درصدد هستیم ثبت پتنت را در داخل و خارج کشور به فروش برسانیم، گفت:  درحال حاضر ۱۰۰ هزار دانشجوی دکتری داریم که این افراد موظف هستند فعالیت پژوهشی داشته باشند، از این رو صندوق از اجرای پروژه های رساله دکتری این دانشجویان حمایت می کند.

وی در این خصوص توضیح داد: صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران در سال دو بار فراخوان می دهد تا در حمایت از رساله های دکتری اقداماتی را اجرا کند.

ضرغام با بیان اینکه سال گذشته ۱۰۳ رساله مورد حمایت صندوق قرار گرفته است، خاطرنشان کرد: امسال با اولین فراخوان ۱۵۰ نفر ثبت نام کرده اند تا در این موضوع مورد حمایت قرار گیرند.

وی ادامه داد: امیدواریم امسال تا ۳۰۰ رساله دکتری را مورد حمایت قرار دهیم.

رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران با بیان اینکه تاکنون این صندوق از انجمن های علمی اساتید حمایت می کرده، اظهار داشت: بنا داریم از انجمن های علمی دانشجویان نیز حمایت داشته باشیم.

ضرغام با بیان اینکه تاکنون سه قرارداد با آکادمی علوم چین منعقد کرده ایم، گفت: همچنین با بنیاد علم روسیه و آلمان نیز قراردادهایی منعقد کرده ایم.

 

انتهای پیام

 

مطالب مرتبط

رونمایی از قطعه موسیقی لوریس چکناواریان به یاد مریم میرزاخانی

اعلام فراخوان دومین جایزه مریم میرزاخانی

برگزیدگان جایزه علمی «مریم میرزاخانی» تقدیر شدند

قوی‌ترین ابررایانه ایران به نام «مریم میرزاخانی» راه‌اندازی می‌شود

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها