پنج شنبه، ۹ فروردین، ۱۴۰۳ | Thursday, 28 March , 2024

اولین متهم در «عمر از دست رفته» ایرانیان / ایران دومین کشور جهان در حوادث تروما

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24737
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 14:51

اولین متهم در «عمر از دست رفته» ایرانیان / ایران دومین کشور جهان در حوادث تروما

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: ایران بعد از سیرالئون دومین کشور جهان از لحاظ میزان حوادث تروما است.

به گزارش دیده‌بان علم ایران، دكتر سيد جواد حاجي مير اسماعيل، روز چهارشنبه در کنگره جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی که توسط مرکز تحقیقات سوانح و مصدومیت مجتمع آموزش درمانی حضرت رسول اکرم (ص) در مرکز همایشهای رازی برگزار شد افزود: امروزه تروما از مباحث مهمی است که در بسیاری از کشور‌های پیشرفته مورد توجه جدی قرار دارد؛ چرا که چهارمین علت مرگ در دنیا و اولین علت مرگ در چهار دهه اول عمر محسوب می‌شود.

رییس کنگره کشوری مدیریت مصدومین ترومایی با بیان اینکه سالانه هزاران مرگ و میلیون‌ها جراحت ناشی از تروما‌های مختلف به وقوع می‌پیوندد، ادامه داد: در ایران اگرچه بیماری‌های قلبی- عروقی، اولین عامل مرگ و میر هستند، اما بیشترین عمر از دست رفته در کشور ما در اثر تروماست، چون بیماری‌های قلبی – عروقی بیشتر در افراد مسن روی می‌دهند، ولی ابتلا به تروما معمولا در افراد جوان اتفاق می‌افتد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران افزود: آنچه باید در مورد تروما بیشتر به آن پرداخته شود، توجه مضاعف به این موضوع است که مجلس، دولت، وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید تمام توانشان را بسیج کنند تا سیستم تروما در کشور سازماندهی و دایر شود به همین علت در کشور‌های پیشرفته برای حل این مساله سیستم تروما یعنی سیستمی برای مدیریت و درمان مناسب مصدوم از صحنه حادثه تا پایان درمان و بازتوانی و برگشت مجدد و کارامد او به جامعه، ایجاد کرده‌اند.

وی تصریح کرد : هر۲۰ دقیقه یک نفر به علت تروما در جهان فوت می کند، همچنین در کشور ما نیز حوادث غیرعمدی علت ۱۱.۵ درصد مرگ و میرها هستند و این در حالی است که حوادث عمدی دو درصد این میزان را تشکیل می‌دهند.

دکتر حاجی میر اسماعیل گفت: با استناد به  آمار پزشکی قانونی، نیمی از مرگ‌های غیرطبیعی مربوط به حوادث ترافیکی است و در کشور ما مرگ‌های ناشی از حوادث به ترتیب به ترافیک، تروما و سقوط مربوط است و بعد از سرطان و اختلالات قلبی و عروقی، تروما، به عنوان دومین علت مرگ و میر در دنیا شناخته شده و یکی از معضلات کشور ما آسیب‌های ناشی از سوانح رانندگی و تروما است.

وی افزود : طبق بررسی انجام شده بر روی چهار هزار پرونده تصادفات رانندگی نشان داده شده که عامل انسانی ۷۳ درصد در بروز این تصادفات نقش داشته است که در این میان سهم عابر پیاده حدود ۱۲ تا ۲۳ درصد است که این آمار از بررسی شهرهای مختلف کشور حاصل شده است.

رئیس کنگره با بیان اینکه وسیله نقلیه، انسان و جاده سه عامل اصلی تصادفات است که ۹۵ درصد عامل این تصادفات فاکتور انسانی (رفتاری) است، تصریح کرد: به گفته کارشناسان در هر ۲۰ دقیقه یک نفر در اثر تصادفات یا جان خود را از دست می دهد یا دچار صدمات جدی و معلولیت‌های دائم می شود.

