- دیده بان علم ایران – Iran Science Watch - https://didehbanelmiran.ir -

طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگل‌ها و مراتع کشور

معاون توسعه فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:  استفاده از فناوری در اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور  یکی از اهداف هدف این نهاد است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران علی وطنی در جلسه توسعه فناوری های اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور  گفت: صرف نظر از تقویت فرهنگ طبیعت دوستی و احترام به جنگل ها و مراتع کشور به عنوان یک موهبت و نعمت الهی، گفت: مقابله فناورانه با این پدیده طبیعی و انسان مبنا، بر هیچ کسی پوشیده نیست.


وی افزود: متاسفانه هر سال، بر اثر تغییرات اقلیم و البته بی‌توجهی بعضی از هموطنان، مساحت بسیار زیادی از جنگل ها و مراتع کشور طعمه حریق می شوند و خسارات مالی و جانی فراوانی را به کشور تحمیل می کنند.


معاون توسعه فناوری معاونت علمی ریاست جمهوری ضمن تاکید بر هم افزایی بیش از پیش دستگاه های ملی و محلی، اظهار کرد: اطفاء حریق جنگل ها و مراتع کشور به دلیل گستردگی ابعاد مالی، ساختاری، حقوقی و قانونی از عهده یک سازمان و یا یک دستگاه خارج است و باید همه دستگاه های ملی و محلی با پرهیز از اقدامات جزیره ای، با همکاری و مشارکت جدی یکدیگر نسبت به مدیریت این پدیده اقدام کنند.


وی تصریح کرد: معاونت علمی ریاست جمهوری آماده است پیشنهادات و نظرات تخصصی دستگاه ها، سازمان ها و اشخاص را در حوزه اطفاء حریق جنگل ها و مراتع بشنود، بپذیرد، تحلیل کند و به کمک پیشنهاد دهندگان این معضل را حل کند.

در ادامه این جلسه، منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه صنایع هوایی و هوانوردی گفت: معاونت علمی ریاست جمهوری، سابقه همکاری بسیار خوبی با سازمان جنگل ها و مراتع کشور در این زمینه دارد و نیز طرح ایجاد مرکز ملی پایش جنگل ها و مراتع کشور را که با همکاری این سازمان راه اندازی خواهد شد مورد تایید قرار گرفته است.

به گفته منطقی، لازم است همکاری های بیشتر و نزدیک‌تری بین معاونت و سازمان جنگل ها و مراتع برای رفع موانع اجرایی شدن این طرح صورت گیرد.

وی همچنین  افزود: ستاد آمادگی دارد بر اساس استانداردها و نظرات تخصصی سازمان جنگل ها و مراتع کشور، قسمت های مورد نیاز اصلاح طرح را ویرایش کند.

در پایان این نشست، مهرشاد جواهردشتی سرپرست دفتر هماهنگی مراکز علمی معاونت علمی و فناوری گفت: معاونت، تجربه خوبی از مشارکت و همکاری بین دستگاهی با سازمان مدیریت بحران کشور در حوزه توسعه فناوری های حوادث طبیعی و انسان ساز از جمله سیل، امداد و نجات، زلزله دارد و از این تجربه می توان در حل معضل حریق جنگل ها و مراتع کشور استفاده کرد.

وی افزود: هدف این نشست، استفاده از ظرفیت ها و بکارگیری منابع مالی و انسانی دستگاه های ذی نقش برای کاهش و رفع فناورانه این پدیده است.

وی گفت: اکنون که سوابق اقدامات و فعالیت های انجام شده و آسیب ها و مشکلات این حوزه بیان شد، برای عملیاتی شدن مصوبات جلسه لازم است در اسرع وقت سازمان جنگل ها و مراتع کشور با همکاری سازمان حفاظت محیط زیست، نیازهای فناورانه هر یک از مراحل حریق(پیش، حین، پس) را شناسایی و به معاونت اعلام تا پس از بررسی های لازم و تایید مکانیزم اجرای طرح های مربوطه توسط معاون علمی اقدامات بعدی صورت گیرد.

انتهای پیام