شنبه، ۱ اردیبهشت، ۱۴۰۳ | Saturday, 20 April , 2024

پنج خواسته اصلی رؤسای دانشگاه‌های ایران از وزیر علوم آینده اعلام شد/باب رانت‌خواهی در بهره‌گیری از تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی بسته شود!

نسخه قابل پرینت
کد خبر:24687
چهارشنبه، ۱۸ مرداد، ۱۳۹۶ | 10:42

پنج خواسته اصلی رؤسای دانشگاه‌های ایران از وزیر علوم آینده اعلام شد/باب رانت‌خواهی در بهره‌گیری از تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی بسته شود!

رؤسای دانشگاه‌ها ،‌ مراکز آموزش عالی ، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در بیانیه هشتاد و ششمین اجلاس سراسری، پنج خواسته اصلی خود از وزیر علوم آینده را اعلام کردند.

به گزارش دیده‌بان علم ایران در این اجلاس عملکرد وزارت علوم، تحقیقات و فناوری کشور در دولت یازدهم مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت و نگاهی هم به برنامه‌های آینده مبتنی بر احکام برنامه ششم توسعه فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جمهوری اسلامی ایران داشت.

روسای دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری در بند نخست  این بیانیه تصریح کردند:  تشکیل دولت دوازدهم، به پشتوانه آرای اکثریت انتخاب کنندگان و تنفیذ رهبر معظم انقلاب، رویدادی مبارک و نویدبخش تحولی اساسی در تدبیر امور کشور با رویکرد تحقق منافع ملی در چار چوب اقتصاد مقاومتی و مبتنی بر توسعه علمی کشور است. روسای دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، پژوهشی و فناوری کشور این رویداد تاریخی را به فال نیک می‌گیرند و تبریکات خالصانه خود را به حضور رئیس‌جمهور محترم و هیات وزیران منتخب ابراز می‌دارند.

بیانیه می‌افزاید: شرکت کنندگان در اجلاس از نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی می خواهند که با رای بالای خود به کابینه دولت دوازدهم، بالاخص به وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری زمینه را برای تثبیت حاکمیت قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون احکام دائمی توسعه در جهت انسجام بخشی به سیاستگذاری، برنامه ریزی و امور اجرائی و جلوگیری از موازی کاری و اتلاف منابع و به تبع آن سرعت بخشیدن به اجرای سند راهبردی آموزش عالی و توسعه علمی کشور فراهم سازند.

 شرکت کنندگان در اجلاس همچنین در این بیانیه،‌ مراتب قدرشناسی خود را از وزرای علوم، تحقیقات و فناوری دولت یازدهم، آقایان دکتر جعفر توفیقی، دکتر رضا فرجی دانا، دکتر محمد علی نجفی و دکتر محمد فرهادی ابراز می دارند و کوشش های اثربخش آنان، بویژه اقدامات دکتر محمد فرهادی را در خصوص تدوین و اجرای طرح آمایش و هدفمند ساختن توسعه آموزش عالی، ساماندهی موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی، سطح بندی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی دولتی و غیردولتی و اصرار و ابرام بر ضرورت یکپارچه سازی معیارها و لوازم و پیش شرط های توسعه واحدها و رشته محل، به رغم فشار های بی حد بیرونی، ارج نهاده و بر تداوم این سیاست تاکید و تصریح دارند.

در ادامه، رؤسای دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی، پژوهشگاه ها و پارکهای فناوری، با آرزوی توفیق برای وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم بر پنج خواسته خود از وی تاکید کردند:

۱- نسبت به حفظ و تثبیت جایگاه قانونی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، مبتنی بر قوانین خاص و عام موضوعه و جلوگیری از دخالت نهادهای غیر مسئول و تداخل و موازی کاری در امور مربوط اهتمام کرده و باب هرگونه تداخل در سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا از یک سو و رانت خواهی در بهره گیری از تقاضای اجتماعی ورود به آموزش عالی از سوی دیگر، با هدف حفظ و تامین مصالح ملی مسدود کنند.

۲- با بهره‌گیری از اختیارات قانونی نسبت به عملیاتی کردن احکام برنامه ششم توسعه از طریق گسترش همکاری ها و تعاملات علمی بین المللی اقدام کند.

۳- با بهره گیری از ظرفیت های حقوقی قانون اهداف، وظایف و تشکیلات وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و قانون احکام دائمی برنامه های توسعه و بازنگری در ترکیب، وظایف و کارکرد های هیات های امنا از یک سو و فعال سازی شورای عالی علوم، تحقیقات و فناوری از سوی دیگر، زمینه استفاده بیش از پیش دانشگاه ها، موسسات آموزش عالی، مراکز تحقیقاتی و فناوری را از اختیارات قانونی موجود فراهم سازند.

۴- اصلاح نظام سنجش و پذیرش دانشجو، بازنگری ساختار و فرایندهای جذب هیات علمی و تدوین و بازنگری برنامه های درسی دانشگاهی را در چارچوب سیاست های واگذاری اختیارات حوزه های ستادی به دانشگاه ها عملی کنند و همزمان تقویت و پیشبرد برنامه های نظارت و ارزیابی و تضمین کیفیت را در اولویت برنامه های اجرائی خود قرار دهند.

 ۵- اصلاح و روانسازی مقررات، رویه ها و شیوه نامه ها را با هدف پرهیز از کاغذ بازی های پر هزینه و وقت گیر، برداشتن دیوار های تصنعی بین دانشگاه ها، پژوهشگاه ها و مراکز علمی داخل و تسهیل برقراری ارتباط و همکاری علمی مشترک بین موسسه های داخل و مراکز علمی معتبر خارج در اولویت برنامه های خود قرار دهند.

انتهای پیام

مطالب مرتبط

وزیر علوم وعده داد: تاسیس پارک‌ علم و فناوری بین‌المللی هزار هکتاری در استان تهران

یکسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارتخانه‌های علوم و بهداشت

ثبوتی در نامه به وزیر علوم: نابسامانی معیشت معلمان و گسترش بی کیفیت آموزش عالی از علل بی‌علاقگی جوانان به فیزیک و ریاضی است

وزیر علوم: حمایت از صندوق های پژوهش و فناوری نقطه عطفی در پشتیبانی از ایده های فناورانه است

نظر دهید

* نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند

سرخط خبرها