وی اظهار داشت : ۵۱ درصد جان باختگان کشور در سال ۹۵ مربوط به افرادی است که در صحنه پیش بیمارستانی و بیمارستانی جان خود را از دست داده اند و از سوی دیگر هم ۵۱ درصد جان باختگان حوادث ترافیکی در ایران بین سنین ۲۱ تا ۵۰ سال است .

به گفته وی در سال ۹۴ براساس آمار پزشکی قانونی بیش از۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر در حوادث ترافیکی جان خود را از دست داده اند و آمار جهانی نشان می‌دهد در هر ۶ ثانیه یک نفر در دنیا بر اثر حادثه فوت می‌کند و مرگ ناشی از حادثه ۱.۷ برابر مرگ‌های ناشی از ایدز و مالاریا است.

دکتر حاجی میر اسماعیل ادامه داد : بیش از ۵۰ درصد از مرگ‌های ناشی از حوادث در کشورهای با درآمد کم و متوسط و در سنین بین ۱۵ تا ۴۴ سالگی رخ می‌دهد و مردان ۲برابر بیش از زنان به علت حوادث فوت می‌کنند و در مردان مرگ‌های ناشی از حوادث در درجه اول مربوط به حوادث ترافیکی است.

وی افزود : حوادث ترافیکی در جهان علت یک میلیون و ۳۰۰ هزار فوت در سال است، این حوادث که در سال ۲۰۱۲ نهمین علت مرگ و میر در جهان بوده است، در گروه ۱۵ تا ۲۹ سال اهمیت بیشتری می‌یابد و سومین علت مرگ و میر بعد از سکته قلبی و مغزی را به خود اختصاص داده است و خوشبختانه از سال ۸۵ به بعد شاهد سیر نزولی در مرگ های ناشی از حوادث ترافیکی هستیم .

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد : ۵۰ درصد عامل تروما در دنیا تصادفات رانندگی است و تا سال ۲۰۲۰ به ۶۰ درصد می رسد و درصد قابل توجهی از تروماهای مذکور توسط موتور سواران ایجاد می شود و ۵۷ تا ۶۰ درصد مرگ ناشی از حوادث جاده ای در ایران قبل از رسیدن به بیمارستان رخ می دهد، همچنین متوسط سن قربانیان حوادث جاده ای ۲۴ سال و تعداد معلولیت در سال نیز ۲۰۰ هزار مورد است.

دکتر علی یگانه، دبیر علمی همایش جامع مدیریت بیماران ترومایی اظهار کرد: ایران یکی از کشور های بلاخیز در تروما است و به همین علت مرکز جامع تحقیقات تروما در دانشگاه علوم پزشکی ایران با امکانات کامل راه اندازی شد. مرکزی که هم اکنون به جمع مهم ترین مراکز تحقیقاتی تروما در کشور پیوست.

وی با اشاره به اینکه طرح و اجرای مباحث جنرال یکی از مهم ترین اهداف مرکز تحقیقات ترومای دانشگاه علوم پزشکی ایران است، افزود: علاوه بر آن پیام این مرکز و همایش کنونی این است که بخش قابل توجه ای از مباحث عمومی و جنرال در حوزه پزشکی برای رویارویی با تروما، به پزشکان عمومی که قسمت عمده جامعه پزشکی کشور را تشکیل می دهند واگذار شود.

سمینار جامع کشوری مدیریت مصدومین ترومایی ۱۸ تا۲۰ امردادماه جاری در سالن همایشهای رازی در حال برگزاری است.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

درگذشت ریاضیدان برجسته ایرانی در سانحه تلخ رانندگی

اهدای عضو پس از مرگ کامل برای نخستین بار در خاورمیانه/دستاورد امیدبخش جراحان ایرانی برای بیماران در انتظار پیوند

در دانشگاه صنعتی امیرکبیر ارائه شد: راهکاری جدید برای جداسازی آنتی بیوتیک «آموکسی سیلین» از آب

/اختصاصی/یافته‌های پیمایش ملی کووید۱۹نشان داد:ایرانیان کمتر از متوسط دنیا خطر کرونا را درک کرده‌اند/پیام‌های متناقض و ادعای زودهنگام مسوولان درخصوص کنترل کرونا به شدت بر رفتارهای پیشگیرانه مردم تاثیر منفی گذاشت

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها