جمعه، ۱۰ فروردین، ۱۴۰۳ | Friday, 29 March , 2024

مهمترین علل مرگ پزشکان در ایران چیست؟

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24739
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:57

مهمترین علل مرگ پزشکان در ایران چیست؟

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت گفت: طبق تحقیق صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی تهران، سکته‌های قلبی و مغزی،‌ تصادفات جاده‌ای و سرطان‌ها از مهمترین علل مرگ و میر پزشکان در ایران هستند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران دکتر رضا ملک‌زاده روز چهارشنبه در سمینار جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی که در سالن همایش‌های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد اظهار کرد: شمار مرگ و میر ناشی از حوادث ۱۶ سال گذشته از ۷۶ هزار به ۲۶ هزار نفر کاهش یافته است اما هنوز در خصوص حوادث جاده ای وضعیت مطلوبی نداریم.

وی توضیح داد : تعداد مرگ و میر زودرس در ایران از سال ۱۳۶۹ تا سال ۱۳۹۲ از ۳۰۰ هزار نفر به ۱۴۵ هزار نفر کاهش یافته است؛ در بیماری های عفونی از ۹۳ هزار نفر به ۲۱ هزار نفر و در بیماری های مزمن غیرواگیر از ۱۲۸ هزار به ۹۸ هزار کاهش داشته‌ایم.

دکتر ملک‌زاده افزود : به رغم اینکه شمار مرگ و میرناشی از حوادث جاده ای ۶۷ درصد کاهش داشته اما به عنوان مثال فقط در تعطیلات نوروزی حدود ۱۰۰۰ نفر به ویژه جوانان در اثر این حوادث جان خود را از دست می دهند و خبرهای مربوطه به یکی از اخبار عادی در کشور تبدیل شده است.

معاون تحقیقات وزیر بهداشت گفت : از نظر توزیع سنی، بیشتر حادثه دیدگان حوادث جاده ای جوانان و اقشار کم توان مالی هستند اما تعداد قابل توجهی از فارغ التحصیلان دانشگاه ها حتی دانشگاه های علوم پزشکی و پزشکان نیز سالانه در اینگونه حوادث جان خود را از دست می دهند که این نشان دهنده عدم تاثیر قابل توجه سطح تحصیلات در این زمینه است.

وی اظهار کرد : همچنین طبق مطالعه ای که در خاورمیانه انجام شده ، میزان مرگ و میر ناشی از سوانح جاده ای در ایران پس از افغانستان ، بالاتر از سایر کشورها حتی کشورهای عربی است.

دکتر ملک زاده گفت : به طور کلی یک و نیم میلیون نفر سالانه در جهان جان خود را در اثر تصادفات جاده ای از دست می دهند و ۵۰ میلیون نفر مجروح می شوند که ۹۰ درصد این آمار مربوط به کشورهای درحال توسعه است.

دکتر ملک زاده با بیان اینکه عامل بیشتر اینگونه حوادث، انسانی است، افزود : مصرف مواد مخدر و روان گردان و داروها و نبستن کمربند ایمنی ازجمله عوامل ایجادکننده حوادث جاده ای است با این حال نبود جاده ها و خودروهای ایمن نیز از دیگر عوامل بروز اینگونه حوادث به شمار می رود.

وی با تاکید بر ضرورت اتخاذ سیاست های لازم برای پیشگیری از بروز مرگ و میرهای زودرس در کشور ، گفت: آمار بالای مرگ زودرس در بین جوانان ، این ضرورت را بیش از پیش نمایان می کند.

ملک‌زاده همچنین بر  انجام تحقیقات در خصوص کاهش ناتوانی ها، خونریزی ها، شوک ها و تروماهای ناشی از تصادفات تاکید کرد و افزود: لازم است فلوشیپی در زمینه تروما برای جراحان طراحی و اجرا شود.

سمینار جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی با حضور جمعی از مسئولان و متخصصان از امروز چهارشنبه تا بیستم مردادماه در مرکز همایش های رازی برگزار می‌شود.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

بررسی سه دهه عملکرد نظام سلامت ایران در مطالعه مهم محققان علوم پزشکی کشور: افزایش ۱۱۰ درصدی مرگهای مرتبط با آلودگی هوا در استان تهران/ موفقیت چشمگیر در کاهش بار بیماری های واگیر/ کنترل ناکافی بار بیماری های غیرواگیر

نتایج یک مطالعه بزرگ ملی: رتبه بندی استانها در شیوع کم خونی/ شیوع ۹ درصدی کم خونی در بزرگسالان ایرانی/ استان هرمزگان در صدر «کم خونی»

گام جدید محققان ایرانی در پیشگیری از مرگهای زودرس: کاهش چشمگیر آنزیمهای کبدی بالا در مبتلایان هپاتیت مزمن ناشی از کبد چرب غیرالکلی با داروی ترکیبی «پلی پیل»

رییس انجمن متخصصین گوارش و کبد ایران تشریح کرد: بیانیه هشدار آمیز بی سابقه دانشمندان درباره وقوع «اپیدمی کبد چرب متابولیک» و خسارات سنگین آن در آینده ای نزدیک/ لزوم اجماع گسترده برای تغییر عنوان بیماری از «غیرالکلی» به «متابولیک»

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها